|
|
کدخبر: ۱۵۱۲۷۹

تکرار / سازمان انتقال خون:

خبرگزاری تسنیم: سازمان انتقال خون با اعلام اینکه واردات خون انسانی به کشور نداریم، گزارش داد: مشکل از آنجا ناشی می شود که داروهای مشتق از خون در گمرکات با عنوان خون طبقه بندی می شوند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، سازمان انتقال خون در واکنش به گزارشی از واردات خون انسانی اعلام کرد: به اطلاع عموم می رساند که به هیچ وجه واردات خون صورت نگرفته و نمی گیرد و واردات مرتبط با خون از کشورهای دیگر در ایران صرفا در زمینه داروهای مشتق از پلاسما است. اما متأسفانه به خاطر عدم اطلاع رسانی سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران گاه به گاه مطالبی با عنوان واردات خون به کشور در برخی رسانه ها درج می شود که ناشی از اطلاعات استخراج شده از گمرکات است.

مشکل از آنجا ناشی می شود که داروهای مشتق از خون در گمرکات با عنوان خون طبقه بندی می شوند. گمرکات کشورها برای خود تعرفه های بین المللی دارند و این طبقه بندی در کشور ما شامل ۱۰ دسته است به گونه ای که داروهای بیولوژیک، واکسن و داروهای مشتق از پلاسمای خون در یک دسته قرار می گیرند و با عنوان دارو، واکسن و خون نامگذاری می شوند در صورتی که منظور از خون در این دسته بندی، داروهای مشتق از پلاسمای خون و طیق وسیعی از اقلام آزمایشگاهی و تحقیقاتی است.

شرکت پالایش خون ایران، پلاسمای اهدایی مردم کشور را که سلامت آن به تائید شرکت های بین المللی تولیدکننده داروهای مشتقات خون رسیده است برای تهیه فرآورده های پلاسمایی به اروپا ارسال می کند. این داروها شامل فاکتور ۸ و ۹، آی وی آی جی و آلبومین است.

در حال حاضر صددرصد فاکتور۹ و داروی آی ویو آی جی که در ایران مصرف می شود از پلاسمای ایرانی تهیه می شود و حدود ۲۵تا ۳۰ درصد فاکتور ۸ و آلبومین مورد نیاز بیماران ما نیز حاصر از پلاسمای خون اهدایی مردم کشور است.

درحال حاضر در کشورهای پیشرفته ۶۱ دارو و فرآورده از پلاسما استخراج می شود؛ اما در کشور ما با وجود آنکه از سال ۱۳۷۱ تلاش بسیاری برای راه اندازی پالایشگاه خون انجام شد، به علت ناکام ماندن این پروژه، سال هاست که پلاسمای خون اهدایی مردم کشور که سلامت آن به تائید اتحادیه اروپا رسیده است برای استخراج دارو به آلمان و چند کشور اروپایی دیگر ارسال می شود و کشور ما در ازای چهار دارویی که به ایران برمی گردد پولی پرداخت نمی کند زیرا مابقی پلاسما به استفاده کشور استخراج کننده می رسد.

گفتنی است، پلاسما که از ان مشتقات دارویی استخراج و تولید می شود بخش مایع خون است که پس از جداسازی سلول های خون از کیسه های خون اهدایی باقی می ماند و حاوی پروتئین های مهم و حیاتی ارزشمند است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار