|
|
کدخبر: ۱۵۲۵۴۰

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۲۳

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس و عضو شورای عالی آب با بیان اینکه الگوی مصرف آب در کشور باید اصلاح شود، گفت: هم اکنون حدود ۹۰ درصد منابع آب موجود در کشاورزی استفاده می شود و راندمان آبیاری نیز ۳۵ درصد است که باید اصلاح کرد.

محمدتقی توکلی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمبا بیان اینکه در بخش کشاورزی آب و بارندگی ایفاگر نقش اول هستند، اظهار داشت: متاسفانه ایران در منطقه ای از جهان قرار دارد که میزان بارندگی در آن کم است و بیشترین سطح کشور در مناطق خشک، نیمه خشک و حتی فرا خشک قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بارندگی در برخی از این مناطق حتی کمتر از ۲۵۰ میلی لیتر است، اضافه کرد: متوسط بارندگی در کشور ما ۲۵۰ میلی لیتر است که اگر بخواهیم این میزان را از لحاظ پراکندگی تفکیک نماییم، ما در شمال تا ۱۵۰۰، درکوه های زاگرس بین ۵۰۰ تا ۸۰۰، در اکثر نقاط کشور بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ و در برخی نقاط حتی زیر۱۰۰ میلی لیتر بارندگی داریم.
توکلی افزود: در حال حاضر ما از حدود ۷۰ درصد منابع آب کشور - هم سطحی و هم زیر زمینی - استفاده می کنیم این در حالی است که استانداردهای جهانی در این زمینه ۴۰ درصد را پیشنهاد می کنند.(یعنی کشوری که ۴۰ درصد از منابع آب تجدید شونده اش را استفاده کند در گروه کشورهای نرمال قرار می گیرد.)
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین ما در این زمینه در شرایط بحران قرار داریم و باید سعی کنیم میزان مصرف آبمان را کاهش دهیم.
توکلی با بیان اینکه در توسعه پایدار گفته می شود هر نسلی می تواند از منابع استفاده کند به شرطی که سهم آیندگان را حفظ کند، تصریح کرد: ما در بخش آب خلاف این مسئله عمل می کنیم و باید با کاهش میزان مصرف آب حق نسل آینده را حفظ کنیم با توجه به اینکه منابع آب زیرزمینی مان روبه افت و میزان آبهای سطحی روبه کاهش است.
توکلی با اشاره به مشکلات کشور در زمینه خشکسالی ها، تغییرات اقلیم و آب و هوا، اضافه کرد: یکی از راه های موفقیت در اقتصاد مقاومتی و افزایش شاخص ها، شاخص بهره وری تولید است.
وی افزود: ما حدود هشت دهم کیلو گرم ماده خشک از هرمترمکعب آب دست می آوریم در حالی که این میزان در دنیا ۲ کیلو گرم است.
توکلی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازده تولید ما پایین است و از منابع نیز استفاده می کنیم یکی از راه های ورود به اقتصاد مقاومتی بحثبهره وری است یعنی ما باید کاری کنیم که بهر ه وری در این بخش افزایش یابد.
وی تاکید کرد: معنی این جمله آن است که ما از منابع موجود به شکل بهینه استفاده کنیم، مدیریت منابع آب صحیحی داشته باشیم، جلوی آلودگی ها را بگیریم، از فناوری روز دنیا در تولید استفاده کنیم و بتوانیم راندمان مصرف را افزایش دهیم.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الگوی مصرف آب باید اصلاح شود و راندمان آن افزایش یابد، اضافه کرد: هم اکنون حدود ۹۰ درصد منابع آبی که در اختیار داریم در کشاورزی استفاده می شود و راندمان آبیاری مان نیز حدود ۳۵ درصد است.
توکلی ادامه داد: یعنی اگر ما یک متر مکعب آب استحصال می کنیم ۳۵ درصد آن را مورد استفاده قرار می دهیم و باقی به هدر می رود.
وی اضافه کرد: در بخش تولید و کشاورزی ما باید سرمایه گذاری انجام دهیم، از فناوری روز استفاده کنیم، باید طرح های پژوهشی داشته باشیم تا الگوی کشت مان را اصلاح کنیم.
توکلی ادامه داد: ما نباید در هر منطقه ای دست به هر تولیدی بزنیم و فقط به جنبه بازار و اقتصاد محصولات توجه کنیم، ما باید با توجه به پایداری تولید و تامین کالاهای اساسی در یک منطقه الگوی کشت تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: ما در بخش کشاورزی مدیریت مصرف نداریم یعنی هر کشاورزی در هر نقطه ای هر محصولی را که دوست داشته باشد تولید می کند بدون اینکه سوال شود آیا این تولید به درد کشور می خورد؟ آیا تولیدی اقتصادی است؟
توکلی تصریح کرد: بنابراین در اقتصاد مقاومتی ما باید مدیریت مصرف، الگوی کشت و الگوی مصرف بهینه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات بخش کشاورزی کشور حدود ۱۰۰ میلیون تن است ولی در چشم انداز تا ۲۰۰ میلیون تن را نیز مد نظر داریم، ادامه داد: این درحالی است که ما علاوه بر کمبود منابع از همه منابع موجود نیز استفاده می کنیم.
توکلی اظهار داشت: ما با استفاده از حداکثر منابع شاید بتوانیم ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان این تولیدات را افزایش دهیم ولی به چشم انداز مورد نظر نمی رسیم.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: راه رسیدن به این چشم انداز مدیریت در دو بخش تقاضا و مصرف است.(دربخش کشاورزی به صورت الگوی کشت و در بخش آب به صورت تامین آب).

توکلی در پاسخ به این پرسش که آب مورد نیاز را از چه راهی می توان تامین کرد؟ گفت: ما باید مصرف همین منابع آب موجود را اصلاح و بهینه کنیم.
عضو شورای عالی آب اضافه کرد: با توجه به اینکه در آبیاری سنتی آب بیشتری هدر می رود باید از شیوه های نوین در این زمینه استفاده نماییم و از کمترین آب بیشترین تولید را به دست آوریم.
توکلی تاکید کرد: این امری امکان پذیر است و در تمام دنیا این اتفاق در حال وقوع است.
وی با بیان اینکه برای افزایش بهره وری باید عوامل تولید را اصلاح کنیم، اضافه کرد: نهاده ها، بذور، مصرف کود و… همه باید مدیریت و اصلاح شوند که همه این مسائل به مدیریت منابع و تولید برمی گردد و زمانی که این مسائل را رعایت کنیم و براساس اسلوب، دانش وفناوری پیش رویم بسیاری از مشکلاتمان حل می شود.
توکلی با بیان اینکه ما در سطح منطقه کمترین راندمان آبیاری را داریم، افزود: در صورتی که این میزان در ترکیه و کشورهای آفریقایی در سطحی بالا است علاوه بر این ما بذری می کاریم که بازده چندانی ندارند.
وی ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی ما باید کشاورزان را نیز تقویت و حمایت کنیم.(از لحاظ تامین منابع سرمایه در گردش و خرید تضمینی محصول.)
توکلی افزود: کشاورزان نیاز به حمایت دارند و باید تولیدشان منجر به درآمد مکفی برایشان شود ضمن اینکه دولت باید کالای اساسی آنها را تضمینی بخرد تا کشاورز رو پا بماند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بلایای طبیعی از جمله سرمازدگی، تگرگ، سیل، خشک سالی، آفات و… همواره بخش کشاورزی را تهدید کرده است بنابراین باید زیر ساخت های این بخش را بگونه ای درست کرد که حتی از مخربی مانند سیل بتوان بعنوان نعمت استفاده شود.
باید خشک سالی ها را بتوانیم مدیریت کنیم تا توکلی افزود: کشاورزی ما افت نکند و کشاورز آسیب نبیند، این عوامل مجموعه شاخص هایی هستند که انجام آنها به بخش کمک می کند.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار