|
|
کدخبر: ۱۵۰۶۲۲

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور به تسنیم گفت:

خبرگزاری تسنیم: مدیر روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به افزایش بیماری های عفونی و مسمومیت های غذایی به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی در روز طبیعت، توصیه های برای گزیدگی ها و شکستگی های احتمالی عنوان کرد.

آرزو دهقانی در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش بیماری های عفونی و مسمومیت های غذایی به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی در روز طبیعت، توصیه های برای گزیدگی ها و شکستگی های احتمالی، عنوان کرد و اظهار داشت: در روز ۱۳ فروردین و با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه ها، پارک ها و جنگل ها، به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی تا حدودی کاهش می یابد، به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری های عفونی و مسمومیت های غذایی به ویژه در کودکان و سالمندان افزایش می یابد. از سوی دیگر استفاده از آب رودخانه برای شستشوی دست و صورت و یا ظروف، می تواند بسیاری از بیماری ها را به فرد انتقال دهد.

تب، لرز، مدفوع خونی، کم آبی بدن و آسیب به سیستم عصبی از علائم مسمومیت غذایی

وی ادامه داد: مسمومیت غذایی یک بیماری خفیف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، کرامپ شکمی و اسهال است که به طور ناگهانی پس از مصرف غذا و یا آب آلوده مشاهده می شود(حداکثر در ۴۸ ساعت). بنابراین بسته به نوع و میزان آلودگی، شدت علائم متفاوت خواهد بود. در صورت آلودگی شدید مواد غذایی علائمی چون تب، لرز، مدفوع خونی، کم آبی بدن و آسیب به سیستم عصبی بدن مشاهده می شود. علائم مسمومیت حتی می تواند به سرعت بروز کند، مثلاً ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذای آلوده و یا بسیار آرام طی چندین روز بدتر شود.

پرهیز از خوردن میوه ها و سبزیجات خام، مگر پوست کنده

دهقانی بیان کرد: لذا از آب هایی که مطمئن هستید پاک هستند، برای نوشیدن استفاده کنید، مثلاً بطری های آب معدنی که پلمب هستند. از یخ استفاده نکنید مگر اینکه مطمئن باشید با آب پاک درست شده اند. از مصرف شیر و لبنیات غیرپاستوریزه خودداری کنید. خوردن میوه ها و سبزیجات خام را کنار بگذارید، مگر اینکه قابل پوست کندن باشند. از غذاهایی که فروشندگان دوره گرد می فروشند، پرهیز شود. دست هایتان را با آب و صابون بشویید. از آ ب های سالم(بطری های آب معدنی و یا آب جوشیده) استفاده شود.

هرگز غذای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور تصریح کرد: براین اساس از خرید مواد غذایی که در کنار جاده فروخته می شود، خودداری شود. ازمصرف سالاد و سبزیجات خام در رستوران ها نیز خودداری کنید. از خرید یخ از اماکن غیربهداشتی خودداری شود. در صورت استفاده از غذاهای کنسرو شده با رعایت موارد بالا ابتدا آن را به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و سپس مصرف شود. براین اساس هرگز غذای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید. در صورت مشاهده علائمی چون تهوع، استفراغ و اسهال به نخستین مرکز درمانی مراجعه شود.

محلگزیدگی ها رابا آب و صابون شسته شود

دهقانی در ادامه به تسنیم عنوان کرد: همچنین، در صورت رخداد گزیدگی ها سریعاً با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود. تا زمان رسیدن نیروهای امدادی می توانید موارد زیر را به کار بندید. مصدوم را از محل گزیدگی دور کنید. محل گزیدگی ها را با آب و صابون بشویید. عضو را بی حرکت و پایین تر از سطح قلب قرار دهید. محل را با یک پارچه تمیز بپوشانید. زیورآلات، ساعت و یا لباس های تنگ را خارج کنید.

از جا انداختن در رفتگی یا شکستگی پرهیز شود

وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز شکستگی ها به دنبال آسیب با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن نیروهای امدادی موارد زیر را به کار بندید: وضعیت هوشیاری و تنفس بیمار را بررسی کنید و عضو آسیب دیده را بی حرکت نگاه دارید. زخم را با آب استریل و تمیز شستشو داده و زخم های باز را با گاز استریل بپوشانید. از جا انداختن در رفتگی یا شکستگی پرهیز شود و به استخوان خارج شده از زخم فشار وارد نسازید. جهت پیشگیری از تورم عضو را به اندازه ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر بلند کنید و به صورت متناوب از کمپرس سرد و کیف یخ استفاده شود.

به گزارش تسنیم، در ۱۳ فروردین سال ۹۲ بیش از ۱۱ هزار و ۶۱۷ ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ در سراسر کشور انجام شده است، که براین اساس، ۲ هزار و ۲۹۷ ماموریت ترافیکی و ۹ هزار و ۳۲۰ ماموریت غیرترافیکی توسط تکنسین های اورژانس ۱۱۵ صورت پذیرفت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار