|
|
کدخبر: ۱۵۱۰۹۷

مدیرمسئول مؤسسه شهرستان ادب گفت: متأسفانه باید بگویم که حوزه فرهنگ، مدیر به معنای واقعی کلمه در خود کم دیده است. این حوزه در طول سال های مختلف تبعیدگاه و زنگ تفریحی برای اهالی سیاست و اقتصاد بوده است.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب به سان سنت هر ساله در بیانات خود پس ا تحویل سال جدید، سال ۹۳ را سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند. ایشان در سخنرانی خود در مشهد بر نقش فرهنگ و اقتصاد تأکید کرده و فرمودند: «عزیزان من فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می کنید. اگر این هوا تمیز باشد یک اثر و اگر کثیف باشد اثر دیگری دارد….»

بعد از بیانات رهبر انقلاب، کارشناسان مختلفی نسبت به کمبودهای حوزه فرهنگ اظهار نظر کرده و راه های ارتقا و اعتلای بیشتر در این حوزه را یادآوری کردند. علی محمد مؤدب، مدیر مسئول مؤسسه شهرستان ادب و از کارشناسان فرهنگی، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهمترین مشکل در حوزه فرهنگ را مدیریت فرهنگی دانست و گفت: همین امر سبب شده تا شناخت درستی از عرصه، نیروها و موضوعات مرتبط با این مقوله نداشته باشیم. با توجه به همین امر یکی از مشکلات اساسی در حوزه فرهنگ نداشتن برنامه و سیاستگذاری دقیق در این عرصه است.

وی ادامه داد: برای برون رفت از این معضل باید ابتدا شورایی از متخصصان هنری تشکیل و از این طریق ظرفیت ها و مشکلات شناسایی و هدایت نیروهای متخصص بیش از پیش فراهم شود. متأسفانه نبود دید دقیق و عالمانه در عرصه فرهنگی سبب شده است تا دیدارها و برنامه های تزئینی متعددی در طول سال اتفاق بیفتد؛ اموری که در کلیت مسائل فرهنگی هیچ تغییری ایجاد نمی کنند و تنها صرف هزینه و توان را به همراه دارند.

حوزه فرهنگ تبعیدگاه مدیران سیاسی و اقتصادی شده

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب یادآور شد: متأسفانه باید بگویم که حوزه فرهنگ، مدیر به معنای واقعی کلمه در خود کم دیده است؛ کسی که از زوایا و امهات فرهنگی آگاه باشد و برای ارتقای آن اقدام کند. خودش اهل این حوزه باشد و برای آن دل بسوزاند. متأسفانه حوزه فرهنگ در طول سال های مختلف تبعیدگاه و زنگ تفریحی برای اهالی سیاست و اقتصاد بوده است. فرهنگ و اهالی آن نیازمند مدیری هستند که فرای همه نگاه های جناحی تنها به ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی فکر کند. بسیاری از مدیران فرهنگی، سعی کرده اند تا در دوره خود به نفع جناح خود فعالیت ها را انجام دهند؛ حال آنکه اصل انقلاب باید در این موضوع مهم باشد نه دیگر حواشی.

هنرمندان شهرستان ها و مؤمن را دریابیم

مؤدب بر تربیت نیروهای متخصص در عرصه فرهنگ در دانشگاه ها تأکید و تصریح کرد: نبود این دید کافی سبب شده تا بسیاری از نیروهای توانمند و مؤمن به فراموشی گذاشته شوند. بسیاری از هنرمندان در شهرستان ها نادیده انگاشته شدند و بیشترین توان در معرفی هنرمندانی صرف شده که در پایتخت هستند؛ حال آنکه هنرهای آیینی و بومی توان و ظرفیت معرفی شدن در سطح ملی و فراملی را نیز دارند.

وی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه را نداشتن زیربنای استوار در عرصه فرهنگ برای اهالی آن دانست و افزود: نگاه کم عمقی به حوزه فرهنگ وجود دارد. همین نگاه سطحی سبب شده تا لیگ های دسته چندم اروپایی از شاعران و دانشمندان ما شناخته تر باشند. اهالی قلم به سختی می توانند از رویدادی مانند جایزه کتاب سال بگذرند، اما رسانه های ما در حق آنها سکوت می کنند و توجهی برای معرفی هر چه بیشتر این افراد ندارند. متأسفانه مجموعه مدیریت فرهنگی ما نتوانسته نقش حمایتی از نظر معنوی برای هنرمندان و اهالی فرهنگ ایفا کند. اگر می خواهیم با دستگاه عظیم فرهنگ مهاجم تقابل کنیم، نیازمند حمایت از هنرمندان مؤمنی هستیم که تمام دغدغه خود را فرهنگ انقلاب می دانند. با وجود این موارد باید گفت تا زمانی که نگاه سیاست محور تا زمانی که جایگزین نگاه بودجه محور نشود، نمی توان انتظار تغییرات اساسی از این حوزه را داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار