|
|
کدخبر: ۱۵۱۲۸۴

تکرار / گزارش اختصاصی تسنیم از عملکرد ستاد دیه در سال ۱۳۹۲

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل ستاد دیه کشور با اعلام بیش از ۷۵۰۰ زندانی نیازمند در سال ۹۲، یکی از بهترین کمک های مردمی در این سال را تهیه آزادی زندانی توسط دانش آموزان یک مدرسه ذکر کرد.

سیداسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور در گفت وگو با خبرنگار قضاییخبرگزاری تسنیمدرباره عملکرد این ستاد در سال ۹۲ اظهار داشت: با عنایت به کمکهای معنوی و مادی رهبر فرزانه انقلاب، کرامت نیکوکاران نیک اندیش و حمایت های همیشگی مسئولان دلسوز نظام مقدس اسلامی و به خصوص مساعدت های نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ستاد دیه در سال ۱۳۹۲(از تاریخ ۹۲.۱. ۵ الی ۹۲.۱۲. ۲۸) با پرداخت مبلغی معادل ۱۹۸ میلیارد و ۷۳۴ میلیون تومان، ۶ هزار و ۴۸۶ نفر از زندانیانی را که به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد و غیرکلاه برداری محکوم به حبس شده بودند، از زندان آزاد کرد و به آغوش گرم خانواده بازگرداند.

وی ادامه داد: از جمع مبلغ بدهی این تعداد که به واسطه ستاد دیه از زندان آزاد شده اند مبلغ ۴۴۳ میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشت از طلبکاران و اولیای دم و شکات گذشت اخذ شده(به عبارتی ستاد از ۷۰ درصد از مبلغ کل بدهی این بدهکاران موفق شده گذشت بگیرد) و در نهایت این تعداد با پرداخت مبلغ ۱۹۸ میلیارد و ۷۳۴ میلیون تومان از زندان ها آزاد شده اند. این درحالی است که با عنایت به کمیته های فرعی و داوطلبانه این ستاد مردم نهاد از جمع مبلغ بدهی بیش از ۶۰۰ میلیارد تومانی همین تعداد مددجویان تحت پوشش ستاد دیه، همکاران ما در سراسر کشور با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری های مستمر توانستند ۴۴۳ میلیارد و ۹۹۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را از شکات پرونده، طلبکاران و اولیای دم رضایت بگیرند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: لازم به ذکر استاین تعداد آزادی، جدای از تعداد ۱۰۴۰ نفری است که به دنبال ابلاغ طرح ویژه نوروزی این ستاد موسوم به «آزادی ۱۰۰۰ زندانی نیازمند» که در اسفند ماه سال جاری و با ضرب الاجل در سطح کشور انجام گرفت، به عبارت دیگر مجموع زندانیانی که ستاد دیه افتخار داشت با عنایت به الطاف الهی و مشارکت های کم نظیر مردمی در سال ۹۲ آزاد کند بیش از ۷۵۰۰ نفر است.

ورود ستاد دیه کشور به فضای مجازی برای افزایش جلب مشارکت های مردمی

جولایی در ادامه گفت: از اقدامات برجسته این ستاد در سالی که گذشت جدای از برگزاری جشن های گلریزان سنتی معمول و مرسوم که تنها در سال جاری بیش از ۲۰۰ مراسم را در مناسبت ها و روزهای مختلف سال داشت، می توان به فعالیت جدید این ستاد در فضای مجازی برای جمع آوری وجوه نقدی مردم اشاره کرد که در پی این اقدام با همیاری خالصانه رسانه های متعهد در اقدامات انسان دوستانه ای ضمن رعایت حقوق شهروندی و شأن و منزلت مددجویان جرایم بدهکار غیربزهکار با انتشار اخبار وضعیت پرونده و شرح حال خانوادگی برخی از مددجویان نیازمند به طور مستقیم برای این افراد از مردم شریف ایران اسلامی دعوت به مشارکت کردیم.

وی افزود: اقدامی که با عنایت به مزایای بزرگی چون صرفه جویی حداکثری در زمان و هزینه ایاب و ذهاب ها و برگزاری برنامه های هرچند غیرتشریفاتی، با استقبال بالا و بی نظیر مردم عزیز همراه بود، به خصوص جوانان دلسوز ایران اسلامی در هر نقطه از این کشور که بودند با مطالعه مطالب انعکاس یافته از سوی ستاد، در کمتر از یک دقیقه خود را شریک در آزادی یک مسلمان مستمند در بند می کردند، اتفاقی که امید است با راه اندازی پایگاه اینترنتی مجهز این ستاد در سال ۹۳ با قدرت و جدیت بیشتر دنبال شود.

اقدامات اصلی و ویژه ستاد در روزهای پایانی سال ۹۲

مدیرعامل ستاد دیه مهم ترین و محوری ترین اقدامات این ستاد در روزهای پایانی سال ۹۲ برای آزادی زندانیان نیازمند را این گونه تشریح کرد:

۱با توجه به تعداد زندانیان استان و ظرفیت حال حاضر ستادهای دیه در سراسر کشور، برنامه ویژه نوروزی «آزادسازی ۱۰۰۰ هزار نفر از زندانیان نیازمند» مورد حمایت ستادهای دیه در روزهای آخر سال به مدیران عامل ۳۱ استان کشور ابلاغ شده است.

۲با عنایت به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران طرح آزادی روزانه ۳۵ نفر در دهه فجر سال جاری، در مجموع ۳۵۰ نفر از هم وطنانی از زندان آزاد شدند.

۳خادمان این ستاد با اشاره به پیشنهاد و اشتیاق امام جماعت، مأمومین بزرگوار و جوانان معتقد و انقلابی مسجد سادات اخوی(واقع در خیابان ایران) تصمیم گرفتند طرح «هر مسجد، آزادی یک زندانی» را پس از این مسجد انقلابی به طور ادواری در دیگر مساجد تهران و البته در ادامه در کل کشور برگزار نماید که تاکنون مهمان ۵ مسجد سادات اخوی، فائق، علی بن موسی الرضا(ع)، هدایت و المهدی بوده ایم.

جولایی ادامه داد: با عنایت به اینکه شعار اصلی این طرح «هر مسجد آزادی یک زندانی» بود اما با استقبال کم نظیر و غیرقابل پیش بینی نمازگزاران و خیّرین شاهد بودیم که در اولین برنامه این طرح که در مسجد سادات برگزار شد، جمعیت برای پرداخت مبالغ خود یا کشیدن کارت در کارت خوان سیار این ستاد، صف کشیده بودند، موجبات آزادی ۱۰ نفر از زندانیان نیازمند فراهم شد. پس از شمارش وجوه جمع آوری شده از سوی نیکوکاران و نمازگزاران مسجد سادات اخوی که به طور خودجوش به برگزاری جشن گلریزانی برای آزادی زندانیان نیازمند همت گماردند، در پی طرحی که قرار بود با توجه به پیش بینی های انجام شده و با عنایت به ظرفیت های منطقه طبق شعار طرح که می گوید «هر مسجد، آزادی یک زندانی» به دلیل استقبال و عنایت هم وطنان عزیز شاهد بودیم که با جمع آوری مبلغ ۵۰ میلیون تومان زمینه آزادی ۹ نفر از زندانیان نیازمند مورد حمایت ستاد دیه فراهم شد.

وی با بیان اینکه گاه در این هدایا سکه های طلا، چک های بانکی و پولی و اسکناس های هزار تومانی تانخورده و اسکناس های ۲۰۰تومانی کهنه تر هم به چشم می آمد، گفت: هدف این ستاد از برگزاری این طرح صرفاً آزادسازی نبوده و نمایندگان این ستاد در تبیین بسیاری از نکات آموزشی و تشریح کامل پاره ای از مسائل فرهنگی مبتلابه برنامه های مشخصی داشت. این طرح چنانچه اشاره شد محصور در ام القرای جمهوری اسلامی(پایتخت) نخواهد ماند و در سال جدید در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این برنامه با عنایت به تجدید جایگاه مسجد به عنوان برترین پایگاه فرهنگی کشور و انسان سازترین سنگر مقدس اسلامی باید با کمک اهالی رسانه بیشتر تبلبغ شود.

مدیرعامل ستاد دیه کشور درباره کمک های مردمی ستاد دیه در سالی که گذشت، اظهار داشت: ۱۲۹ نفر با مراجعه حضوری به ستاد دیه با پرداخت مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان به آزادی زندانیان نیازمند کمک کردند. همچنین ۲۱ هزار و ۵۳۳ نفر با مراجعه به بانک ها و خودپردازهای بانک ها، با پرداخت مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در این امر خداپسندانه و انسان دوستانه شرکت کرده اند. اهدای امتیاز ۱۰ فیش حج(۲ عدد تمتع و ۸ عدد عمره) برای آزادی زندانیان آبرومند و بی بضاعت نیز از دیگر کمک های مردم خدادوست به ستاد دیه برای آزادی زندانیان نیازمند بود.

مشارکت چهره های ورزشی و رسانه ای در آزادی زندانیان نیازمند

جولایی ادامه داد: در هفته آخر اسفند ماه بسیاری از چهره ها و ورزشکاران بااخلاق کشور همچون جناب آقای سید «علی ضیاء» مجری توانمند و نیکوکاری که همیشه در کارهای نیک پیش قدم بوده و به رسالت این ستاد در اعتلای فرهنگ دستگیری از نیازمندان کشور لطف داشته و دارند و نیز آقای «پژمان جمشیدی» و دیگر هنرمندان و چهره های مشهوری مانند سرکار خانم «آقاجانیان» مجری متعهد و باسابقه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور چندباره در محل ستاد با اهدای مبالغ قابل توجه و یا ارائه فیش حج مفرده خودشان به این نهاد مردمی در این راه همیار ستاد دیه کشور بودند.

وی افزود: هرچند این مطلب هیچ کجا رسانه ای نشده است اما در مراسم گلریزانی که با همکاری شرکت آب و فاضلاب داشتیم مجریان مجرب و محبوب سیما همچون آقای «جعفر خسروی» و زوج هنری «آقای حسنی و خانم نامداری» این بزرگواران دستمزد اجرای خودشان را در این برنامه معنوی به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد و غیرکلاه برداری اختصاص دادند. در بهترین حالت و در یک همت عالی با فروش این برگه های معنوی در بالاترین قیمت پیشنهادی در روزهای منتهی به سال جدید، زمینه آزادی تعدادی از زندانیان نیازمند فراهم شد که به دلیل جرائم غیرعمد و غیرکلاه برداری روانه زندان شده اند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: امید است با کمک های ما کانون خانوادگی این عزیزان از آفتاب پرمهر هم وطنان رنگ و بوی دیگری گرفته و چهره های دل سوخته و درهم کودکانی چشم به راه از باران عطوفت خیّرین خداجو طراوت و تازگی یابد.

کمک ۶۰۰ هزار تومانی دانش آموزان مدرسه راهنمایی فراست

جولایی در ادامه با اشاره به کمک دانش آموزان یک مدرسه راهنمایی برای آزادی زندانیان گفت: از جمله کمک های اخیر و جالب توجه، می توان به دانش آموزان مدرسه دخترانه فراست در خیابان سهروردی تهران اشاره کرد که در اقدامی خودجوش برای بازگرداندن پدری زندانی و نیازمند به آغوش گرم خانواده ای چشم انتظار، مبلغ ۶۰۰ هزار تومان جمع آوری کرده و به واسطه نماینده ای این مبلغ ارزشمند را برای آزادی زندانیان آبرومند تحویل این ستاد مردمی دادند.

مدیرعامل ستاد دیه کشور در پایان گفت: ضمن تشکر از همه رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری به ویژه خبرگزاری وزین تسنیم به استحضار می رساند تعداد بیش از ۱۰۰۰ خبر در طول یک سال به همت فعالان عرصه خبر به تفکیک پیوست صدا و سیما، مطبوعات و پایگاه های اطلاع رسانی منتشر شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار