|
|
کدخبر: ۱۵۲۷۲۵

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: اگرچه مسئولان وزارت نفت اعلام کرده اند که این وزارتخانه فقط مجری قانون هدفمندی یارانه ها است، اما شواهد حاکی است که در مورد افزایش قیمت بنزین وزارت نفت تمایل به " تک نرخی " شدن قیمت این فرآورده در فاز دوم دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، در حال حاضر دولت برای افزایش قیمت بنزین دو سناریو در پیش رو دارد؛ سناریو اول، ادامه سهمیه بندی بنزین با تغییر قیمت بنزین نیمه یارانه ای و آزاد و سناریو دیگر، تک نرخی شدن قیمت این فرآورده است. اگر چه گفته می شود دلیل تاخیر دولت در افزایش نرخ بنزین در سال جدید مردد بودن در انتخاب سناریوهای گفته شده است اما انگار تمایل وزارت نفت بر تک نرخی شدن قیمت بنزین است.

با وجود این که مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت گفته است که هر زمان که نام سوخت به میان می آید، ذهن مردم به سمت وزارت نفت جلب می شود و دلیل افزایش قیمت ها را تصمیم و نگاه این وزارت خانه می دانند، این در حالیست که وزارت نفت، اجرا کننده سیاست های مرحله دوم هدفمندی است و خود در این زمینه تصمیم نمی گیرد اما حال و هوای سایت های خبری منصوب به این وزارتخانه برخلاف گفته های نعمت اللهی است.

شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی(شانا) وابسته به روابط عمومی وزارت نفت در گفت وگو با افرادی که موافق تک نرخی شدن قیمت بنزین هستند از افزایش تعداد طرافداران عرضه سوخت تک نرخی با نزدیک شدن به زمان اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها خبر داده است.

در همین زمینه این سایت به نقل از موسی احمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که بنزین و گازوئیل نمی توانند تک نرخی نباشد، آورده است که تک نرخی شدن قیمت بنزین، عرضه آن را شفاف تر می کند. در واقع دو نرخی بودن قیمت حامل های انرژی مشکلات و حاشیه هایی برای این بخش درست کرده، از این رو لازم است که بنزین و گازوئیل به صورت تک نرخی عرضه شود.

همچنین ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با سایت خبری وزارت نفت با تاکید بر این که " بدون شک، بنزین تک نرخی سدی مقاوم در برابر اتلاف انرژی و قاچاق سوخت است "، درباره تعیین قیمت بنزین تک نرخی هم گفته است: قیمت بنزین تک نرخی باید متعادل و در حد میانه باشد تا فشاری به اقشار آسیب پذیر جامعه وارد نشود، اما اگر نرخی که تعیین می شود، پایین باشد این کار نیز از لحاظ برقراری عدالت و اهداف طرح هدفمندی یارانه ها منافات دارد.

البته سایت روابط عمومی وزارت نفت با کمال الدین پیرموذن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شمس الله بهمئی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و محمدرضا رضایی کوچی عضو کمیسیون عمران مجلس هم به عنوان موافقان تک نرخی شدن بنزین گفت وگو کرده است.

به علاوه این سایت خبری در یک مقاله نیز تاکید کرده است: به نظر می رسد اکنون که عزم مردم و مسئولان برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها جزم شده است، تک نرخی کردن قیمت حاملهای انرژی بهترین گزینه روی میز باشد.

در بخشی از این مقاله آمده است: این پرسش اساسی مطرح است که آیا می توان با تداوم اجرای الگوی مرحله نخست، در مرحله دوم هدفمندی کامیاب بود؟ بی تردید پاسخ منفی است؛ زیرا عوارض روانی اجرای قانون قبل از نتایج مثبت، راه رسیدن به اهداف پیش بینی شده را سد می کند. پس، ناگزیر باید تجدیدنظری صورت داد. اکنون که پذیرفته ایم قانون را اجرا کنیم و پی آمدهای مثبت و منفی آن را پذیرفته ایم، باید با اقدامی شجاعانه کل اهداف قانون را در دسترس قرار دهیم. نمی توان با طراحی پلکانی و ایستگاهی افزایش قیمت حاملهای انرژی، تنها عوارض آن را به بازار تزریق کرد. باید با شجاعت و همت، به سوی قیمتهای واقعی رفت و با تک نرخی کردن قیمت ها ضمن نزدیک شدن به اهداف اصلی، از جمله گرفتن شتاب مصرف انرژی، توسعه تامین اجتماعی و بهداشت و درمان و جلوگیری از قاچاق سوخت و… طرح را درست اجرا کرد.

مقاله ای دیگری که در سایت منصوب به وزات نفت منتشر شده است، با اعلام این که دولت از محل افزایش قیمت بنزین به ١٢٠٠ تومان و تک نرخی کردن آن می تواند ٣٠ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، تاکید کرده است: به نظر می رسد تاثیر تورمی افزایش قیمت بنزین از گازوئیل کمتر باشد و بهتر است در مرحله نخست، افزایش قیمت در بخش بنزین به مراتب بیشتر از گازوئیل باشد.

البته منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزرات نفت نیز اعلام کرده است که وزارت نفت از تک نرخی شدن قیمت بنزین و فرآورده های نفتی در سال ٩٣ حمایت می کند.

محمدرضا شکوهی - عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت هم گفته است تک نرخی شدن قیمت بنزین نه تنها فرصت رانت جویی را در اقتصاد از بین می برد، بلکه تاثیری در افزایش نرخ تورم ندارد.

حال باید منتظر بود و دید بعد از گذشت بیش از سه سال از دو نرخی شدن بنزین آیا در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها این فرآورده نفتی " تک نرخی " می شود یا نه.

انتهای پبام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار