|
|
کدخبر: ۱۵۲۶۸۳

مستخدمین حسینی در گفت وگوی تفصیلی با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مستخدمین حسینی اقتصاددان با اشاره به اینکه آلمان بعد از جنگ جهانی دوم فرمول حماسه اقتصادی را دنبال کرد، گفت: اجازه فعالیتهای اقتصادی بسیار تنگ نظرانه و قوانین بسیار دست وپاگیر است و این شرایط، ما را از حماسه اقتصادی دور کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، حیدر مستخدمین حسینی متولد سال ۱۳۳۵ است. وی دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و دکترای مدیریت است.
از سوابق اجرایی و مدیریتی وی می توان به مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت های سازمان صنایع ملی ایران، مدیرکل دفتر تعاونی های مسکن وزارت تعاون، مدیرکل دفتر امور اقتصادی و برنامه ریزی و سپس قائم مقام معاونت وزیر تعاون، مدیرکل دفتر امور بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی اشاره کرد.
مستخدمین حسینی مدرس دانشگاه های مختلف کشور، عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره ایران، عضو هیات مدیره انجمن مدیریت ایران و عضو پیوسته و بازرس انجمن خبرگان برنامه ریزی کشور بوده است. وی عضویت در شورای خرید کالاهای اساسی کشور، شورای عالی بانک ها، شورای پول و اعتبار، هیات امنای صندوق مسکن کارگران، هیات پذیرش اوراق بهادار و شورای عالی بورس اوراق بهادار را نیز در کارنامه خود دارد.
وی بر این باور است که تعبیر از حماسه اقتصادی این است که بتوان وابستگی اقتصاد کشور را به اقتصاد بین المللی و نفت کاهش داد.
او معتقد است حماسه اقتصادی، کار اقتصادی را به دست مردم سپردن است. دولت باید با حفظ نقش حاکمیتی خود به سیاستگذاری و نظارت اقدام کند. دولت نباید خود را درگیر مسائلی همچون سبد کالا کند. باید اینگونه کارها به اصناف سپرده شود.
وی بر این باور است که برای تحقق حماسه اقتصادی باید فضای کسب و کار مورد بازبینی قرار گیرد. مقررات و قوانین، کسب مجوزها، شرایط اداری و… اصلاح شوند. دولت باید به تولید توجه کند. بانکها حمایتشان را به سمت تولید سوق دهندو از صادرات حمایت بیشتری کرد.
دیگر نظرات مستخدمین حسینی را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیمدر ادامه می خوانید.

• حماسه اقتصادی یعنی کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و اقتصاد بین المللی
• چشم دوختن به نتیجه مذاکرات برای بهبود اقتصادی مغایر با بحثحماسه اقتصادی است

تسنیم: منظور از حماسه اقتصادی چیست؟
مستخدمین حسینی: در طول چندین سال گذشته مبتنی بر اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی رخ داده ما نه تنها شاهد کاهش وابستگی اقتصاد به نفت نبودیم، بلکه نیازهای ارزی نیز با افزیش روبرو شده است. تعبیر از حماسه اقتصادی این بود که بتوان وابستگی به اقتصاد بین المللی و نفت را کاهش داد.
بنگاههای اقتصادی باید بتوانند با تولیدات خودشان و صادر کردن آن، ارز برای کشور به وجود آورند که در یک فرآیند بلندمدت وابستگی به درآمد نفتی با کاهش روبرو شود. برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کشور باید موجبات تحقق این مهم را فراهم می کرد.
به هر حال در حماسه اقتصادی تعبیر این بود که حضور پر رنگی مردم در اقتصاد داشته باشند. وقتی مردم با رضایت از حضورشان به منتخب خود رأی دادند و منجر به پیشبرد مذاکرات و حضور بیشتر کشور در عرصه بین المللی شدند، این تلاش برای حضور بین المللی، تلاش مشابه داخلی می طلبید تا به توانمندیها و قدرت اقتصاد داخلی خود بیشتر اتکا کرد نه اینکه نگاهمان به نتیجه حاصل از مذاکرات دوخته شود تا نتیجه آن بتواند دستاورد اقتصادی برای کشور به دنبال داشته باشد. این مسأله مغایر با بحثحماسه اقتصادی است.

• بدون تکیه بر توان و ظرفیت و توانمندیهای داخلی نمی توان پرش اقتصادی کرد
بدون تکیه بر توان و ظرفیت و توانمندیهای داخلی، نمی توان اصطلاحاً پرش کرد. حماسه اقتصادی در نوع خود یک پرش اقتصادی است که نیازمند زیر بنا و ساخت لازم در این خصوص است. تکیه بر ظرفیتهایی است که در داخل وجود دارد.
از جمله این نیازمندیها؛ نیروی انسانی تحصیل کرده در رشته های مختلف است. اگر حماسه اقتصادی مفهوم خود را بیابد عملا بنگاههای اقتصادی به جای یک سوم با دو سوم توان خود کار خواهند کرد و این یعنی اشتغالزایی بیشتر، افزایش تولید و کاهش قیمت. کنترل تورم و خروج کشور از رکود. صادرات بیشتر و رهایی از وابستگی به نفت در یک دوره ۱۰ ساله.
در حماسه سیاسی نیز باید گفت که مادامی جامعه وجود دارد حماسه سیاسی نیز وجود دارد. و این حماسه است که در حوزه سیاسی منجر به عزت و قدرت ملی و شناخت توانمندیها و ایجاد روابط با دنیا می شود.

• حماسه اقتصادی یک روند با یک آغاز یعنی پایبندی به توانمندیهای داخلی است
تسنیم: به نظر شما حماسه اقتصادی یک روند است؟
مستخدمین حسینی: در حماسه اقتصادی نیز نقطه آغازین مشخص است ولی این مسأله همچنان تداوم دارد. دولت مسئولیت دارد با کمک دو قوه دیگر، این پرواز در حوزه اقتصادی را به اوج برساند. حماسه اقتصادی یک روند با یک آغاز یعنی پایبندی به توانمندیهای داخلی است.

• فضای کسب و کار کنونی کشور بدتر از تحریمهای بین المللی است
• برای سال ۹۳ باید بانکها برای حمایت از تولید و صادرات بسیج کرد

تسنیم: الزامات تحقق حماسه اقتصادی چیست؟
مستخدمین حسینی: اگر دنبال تحقق حماسه اقتصادی هستیم باید فضای کنونی کشور آمادگی لازم برای حماسه اقتصادی و پرش در زیرساختارهای اقتصادی را نیز داشته باشد.
اولین بحثی که در حماسه اقتصادی باید به دنبال آن باشیم اصلاح فضای کسب و کار است. فضای کسب و کار کنونی کشور بدتر از تحریمهای بین المللی است. اجازه فعالیت و گسترش فعالیتهای اقتصادی بسیار تنگ نظرانه و قوانین بسیار دست وپاگیر است و این شرایط ما را از حماسه اقتصادی دور می کند. از نظر بین المللی در بین ۱۸۹ کشور ایران رتبه ۱۵۲ را در حوزه کسب و کار دارد. با این رتبه و با این فضای تنگ نظرانه برای کسب وکار و نیز مسایل قانونی، مقررات اداری، محیطی، کسب مجوز برای فعالیتهای اقتصادی، تماما دارای بازدارندگی هستند.
اگر امروز فعالیتی را آغاز کنی نسبت به ۲سال قبل یا ۱۰ سال قبل کار نه تنها روانتر نشده که سخت تر نیز شده است. لازمه بهبود فضای کسب و کار، رفع مقررات دست و پاگیر و اصلاح زیر ساختهاست.
برای تحقق حماسه اقتصادی باید فضای کسب و کار مورد بازبینی قرار گیرد. مقررات و قوانین، کسب مجوزها، شرایط اداری و… اصلاح شوند. دولت باید به تولید توجه کند. بانکها حمایتشان را به سمت تولید سوق دهند. از صادرات حمایت بیشتری کرد.
برای سال ۹۳ باید بانکها برای حمایت از تولید و صادرات بسیج کرد. صادرات سنتی سالهاست کار خود را می کند. در حماسه اقتصادی باید تمرکز تولید را در کنار تأمین نیاز داخلی به صادر معطوف کرد. حمایت کنونی از صادرات صرفا در حد جبران کمبود درآمد ارزی است به محض حل مشکل، حمایت از صادرات نیز به فراموشی سپرده می شود.
در حماسه اقتصادی علاوه بر توجه به تولید و صادرات باید به تکنولوژی روز و نیز بازاریابی نیز توجه شود. در حماسه اقتصادی باید به یاد داشت اتکا به توان داخلی به مفهوم قطع ارتباط با جهان نیست بلکه تعامل با آن است.

• حماسه اقتصادی، کار اقتصادی را به دست مردم سپردن است
• آلمان بعد از جنگ جهانی دوم فرمول حماسه اقتصادی را دنبال کرد

تسنیم: آیا کشورهای دیگر تجربه حماسه اقتصادی را داشته اند؟
مستخدمین حسینی: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم فرمول حماسه اقتصادی را دنبال کرد و از حضور مردم در جریان تحولات اقتصادی خود بهره گرفت. ماهایتر محمد نیز با اتکا به مردم در اقتصاد توانست به تحولات اقتصادی در مالزی ثمر بخشد.
حماسه اقتصادی، کار اقتصادی را به دست مردم سپردن است. دولت باید با حفظ نقش حاکمیتی خود به سیاستگذاری و نظارت اقدام کند. دولت نباید خود را درگیر مسائلی همچون سبد کالا کند. باید اینگونه کارها به اصناف سپرده شود. حماسه اقتصادی در بحثاقتصاد مقاومتی باز شده و زیرمجموعه هایش بیان شود.

تسنیم: به نظر اقتصاد مقاومتی می تواند حماسه اقتصادی را شکل دهد؟ چگونه؟
مستخدمین حسینی: ۲۴ بند در اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده که در آن به بحثایجاد فضای کسب و کار، اصلاح قوانین، شناسایی موانع، توجه به توانمندی داخلی و.. توجه شده است. در قالب این ۲۴ بند، نیازهای اساسی و جهتهای کلان تبیین شده اند. هر دستگاهی با عمل به وظایف خود مبتنی بر این سرلوحه می تواند زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و در نتیجه حماسه اقتصادی را فراهم کند. در حماسه اقتصادی مسایل به طور کلی مطرح شده بودند و در این ۲۴ بند راههای تحقق آن به روشنی مشخص شده اند.
اقتصاد مقاومتی علم نیست. مکتب راه و روش است. این چارچوب به عنوان مکتب اقتصادی می تواند مطرح شود.
دولت با تحقق حماسه سیاسی توانست روی کار آید و از این حمایت خوب می تواند در حوزه اقتصادی نیز بهره گیرد. به تأخیر انداختن بهره گیری از این حمایت، زمینه های اجرایی را تضعیف می کند. درحالی که کشور در بسیاری از بخشهای اقتصادی از سرمایه گذاری و… نیازمند مشارکت و یاری مردم است.
گفت وگو از: مریم سلیمی
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار