|
|
کدخبر: ۱۵۱۴۹۴

مدیرعامل توانیر با تشریح سیاست های برقی ایران در سال ۹۳ از صرفه جویی ۲۰ میلیارد دلاری با تبدیل ۱۶ هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی خبر داد و گفت: در طول یک دهه گذشته، سال ۹۲ کمترین میزان گاز به نیروگاه ها ارسال شد.

همایون حائری در گفتگو با مهر در تشریح مهمترین سیاست های صنعت برق در سال ۹۳، با اشاره به انجام به موقع تعمیرات شبکه تولید، انتقال و توزیع برق برای فصل تابستان با وجود مشکلات کمبود منابع مالی، گفت: اولین دستور کار صنعت برق در سال جاری توسعه ملی و رفاه اجتماعی است.

مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران چهاردهمین ظرفیت تولید برق جهان و بزرگترین ظرفیت تولید برق خاورمیانه را در اختیار دارد، تصریح کرد: تا پایان اسفند ماه سال گذشته ظرفیت تولید برق ایران از مرز ۷۰ هزار مگاوات عبور کرد.

این مقام مسئول با اشاره به توانمندی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه طراحی و ساخت نیروگاه برق به سایر کشورهای جهان، اظهار داشت: طراحی و ساخت داخلی نرم افزارها و سخت افزارهای نیروگاهی با کمیت و کیفیت بهتر از نمونه های خارجی از دیگر دستاوردهای صنعت برق ایران در سال گذشته بوده است.

وی با یادآوری تمرکز بر روی اجرای سیاست های متوازن در حوزه فعالیت های فنی و اقتصادی و محیط زیستی صنعت برق، بیان کرد: عدم استفاده از ظرفیت برق آبی را از ضرورت های ایجاد توازن در توسعه نیروگاه های برقآبی است.

حائری افزود: در حالی که در سال ۸۷ از حدود ۶ هزار مگاوات ظرفیت برق آبی حدود ۲۲ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شد اما در حال حاضر با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق آبی، حداکثر ۱۴ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می کنیم که از عدم توجه به بحثتوازن در این بخش حکایت دارد.

مدیرعامل توانیر به بحثتوازن در نیروگاه های حرارتی و احداثحدود ۶۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی اشاره کرد و افزود: با اجرای این سیاست ها قدرت عملی نیروگاه های برق به حدود ۵۰ هزار مگاوات افزایش می یابد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با این وجود این سرمایه گذاری تنها در دوره پیک شبکه برق مورد استفاده حداکثری قرار می گیرد و در سایر ماه ای سال بدون استفاده است.

وی درباره استفاده ترکیبی از نیروگاه های تلمبه ذخیره ای و هسته ای که امکان انتقال توان بلا استفاده تولید برق نیروگاه از زمان کم باری به ساعات پیک را فراهم آورده را از اقدامات اثربخش در ایجاد توازن دانست و تبیین کرد: علاوه بر این باید توازن محیط زیست مرتبط با بخش تولید برق هم در دستور کار قرار بگیرد.

حائری با یادآوری اینکه سال گذشته کمترین میزان مصرف گاز نیروگاه ها در ۱۰ سال اخیر و بیشترین میزان مصرف گازوییل در تاریخ نیروگاهها را شاهد بودیم، گفت: نیروگاهها در تولید سالانه کربن از سهمی حدود ۴۰ درصدی برخوردار ند که مطابق با بند ۱۹ قانون بودجه باید ظرفیت جذب و سرمایه گذاری توسعه انرژی های بادی و خورشیدی افزایش یابد.

مدیرعامل توانیر با اشاره به ظرفیت بالای انرژی های بادی و خورشیدی در کشور، عدم قطعیت تابش نور خورشید و وزش باد را از مسایل این نوع انرژی های پاک اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از اقدامات مؤثر صنعت برق کاهش مصرف سوخت با تبدیل واحدهای گازی به چرخه ترکیبی و تولید برق از طریق بازیافت حرارت خروجی واحدهای گازی است.

وی ۱۶ هزار مگاوات از مجموع ۲۵ هزار مگاوات واحد موجود گازی کشور را قابل تبدیل به چرخه ترکیبی دانست و اظهار داشت: با به مدار آوردن ۷ تا ۸ هزار مگاوات واحد چرخه ترکیبی، سالانه ۲۰ میلیارد دلار صرفه جویی در صنعت برق حاصل می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار