|
|
کدخبر: ۱۵۲۱۰۸

با گذشت حدود ۷ سال از توافق ایران و ونزوئلا برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در عسلویه با پرداخت منابع مالی ساخت این مجتمع متانول توسط طرف ونزوئلایی ساخت این پتروشیمی شتاب می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت حدود ۷ سال از آغاز کلنگ زنی یک مجتمع یک میلیون و ۶۵۰ هزار تنی متانول در عسلویه توسط روسای جمهوری وقت ایران و ونزوئلا، هنوز ساخت این مجتمع پتروشیمی به دلیل عدم تامین منابع مالی آغاز نشده است.

بر اساس این توافق تهران – کاراکاس که از آن به عنوان بزرگترین قرارداد در دست اجرای نفتی این کشور به شمار می رود قرار بود در مدت سه سال یک مجتمع تولید متانول با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن در سایت دوم منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ساخته شود.

برای اجرای این پروژه پتروشیمیایی، پس از تاسیس شرکت مشترک " ونیران "، شرکت پتروشیمی بین الملل ایران ۴۹ درصد، سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی یک درصد، پکی ون ونزوئلا ۴۹ درصد و شرکت سرمایه گذاری ونزوئلا(آی. پی. اچ. ال) یک درصد سهم این طرح را در اختیار گرفتند.

از سوی دیگر مطابق با برآوردهای انجام گرفته برای ساخت این مجتمع ۱.۶ میلیون تنی متانول به حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز داشت که مذاکرات متعددی در تهران و کاراکاس در خصوص نحوه تامین منابع مالی این پروژه پتروشیمیایی انجام شد.

مجید محمودیان مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی درباره آخرین وضعیت ساخت این مجتمع پتروشیمی با مشارکت طرف ونزوئلایی، گفت: قرارداد طرح پتروشیمی ونیران که میان ایران و ونزوئلا منعقد شده بود همچنان بین دو کشور پابرجا است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه طرف ونزوئلائی همه تعهدهای خود را در قبال ساخت این مجتمع پتروشیمی پرداخت کرده است، تاکید کرد: پیش بینی می شود به زودی ساخت این مجتمع مشترک پتروشیمی میان ایران و ونزوئلا شتاب بگیرد.

علاوه بر این بهار سال جاری ساخت این مجتمع جدید پتروشیمی در کمیسیون مشترک ایران و و ونزوئلا مورد بحثو بررسی قرار می گیرد.

با توجه به تاخیر در تامین منابع مایل ساخت این مجتمع پتروشیمی تاکنون عملیات آماده سازی و تسطیح زمین و سایت این مجتمع پتروشیمی مشترک انجام شده است.

به گزارش مهر، ایران و ونزوئلا پیش از این در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همکاری های متعددی همچون ایجاد شرکت نفتکش مشترک، توسعه میادین نفت و گاز دو کشور همچون فاز ۱۲ پارس جنوبی، دوبوکوبی ونزوئلا، ساخت پالایشگاه نفت در سوریه را آغاز کردند که هیچ یک از این توافق ها تاکنون اجرایی نشده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار