|
|
کدخبر: ۱۵۱۷۳۹

یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر ضرورت قطع یارانه نقدی در سال ۹۳ گفت: دولت باید کالابرگ(کوپن) را جایگزین پرداخت نقدی کرده و با این روش یارانه حمایتی خود را فقط به مردم نیازمند و فقیر پرداخت کند.

مصلح شیرازی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در ارتباط با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳، اظهار داشت: زمان اجرای فاز اول این قانون به شدت تأکید شد که شیوه پرداخت نقدی یارانه ها درست نیست و این روش موجب افزایش تورم خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت نقدی یارانه ها موجب افزایش نقدینگی و به دنبال آن افزایش تورم خواهد شد، افزود: بهترین شیوه برای پرداخت یارانه از سوی دولت به مردم ارائه کالابرگ است البته این شیوه مشکلاتی از جمله دوگانگی قیمت ها را به همراه خواهد داشت و بنده نیز اذعان دارم که سیستم کوپنی چندان مورد تأیید نیست ولی این روش از پرداخت نقدی یارانه ها بسیار بهتر است.

* ضرورت احیای سیستم کوپنی / یارانه نقدی تورم زاست

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می تواند یارانه را به تولید یا مردم ارائه دهد، گفت: البته پرداخت یارانه به تولید چندان جالب نیست چرا که می تواند اثرات هدفمندی یارانه ها را از بین ببرد ولی پرداخت کالابرگ باعثمی شود فقط یارانه حمایتی دولت به نیازمندان تعلق گیرد.

مصلح شیرازی پرداخت کالابرگ را به عنوان سندی برای شناسایی نیازمندان جامعه دانست و تصریح کرد: در صورت ایجاد سیستم کالابرگی پرداخت یارانه دولت به مردم و دهک های نیازمند هدفمند خواهد شد و تأثیر آن بر روی افزایش نقدینگی به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت حامل های انرژی باید منتظر افزایش تورم باشیم، گفت: تورم افزایش قیمت حامل های انرژی می تواند به شرط عدم افزایش نقدینگی کنترل شود؛ همانطور که در بالا گفته شد تنها راهکار برای عدم افزایش نقدینگی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قطع پرداخت نقدی یارانه به مردم است.

* کالا برگ " سبد کالا " نیست / تورم امسال به شرط قطع یارانه نقدی کم می شود

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به اینکه کالابرگ با سبد کالا فرق خواهد داشت، تصریح کرد: کالابرگ فقط به دو یا سه دهک نیازمند پرداخت می شود درحالی که جامعه هدف سبد کالا گروه های مختلف از جمله کارمندان دولت، بخش های مختلف درامدی بودند.

وی ادامه داد: اما زمانی که اعلام شود کالابرگ فقط به نیازمندان پرداخت خواهد شد به طور حتم اثر روانی در جامعه به همراه می آورد و باعثکناره گیری بسیاری از یارانه بگیران از دریافت یارانه نقدی می شود چرا که قشر عظیمی از جامعه تمایل ندارند در بین مردم بعنوان فقیر یا نیازمند شناخته شوند.

مصلح شیرازی درباره وعده دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم درسال ۹۳ به ۲۵ درصد، گفت: اگر دولت در پرداخت نقدی یارانه ها تغییر جهت دهد و به ارائه کالابرگ روی بیاورد رسیدن به تورم ۲۵ درصدی از طریق مدیریت نقدینگی در بازار شدنی است. همچنین با توجه به بودجه انقباضی و ریاضتی سال ۹۳ می توان گفت اشتباهات سالهای قبل را نخواهیم داشت.

* یارانه ها از ابتدا هدفمند پرداخت نشد

این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه پرداخت نقدی یارانه ها باید در سال جاری قطع شود، تصریح کرد: دولت باید در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به منظور مدیریت نقدینگی و با هدف کاهش تورم پرداخت نقدی یارانه ها را قطع و در مقابل کالا برگ را جایگزین کند.

وی ضمن اشاره به عدم هدفمند بودن پرداخت نقدی یارانه ها، افزود: هم اکنون برخی از خانواده ها از یارانه های دریافتی به درستی استفاده نکرده و آنها را خرج نیازهای غیر ضروری می کنند، بنابراین می توان گفت که هدفمندی عملاً در پرداخت نقدی یارانه ها وجود ندارد.

مصلح شیرازی در ادامه درباره ضرورت فرهنگ سازی در جامعه برای انصراف از دریافت یارانه، گفت: اگر دولت بتواند قبح فقر و نیازمندی را در جامعه بالا ببرد و اعتراف به نداری و فقر را کم کند در این زمینه موفق خواهد بود.

این اقتصاددان تاکید کرد: این رویه در دولت فعلی نسبت به دولت قبل کمی بهبود یافته است ولی بازهم باید تلاش کرد تا یارانه حمایتی دولت فقط به نیازمندان واقعی پرداخت شود؛ البته کناره گیری از دریافت یارانه نقدی نیازمند شعور عمومی در جامعه است.

* یارانه ها پول نفت نیستند / این اشتباه از گذشته ارثرسید

وی اصطلاح پول نفت را برای یارانه نقدی اشتباهی دانست که از گذشته به ارثرسیده است و ادامه داد: اگر این اصطلاح در جامعه جا بیفتد که کالابرگ فقط به فقرا و نیازمندان پرداخت خواهد شد به طور حتم خیلی از خانوارها بخاطر فرار از عنوان فقیر و نیازمند از دریافت کالابرگ انصراف خواهند داد و به این ترتیب جامعه هدف یارانه بگیر کاهش خواهد یافت.

مصلح شیرازی تعیین سطح درآمدی برای ادامه پرداخت نقدی یارانه ها را اشتباه بزرگی عنوان کرد و افزود: در این شرایط بسیاری از مردم ادعا خواهند کرد که سطح درآمدی آنها کم بوده و باید به آنها یارانه پرداخت شود به همین منظور تعیین سطح درآمدی خیلی خطرناک خواهد بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار