|
|
کدخبر: ۱۵۱۲۶۳

تکرار / با توجه به جلسه دادگاه کیفری مسئولان اسبق وزارت بهداشت مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات مسئولان اسبق وزارت بهداشت در ۲۵ فروردین، از دانش جعفری نماینده تام الااختیار وزیربهداشت، برای دریافت غرامت از شرکت فرانسوی تقاضای رسیدگی کرد.

احمد قویدل نماینده منتخب مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران برای پیگیری پرونده های قضایی بیماران هموفیلی در گفت وگو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، در رابطه با انتصاب دانش جعفری به عنوان نماینده تام الااختیار وزیر بهداشت در هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد اظهار داشت: این نخستین بار است وزارت بهداشت به صورت شفاف نماینده این وزارتخانه در هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد را اطلاع رسانی می کند.

وی افزود: بی تردید این انتصاب رویکرد جدید این وزارتخانه را نسبت به حوزه فعالیت این سازمان ها در حوزه سلامت را نشان می دهد. باید انتظار بکشیم و در عمل ببینیم این رویکرد آیا همسویی لازم را با سیاست های وعده داده شده دولت تدبیر و امید را دارد یا خیر؟ انتظاری که می توان با توجه به اینکه وزیر بهداشت خود از کنشگران حوزه سازمان های مردم نهاد بوده اند می تواند انتظار شیرینی باشد. همچنین با توجه به دستوری بودن تصویب قانون جامع ناظر بر فعالیت های سازمان های مردم نهاد در مجلس شورای اسلامی حضور دکتر دانش جعفری با سوابق برجسته مدیریتی و عضویت در مجمع مصلحت نظام در حوزه سازمان های مردم نهاد، فرصت ارزنده ای برای کار و فعالیت راهبردی در این حوزه خواهد بود.

اراده ای در وزارت بهداشت برای تعامل مثبت در زمینه حل چالش های قضایی فرآورده های خونی آلوده تاکنون وجود نداشته است

قویدل ادامه داد: وزارت بهداشت از وزارتخانه هایی است که پس از پایان فعالیت دکتر سید موید علویان به عنوان معاون سلامت دکتر لنکرانی توجه آن به حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد سیر نزولی داشته است. تعامل کانون هموفیلی ایران با این وزارتخانه در سایه تداوم حضور پرونده های قضایی شکایت بیمارانی که در اثر مصرف فرآورده های خونی آلوده دچار مشکلات عدیده و از سال ۱۳۷۶ دچار چالش هایی شد که افق حل آن همواره تیره بوده است. متاسفانه اراده ای در این وزارتخانه جهت تعامل مثبت برای حل این چالش های قضایی تاکنون وجود نداشته است.

وی بیان داشت: در هیچ کشوری در دنیا موضوع آلودگی بیماران هموفیلی و چالش های قضایی آن ۱۷ سال طول نکشیده است. در همه این کشورها تلاش کرده اند در کوتاه ترین زمان ممکن به این مشکلات رسیدگی و از به وجود آمدن آسیب در این حوزه ها چه به بیماران و چه به سازمان های دولتی جلوگیری کنند. کلید این تعامل مثبت به رسمیت شناختن حقوق شهروندی بیماران بوده است و دولت داوطلبانه به مشکلات بیماران رسیدگی کرده است.

وزارت بهداشت در این سالها تلاش کرده است با اهرم وزارت کشور از حق خواهی بیماران جلوگیری کند

وی تصریح کرد: متاسفانه وزارت بهداشت در این سالها نه تنها داوطلب این اقدام نشده است بلکه تلاش کرده است با اهرم وزارت کشور از حق خواهی بیماران جلوگیری کند و تمام تلاش خود را معطوف به تاثیر گذاری در قوه قضائیه و کارشناسی های سازمان پزشکی قانونی کرده است. خوشبختانه سوابق دکتر دانش جعفری این امیدواری را به وجود می آورد که در سایه منطق و درک بالای وی، حوزه سازمان های مردم نهاد مرتبط با وزارت بهداشت فعال و از نیروی عظیم این سازمان ها استفاده شود.

قویدل گفت: بی تردید در سایه چنین تحولی چالش های حوزه هموفیلی با وزارت بهداشت نیز می تواند در سایه راهکارهای منطقی و بیمار محور خاتمه یابد. بر اساس آئین نامه ناظر بر فعالیت سازمان های مردم نهاد عملاً نظارت بر فعالیت غیر سیاسی ترین تشکل های کشور به سیاسی ترین وزارتخانه کشور واگذار شده است. متاسفانه ترکیب هیات نظارت نه در شرایط آئین نامه ای کنونی و نه در طرح پیشنهادی جاری در مجلس، ترکیبی به نفع سازمان های مردم نهاد نبوده است. همه امیدها به مجلس دوخته شده است تا بتواند قانون جامعی برای نظارت بر فعالیت سازمان های غیر دولتی تصویب کند. باید امیدوار باشیم نمایندگان مجلس گزارش مرکز پژوهش های مجلس را در رابطه با نقد طرح موجود در مجلس را به دقت مطالعه کنند.

۶۰۰ پرونده حقوقی در قوه قضائیه در رابطه با موضوع آلودگی های ویروسی بیماران / صدور ۲۲۰۰ حکم دادگاه به نفع آسیب دیدگان

این عضو مجمع عمومی کانون در ادامه ضمن تبریک به آقای دکتر دانش جعفری در رابطه با مسئولیت جدید عنوان کرد: در حاضر بالغ بر ۶۰۰ پرونده حقوقی در قوه قضائیه در رابطه با موضوع آلودگی های ویروسی بیماران جاری است و بیش از ۲۲۰۰ حکم دادگاه به نفع آسیب دیدگان صادر شده است.

جلسه دادگاه کیفری برای رسیدگی به اتهامات مسئولان اسبق وزارت بهداشت ۲۵ فروردین ماه

قویدل ادامه داد: جلسه دادگاه کیفری برای رسیدگی به اتهامات مسئولان اسبق وزارت بهداشت ۲۵ فروردین ماه جاری در شعبه ۱۰۵۷ برگزار می شود.شرکت فرانسوی مریو عامل آلودگی های ویروسی بیماران هموفیلی نیز بیش از دو ماه است برای پرداخت غرامت به ایران پس از سی سال از این فاجعه اعلام آمادگی کرده است، اما مسئولان وزارت بهداشت در مقابل این اعلام آمادگی که بار اصلی آنرا رسانه ها و کانون هموفیلی ایران کشیده است سکوت کرده اند.به عنوان نماینده بیماران از آقای دانش جعفری تقاضا دارم با به رسمیت شناختن مسئولیت مدنی دولت در قبال شهروندان، این موضوع را در اولویت رسیدگی های خود قرار دهند. ایجاد تعامل مثبت امری است که می تواند نتایج خوبی برای همه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال در آستانه سال جدید وزارت بهداشت عیدی بزرگی به بیماران هموفیلی داد. خبر تعییر روش درمان بیمارن هموفیلی تا سن ۱۵ سال و اجرای طرح پیشگیری از معلولیت و افزایش قابل توجه سطح دسترسی بیماران به دارو، موجی از امیدواری را در جامعه هموفیلی ایران به ارمغان آورده است. امسال هموفیلی های ایران در حالی به استقبال ۲۸ فروردین(۱۷ آوریل) روز جهانی هموفیلی می روند که حرف های تازه ای برای جامعه جهانی هموفیلی خواهند داشت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار