|
|
کدخبر: ۱۵۱۷۳۸

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۲۲

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: طبق اعلام فائو ایران پتانسیل بسیار بالایی در بخش محصولات کشاورزی دارد ودر صورت استفاده صحیح از این قابلیت، می تواند علاوه بر تامین نیاز داخل، غذای تمام کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تامین کند.

سید رضا نورانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری " اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زاست یعنی از دل ظرفیتهای خود کشور ما و خود مردم می جوشد؛ رشد این نهال و این درخت متکی به امکانات کشور خودمان است. "

وی اضافه کرد: بنابر فرمایشات ایشان " وقتی کشوری با تکیه به استعدادهای درونی خود، ابتکار نیروی انسانی خود، با تکیه به ایمان خود و با اتحاد حرکت می کند قطعا به نتایج مطلوب خواهد رسید. "
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای رهبری ما باید با تمرکز بر ظرفیت های موجود و استفاده بهینه از آنها در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی گام برداریم و در این زمینه پتانسیل های بسیار زیادی داریم.

*مسئله کمبود آب بحثجدیدی نیست
نورانی با بیان اینکه ایران در بخش کشاورزی کشوری غنی است، افزود: برخی ها امروز بحثکمبود آب را مطرح می کنند که مسئله فوق با توجه به اینکه کشور ما از نظر جغرافیایی در منطقه ای کم آب قرار گرفته موضوع جدیدی نیست.
وی اضافه کرد: ممکن است گاهی به دلیل کاهش نزولات جوی و میزان بارش ها از منابع آبهای زیرزمینی کاسته شود ولی به هر صورت ما باید از پتانسیل های موجود استفاده بهینه نماییم.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: موضوع اصلی اقتصاد مقاومتی بر دوپایه تولید و صادرات بنا می شود به دلیل اینکه اگر شما تولید داشته باشید حتما خودکفا خواهید شد.
نورانی اضافه کرد: علاوه بر این وقتی تولید داشته باشید اشتغال زایی، صادرات و در کنار آن ارزآوری دارید و می توانید چرخه اقتصاد را بچرخانید.
وی افزود: براساس آمار در سالیان گذشته نزدیک به ۱۰۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید شده که پیش بینی شده بود این میزان در سال ۱۳۹۲ به ۱۲۰ میلیون تن برسد.
رئیس کنفدراسیون صادرات کشور گفت: براساس آمار، تولید ما در هر هکتار بین ۸ تا ۱۰ تن است که از نظر کشاورزی نوین جهان در این زمینه بسیار عقب هستیم.
نورانی اضافه کرد: ما می توانیم با استفاده از همین آب موجود، منابع، خاک های حاصلخیزو پتانسیل های ۴ فصلی که در کشور هست در زمینه کشاورزی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابیم.
* لزوم مبارزه با آلودگی های محیط زیست
وی افزود: ما از ۳۶۵ روز سال، حداقل ۳۰۰ روز آفتاب داریم و می توانیم از انرژی خورشیدی نهایت استفاده را در این زمینه ببریم.
رئیس کنفدراسیون صادرات کشور ادامه داد: انرژی خورشیدی گنجبینه ای قوی است که می توان برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی از آن بهره برد.
نورانی با بیان اینکه هرچه استفاده از سوخت های فسیلی کمتر شود به سلامت محیط زیست کمک بیشتری می شود، تصریح کرد: مبارزه با آلودگی های محیط زیست باید در برنامه اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و ما باید برای پاکسازی محیط زیست تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین اقدامات در این مسیر استفاده از کودهای بیولوژی و ورمی کمپوست به جای کودهای شیمیایی است.
*توانمندی ایران در تامین نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس
نورانی تاکید کرد: بنابراین همه این موارد ظرفیت هایی است که وجود دارد و تا امروز از آنها استفاده بهینه نشده است.
رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت: طبق اعلام فائو ایران پتانسیل های بسیار بالایی در بخش محصولات غذایی و کشاورزی دارد ودر صورتی که از این پتانسیل ها به خوبی استفاده کند می تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی، نیاز کلیه کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تامین کند.

نورانی تصریح کرد: با وجود چنین منابعی ما باید از خود سوال کنیم چرا از این پتانسیل ها استفاده بهینه نشده است؟ چرا ما مدال های رنگی واردات محصولات استراتژیک مانند گندم، جو، غلات و حتی علوفه و دان مرغ را بر گردن داریم؟
وی اضافه کرد: برای کشوری با پتانسیل های غنی این میزان واردات پسندیده نیست.
نورانی ادامه داد: دلیل چنین مشکلاتی این است که اقتصاد کشور اقتصادی اصولی نبوده، بعنوان مثال مسئولان به طور ناگهانی نرخ ارز را ثابت نگه می دارند و از سوی دیگر تورم را رها می کنند.(نمونه این اتفاق در سال ۱۳۷۸ رخ داده است.)
وی افزود: بنابراین در طول یک دهه، هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تورم وجود داشت و در طول این سالها ۲۵۰درصد تورم روی تولید تاثیرگذار بود.
نورانی تاکید کرد: در نتیجه چنین مسئله ای تولیدکنندگان مقاومت خود را از دست می دهند و ما نیازمند واردات می شویم.
وی ادامه داد: بعنوان مثال در سال ۱۳۸۹ هر کالایی(براساس معیار دلار ۸۰۰ تومانی) وارد ایران شد به دلیل قیمت بسیار ارزان، قابلیت رقابت با تولیدات داخلی را نداشت.
*اعمال تحریم ها برای کشور نعمت بود
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: فرض کنیم روزی در تمام دنیا خشک سالی شود در این شرایط ما باید چه کنیم؟
نورانی با بیان اینکه تحریم های اعمال شده برای ما نعمت بود، تصریح کرد: ما می توانیم از وجود این تحریم ها در اقتصاد مقاومتی استفاده بیشتری ببریم به این دلیل که فکر می کنیم تمام دنیا با ما قهر کرده است آیا باید دست نیاز بسوی آنها دراز کنیم و اگر گندمی وارد نشود گرسنگی بکشیم؟
وی ادامه داد: این فکر غلطی است که متاسفانه تا امروز وجود داشته و امیدواریم مسئولان، دولت و تمام کسانی که در بحثاقتصاد مقاومتی دخیل هستند استفاده بهینه را از آن نمایند.
نورانی افزود: باید تولید را قوی کرد در غیر این صورت تولیدکنندگان به جای تولید به ویلا سازی رو می آورند.
*لزوم اصلاح واریته ها
رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه دومین بحثدر این زمینه مسئله واریته هایی است که تا امروز از آن ها استفاده می کردیم، گفت: بخشی از این واریته ها بسیار قدیمی، کم بازده و کم بارده است که ما باید با اصلاح ژنتیکی و استفاده از دانش روز دنیا آنان را تغییر دهیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار