|
|
کدخبر: ۱۵۰۳۲۸

برخی از افرادی که البته معتقد به جدایی دین از سیاست اند و با تمسک به ولایت اهل بیت(ع) و «مرجعیت»، درصدد تضعیف ولایت فقیه هستند، آگاهانه یا نا آگاهانه مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی را به روش «احتیاط دینی و برداشتن پرچم ولایت اهل بیت(ع)» البته به سبک و سیره ابو موسی اشعری، در پیش گرفته اند.

به گزارش مشرق، در کنار جریان مذهبیِ انقلابیِ معتقد به اسلام سیاسی، جریان های مذهبی دیگری نیز فعالیت می کنند که برخی از آنها «اسلام سیاسی و انقلابی» را نمی پسندند و برخی دیگر نیز در حوزه نظر معتقد به آن اما در عمل پایبندی به آن ندارند. اما اکنون این جریان های رقیب در یک امر به هم رسیده اند و با آن به نظام ولایی جمهوری اسلامی ضربه می زنند و آن ادعای «ولایتی» بودن است. البته از آن نوع ولایتی هایی که به تعبیر حضرت امام(ره) «دیروز در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند و در عمل پشت به پیامبر و اهل بیت(ع) عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است» و «امروز خود را بانی و وارثولایت نموده» اند.

از نظر اینان جمهوری اسلامی جرم بزرگی در برابر ولایت اهل بیت(ع) مرتکب شده و آن طرح بحثوحدت بین شیعه و سنی است. گمان کرده اند «وحدت» که در حقیقت راهی برای طرد غلات و تکفیریون و مسیری برای همزیستی مسالمت آمیز و راهکاری برای تجلی عمومی حب اهل بیت(ع) و زدودن مهجوریت از چهره ایشان دربین عموم مسلمانان جهان است؛ عقب نشینی شیعه و دست کشیدن از اصول و اعتقادات شیعی است.

برخی از این افراد که البته معتقد به جدایی دین از سیاست اند و با تمسک به ولایت اهل بیت(ع) و «مرجعیت»، درصدد تضعیف ولایت فقیه هستند، آگاهانه یا نا آگاهانه مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی را به روش «احتیاط دینی و برداشتن پرچم ولایت اهل بیت(ع)» البته به سبک و سیره ابو موسی اشعری، در پیش گرفته اند.

برگزاری جشن های موهن و غفلت زای موسوم به عید الزهرا(س)، از جمله اقدامات فریبکارانه آنان است. حتی نباید به سیاه پوش کردن شهر و اقامه عزاداری برای حضرت زهرا(س) از سوی آنان در طول چهل روز، نگاه کاملا مثبتی داشت و آن را تنها از سر حب حضرت فاطمه الزهرا(س) و بغض از دشمنانشان دانست، بلکه هدف پنهان و آشکار منابع هدایت کننده آنان، سنی ستیزی و چنگ انداختن به موضوع وحدت امت اسلامی و در نتیجه مبارزه منفی با نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

به نظر می رسد در برابر این جریان خوش خط و خال، خط «اسلام ناب محمّدی» و ارایه مشخصه های تفکیک آن از «اسلام آمریکایی» ترسیم نمی شود.

برخی برای نسل امروز «اسلام قعود و ذلت، التقاط و جهالت، دنیا پرستی و رهبانیت، تحجر و غفلت، بی بند باری و بی تفاوتی، بی حالی و افسردگی، تشریفاتی و بی خاصیت» را به جای اسلام «کتاب و سنت، جهاد و شهادت، تعبد و تعقل، دنیا و آخرت، علم و معرفت، دیانت و سیاست، قیام وعدل، فرد و جامعه» بزک می کنند و در خانه ها و محافلشان به گسترش آن می پردازند. در برابر، عمده مجالس عمومی مذهبی شهر خصوصا در محرم و صفر، سکولار و بی توجه به مبانی اسلام سیاسی برگزار می گردد.

جذب حداکثری و دفع حداقلی هم توجیهی شده است تا با آن در برابر کسانی که با ابزار ولایت و دینمداری، به دنبال بر هم زدن وحدت و کسب نام از اندیشه ولایت هستند، مبارزه فکری و نظری نداشته باشیم در حالی که این کوتاه آمدن ها، خلاف تاکید رهبرمان است که در زمینه وحدت فرمودند:«اگر دیدید در جامعه بین شما کسانی هستند که عکس این رفتار می کنند، آنها را طرد شان کنید، مخالفت خودشان را به آنها ابراز واعلام کنید، این ها ضرر می زنند، ضربه می زنند. ضربه ای به اسلام می زنند، ضربه ای به تشیع می زند، ضربه ای به جامعه اسلامی می زنند».


به نظر می رسد اینک مجموعه های فرهنگی و دستگاه های تبلیغ دینی به این خط فکری انحرافی کم توجه اند. خط فکری انحرافی نیز با دست آویز قرار دادن چند حدیثو روایت البته بدون تدبر و تعقل و اجتهاد، چون موریانه بر ذهن برخی جوانان مذهبی راه یافته و آنان را از اسلام سیاسی و انقلابی دور می کند. بنابر این باید برای مبنای جمهوری اسلامی ایران که همان اعتقاد به «امتزاج ذاتی دین و سیاست» است و اکنون توسط برخی دینداران مورد هجمه عملی و نظری قرار گرفته، تدبیری اندیشید؛ البته راه حلی فکری و فرهنگی.


تاکید آیت ا… جوادی آملی بر حفظ وحدت اسلامی در ایام فاطمیه
حضرت آیت ا… جوادی آملی در جلسه درس اخلاق خود و در آستانه ایام سوگ و ماتم حضرت صدیقه کبرا(سلام ا.. علیها) ضمن عرض تسلیت ایام سوگ و ماتم وجود مبارک صدیقه کبرا(سلام ا… علیها)، فرمودند: امیدواریم در این ایام حدّاکثر استفاده از فرمایشات و خطبه نورانی آن حضرت داشته باشید, اما به گونه ای که به وحدت اسلامی و جلال و شکوه اسلامی آسیبی وارد نشود، بهانه ای هم به دست تکفیری ها و سلفی های غیر صالح ندهید که ثواب همه این عرض ارادت های خالصانه به پیشگاه ذات مقدس صدیقه کبرا خواهد بود.


در اسفند سال گذشته آیت الله شبیری زنجانی مطالبی را بیان نمودند که به عنوان شاهد درستی آن دیدگاه خدمتتان تقدیم می شود. منبع این خبر نیز سایت معظم له می باشد.

آیت ا… العظمی شبیری زنجانی:

افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد

آیت ا… العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد. این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه(۲۱/۱۲ / ۹۲) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد. افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیثخاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام - خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام - بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!

امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم­ بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟

منبع:عرش نیوز

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار