|
|
کدخبر: ۱۵۳۱۴۹

در اولین جلسه شورای شهر در سال ۹۳ مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: بررسی نظرات مقام معظم رهبری در سال جدید به منظور تبیین وظایف مدیریت شهری و نیز تصویب پاسخ به اعتراض فرمانداری تهران مبنی بر متن مصوبه بودجه سال ۹۳ از جمله موضوعاتی بود که در اولین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حضور در مشهد مقدس در زمان فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: اولین موضوعی که امسال در دستور کار قرار دهیم فرمایشات رهبری باشد که در ایام سال نو در مشهد مقدس بیان داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری موضوعاتی مطرح شد که مخاطب بسیاری از این موارد دستگاه شهرداری ها و شوراها در سراسر کشور به خصوص شورای شهر تهران به عنوان دستگاه های تصمیم گیر و تاثیرگذار در مسائل فرهنگی و اجتماعی بود بیان داشت: برای مثال در بخشی از فرمایشات ایشان به حوزه فرابخشی موضوعات مختلف اشاره شده است که مخاطبش مدیریت شهری خواهد بود. مدیریت شهری شاید نتواند در موضوعات بخشی و تخصصی مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تصمیم گیر باشد ولی در موضوعات فرابخشی به طور قطع مدیریت شهری تاثیر گذار است.

به همین منظور در نظر گرفته شد که اعضا در اولین جلسه از سال جدید پیرامون چگونگی اجرای این نقطه نظرات پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

بر همین اساس مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اظهار امیدواری برای ایجاد راهکارهای عملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت: در سال گذشته دوستان تلاش کردند خلاقیت ها و ایده های خود را در برنامه ۵ ساله و برش یک ساله بگنجانند. در حال حاضر با فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه برنامه های سال ۹۳ هنوز از سوی معاونت های مربوطه شهرداری برای ما ارسال نشده، جا دارد ما برای سال ۹۳ دقت لازم را در برنامه ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند همه امور زیرمجموعه فرهنگ قرار می گیرد. نه اینکه فرهنگ زیرمجموعه مسائل مختلف از جمله سیاست و اقتصاد باشد. نکته دیگری که در فرمایشات رهبری وجود داشت توجه به واقعیت های موجود است، ما فقط پیشرفت و طبقه بندی کشورها را ملاک عمل قرار می دهیم به همین دلیل یک نو فرودستی احساس می کنیم در حالی که ما باید واقعیات خودمان را بشناسیم.

وی در ادامه تاکید کرد: جهت دهی به اسباب بازی کودکان، حفظ و پاسداری از زبان فارسی در طرح موضوعات فرهنگی و اجتماعی، مباحثمربوط به سبک زندگی و فعالیت در حوزه فیلم وتله فیلم و سریال در موضوعات شهری از جمله مسائلی است که شهرداری تهران می تواند به آنها ورود پیدا کند.

مهدی چمران عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز تاکید کرد: مسائل مطرح شده در فرمایشات رهبری را نمیتوان در یک جلسه به نتیجه رساند بحثهای نظری کردن کافی نیست. پیشنهاد می کنم همه کمیسیون ها با دید تخصصی روی موضوعات مطرح شده در فرمایشات رهبری مطالعه کنند و پیشنهادات خود را برای تصویب به شورا بیاورند تا به شهرداری ابلاغ شود.

اقبال شاکری نیز در ادامه با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ پیشنهاد کرد این به عنوان یک دستور دائمی در دستور کار جلسات شورا قرار گیرد تا خروجی ها هم بررسی شود.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد درون زا بودن اقتصاد و فرهنگ است. هر عاملی که مانع استفاده از پتانسیل های داخلی می شود باید از چرخه تصمیم گیری ها و عملیات سازمانی مان حذف کنیم. از جمله واردات کالاها. در سازمان شهرداری هم باید هر گونه وابستگی و تصمیمی که باعثکور شدن نوآوری در سازمان می شود را حذف کنیم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در ادامه اظهار داشت: دوستانی که در شورای سوم هم بودند می دانند هر سالی که مقام معظم رهبری نام گذاری می کردند یک دستور دو فوریتی وارد صحن می شد. ما می توانیم از شهرداری بخواهیم برنامه هایشان را بیاورند یا خودمان به شهرداری این برنامه ها را تکلیف کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال اصلاح الگوی مصرف مصوبات شورا با ۶ یا ۷ ماه تاخیر به اجرا درآمد از اعضای شورا درخواست کرد هر چه زودتر این برنامه ها را عملیاتی کنند.

طلایی نیز با اشاره به ضرورت جداشدن از شعارزدگی پیشنهاد کرد کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بودجه به عنوان دو کمیسیون اصلی ماموریت پیگیری برنامه های کمیسیون ها برای تحقق فرمایشات رهبری را به شورا ارائه کنند. ما باید با شهرداری هم در تماس باشیم که کار موازی انجام ندهیم.

دوستی نیز در ابتدای سخنانش از حوزه خدمات شهری شهرداری و سازمان پارک ها که در تعطیلات فعال بودند و شهر را برای بازدید شهروندان مرتب و تمیز نگه داشتند تشکر کرد و در رابطه با پیام مقام معظم رهبری عنوان کرد: تنها جایی که می تواند به صورت عملیاتی این پیام را اجرا کند شهرداری تهران است. هماهنگی که بین شهرداری و شورا با واحدهای مختلف تابعه وجود دارد می تواند زمینه اجرایی این بیانات را فراهم کند.

وی اضافه کرد: همه مان می دانیم حوزه های مختلف ماموریت دارند در حوزه فرهنگی فعالیت هایی را انجام دهند اما با یکدیگر هماهنگ نیستند. اما این مهم در شهرداری تهران قابل وصول است. من معتقدم با پتانسیل های فرهنگی، انسانی و امکانات فیزیکی که در شهر تهران وجود دارد و اعتقادی که به معظم له داریم می توانیم این پیام را اجرایی کنیم. معتقدم شهرداری تهران باید در غالب طرح و لایحه این کار را انجام دهد و ما هم آمادگی داریم این فرمایشات را جامه عمل بپوشانیم.

دوستی در ادامه با اشاره به بازدیدی که از کاخ های سعدآباد و نیاوران داشت درباره از بین رفتن فضاهای سبز این کاخ ها اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه فضاهای سبز کاخ موزه ها در حال از بین رفتن است. یا سازمان میراثفرهنگی توانایی نگهداری فضای سبز این بناها را ندارد یا در سال های گذشته به صورت مدیدیرت های احساسی نگهداری شده است. این ها مکان هایی هستند که در حوزه ماموریت شهرداری تهران هستند اما شهرداری نمی تواند در آنها خدماتی ارائه دهد.

وی اظهار امیدواری کرد شواری شهر در سال جدید با هماهنگی میراثگرانبهای حضرت امام، منویات رهبری و خواسته های به حق مردم تهران را جامه عمل بپوشاند.

کاشانی نیز با تاکید بر ضرورت الگوسازی از فرمایشات حضرت آقا گفت: اگر این فرمایشات را خودمان عملیاتی کنیم می توانیم برای مردم شهر هم الگوسازی کنیم. در دوران جنگ مدیریت جهادی وقت گذاری، صرفه جویی و غیره بوده اما به صورت الگو در نیامده است. ما اگر بتوانیم این مصادیق را عملی کنیم به عنوان متولی فرهنگ و آموزش در شهر تهران برای همه الگوسازی می شود.

وی افزود: ما باید کار را جدی تر از انتشار بنر و برگزاری یک همایش انجام دهیم. ما از دهان مبارک ایشان شنیدیم که چند فرمایش مستقیم داشتند. من روز هشتم فروردین از حج برگشتم و شاهد تعطیل بودن شورای شهر بودم. اگر ما قرار است ناظر به شهرداری باشیم و مدیریت جهادی کنیم باید مثل دوران جنگ و به صورت عملیاتی فعالیت کنیم.

کاشانی در پایان بیان کرد: ما می توانیم با آموزش شهروندی این تفکر را به شهر حاکم کنیم.

سرخو نیز از پیشنهاد دوستی استقبال کرد و گفت: من معتقدم اگر ما ابتدا به ساکن در شورا بحثرا آغاز کنیم ممکن است ناقص عمل کنیم. پیشنهاد می کنم امروز مصوبه ای داشته باشیم و شهرداری را ملزم کنیم ظرف مدت مناسبی برنامه های خودش را برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری ارائه کند.

رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: ایشان در موضوع پروژه های عمرانی به مدیریت جهادی در شهرداری تهران اشاره داشتند. در بخشی از حوزه ها مثل شهرسازی و جاهایی که با مردم سروکار دارد اگر شهرداری طرحی را برای تحول و تغییراتی در سیستم مدیریتی تعریف کند و در کمیسیون های شورا بررسی شود تحول بزرگی در شهر تهران اتفاق می افتد.

سرخو درباره وضعیت کاخ موزه های شهر تهران گفت: هنوز متوجه نمی شوم چرا ما این فضاها را به صورت یک بسته کامل نگه داشته ایم؟ چرا دیوارهای آن را بر نمی داریم که مردم از فضای سبز آنها استفاده کنند؟ باید اجازه بدهیم مردم در فضای سعدآباد تردد کنند. ساختمان های تاریخی آنها را می توانیم نگهداری کنیم اما باید فضای سبز را در اختیار مردم قرار دهیم.

سروری نیز با اشاره به انتقاداتی که در گذشته نسبت به اقدامات فرهنگی در شهرداری وجود داشت گفت: جادارد از کارهایی که شهرداری در ایام تعطیلات انجام داد تقدیر شود. این نشان داد با همکاری شورا و شهرداری می توان شاهد مدیریت نشاط معنوی و مادی بود. در ایام نوروز هم شهر شاداب بود و هم احترام به مادر سادات حفظ شد. من به سهم خودم از اقدامات شهرداری و تلاش شبانه روزی شان برای برگزاری نوروز و تکریم ایام فاطمیه تشکر می کنم.

مختاباد نیز اظهار داشت: سال قبل با همه فرازها و نشیب هایش تمام شد و ما یادگرفتیم با همه اختلاف سلیقه ها برای اعتلای ایران عزیز و شهر تهران فعالیت کنیم و این باید یک الگو در مملکت ما باشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری همیشه نسبت به فرهنگ حساسیت خاصی داشته اند و در نشستی که چند سال قبل در شورای عالی فرهنگی داشتیم ایشان فرمودند باید از چهره فرهنگی و هنری رفع محرومیت کنیم.

به اعتقاد مختاباد زندگی هنرمندان در شان ایران نیست و باید با ایجاد یک اجماع ملی برای هنرمندان و فرهیختگان کشورمان احترام قائل شویم.
وی اظهار امیدواری کرد در سال جدید با حمایت شورا وارد زندگی هنرمندان شده و در سطح توان به آنها کمک کنیم.

عباس جدیدی معاون نظارت شورای شهر تهران نیز با اشاره به تلاش و سعی شبانه روزی شهرداری تهران در ایام نوروز تصریح کرد: شهرداری تهران د ایام نورزو آبروداری کرد و با توجه به اینکه فصل الخطاب تصمیمات ما فرمایشات مقام معظم رهبری است؛ تعبیر من این است که معظم له تاکید نداشتند که ما فرهنگ نداریم بلکه تاکید داشتند که ما از فرهنگ خودمان دور می شویم. چون مملکت ما کشوری قوی با پشتوانه های فرهنگی است. این نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما در مصوباتمان در مدیریت جهادی حرکت خوبی به سمت جلو داشته ایم. شهردار تهران با سعی و تلاش و مدیریت جهادی که در این مدت انجام دادند این رفتار را به یک برند تبدیل کردند اما خلا ما این است که باید با تدوین برنامه ریزی به این سمت حرکت کنیم.

اقبال شاکری نیز از برگزاری مراسم عزاداری به صورت محلی تقدیر کرد و گفت: این کار از هزینه های اضافی جلوگیری می کند و دلبستگی محلات را هم بیشتر می کند.

شیبانی نیز به اعضای شورای شهر توصیه کرد رهبری را نمونه بگیرند و به فرمایشات ایشان عمل کنند. ایشان ساده زندگی می کنند و ما هم باید مثل ایشان ساده زندگی کنیم و در کارهای دیگر جدیت به خرج دهیم.

مسجد جامعی پس از اظهارات اعضای شورا با اشاره به اینکه بخشی از این شعار به روایت خود آقا در شهرداری شکل پیدا کرده است گفت: درباره موضوع کاخ موزه ها جلسه ای را در اردیبهشت ماه با حضور مسئولان میراثفرهنگی برگزار می کنیم.

وی تاکید کرد: برای فضای سبز این مکان ها بودجه ای هم پیش بینی شده است تا فرمایشات آقا مبنی بر حفظ فضاهای سبز شهر تهران محقق شود. اعتبار لازم برای کاخ موزه ها نیز در بودجه سال ۹۳ پیش بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون ها در مراحل تصویب بودجه کمال همکاری را داشتند تا این فرمایشات محقق شود؛ خاطر نشان کرد: در حوزه نظارت هم من خبر دارم که ساختاری در حال پیش بینی است که همه کمیسیون ها در امر نظارت ورود پیدا کنند. بعضی از کمیسیون ها گروه نظارت را در حوزه مربوط به خودشان تشکیل داده اند.

وی افزود: نتایج آن باید در جلسه هیئت رئیسه بررسی شود ما باید یک الگوی گزارش دهی داشته باشیم الان در کمیسیون عمران الگویی وجود دارد اما باید دیگر کمیسیون ها هم این الگو را داشته باشند.

مسجد جامعی با اشاره به تفاوت دیدگاهش با برخی از اعضای شورای شهر تاکید کرد: اگر ما تصور کنیم مخاطب فرمایشات مقام معظم رهبری تنها شهرداری ها هستند کار ما را مقداری دشوار می کند. فرمایشات ایشان بخش هایی دارد که به حوزه ها و دستگاه ها تخصصی برمی گردد. بخش های فرابخشی به ما مربوط می شود. ما نمی توانیم از حد و حدود قانونی فراتر برویم. انچه که به فرهنگ عمومی مربوط می شود به ما هم ارتباط دارد. هنر شهری نه در وزارت ارشاد هست و نه در سازمان تبلیغات. هنر شهری در حال شکل گیری در شهرداری تهران است. درست مثل اقتصاد شهری که ما می توانیم زمانی به آن ورود کنیم که به موضوعات عمومی شهر تهران مربوط می شود. یا ورزش و سلامت از نگاه اجتماعی به مدیریت شهری مربوط می شود.

در فرمایشات مقام معظم رهبری بخش هایی وجود دارد که مدیریت شهری می تواند آنها را به عرصه عمل درآورد.

در ادامه جلسه شهردار تهران که در جلسه نیز حضور داشت گفت: بعد از فرمایشات حضرت آقا من احساس وظیفه کردم بیش از گذشته که به این موضوع در ابعاد مختلف بپردازیم. در موضوعات اقتصاد مقاوتی، فرهنگ و مدیریت جهادی جنس کار دستور از بالا به پایین و بخش نامه ای نیست. این ها موضوعاتی هستند که باید دلی باشند و از درون بجوشند. هر کسی باید خودش داوطلب باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه تدوین مقررات و داشتن طرح و لایحه فکر نمی کنم که کمبودی وجود داشته باشد بلکه باید پیگیر اجرای این تصمیمات و رفع موانع اجرای آنها در سطح شهر باشیم.

همچنین در ادامه جلسه اعتراض فرمانداری به تبصره های بودجه سال ۹۳ بررسی شد.

دبیر رئیس کمیسیون بودجه با اشاره به اینکه فرمانداری ۱۷ ایراد کلمه ای از بودجه گرفته، اظهار داشت: یکی از ایرادهای فرمانداری این است که باید به جای حساب خزانه بنویسید حساب های درآمدی یا به جای شرکت، سازمان باید نوشته شود.

وی اضافه کرد: در بندی دیگر هم فرمانداری اعتراض کرده به اینکه چرا از شهرداری تهران گزارش مالی سه یا چهار ماهه خواسته اید؟ قانون می گوید گزارش مالی باید شش ماه یکبار ارائه شود.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه این اعتراض فرمانداری صحیح نیست توضیح داد: ما از شهرداری نخواسته ایم برای تایید گزارش مالی خود را ارائه بدهد. ما این گزارش ها را از منظر نظارتی خواسته ایم و این اشکال قانونی ندارد.

در ادامه برخی از اعضای شورا از جمله حکیمی پور و دوستی ایرادات فرمانداری را غیرکارشناسی دانسته و تاکید کردند که این نحوه ایراد گرفتن از مصوبات شورا بی سابقه است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه بودجه شهر تهران معطل این تبصره ها است گفت: مواردی که جنبه شکلی دارد خیلی قابل تامل نیست.

دوستی در ادامه پیشنهاد کرد: شهرداری، کمیسیون بودجه و فرمانداری در فضایی تفاهمی این ایرادات را حل کنند.

دبیر با اشاره به اهمیت تعامل بین شورا و فرمانداری توضیح داد: برخی از ایراداتی که فرمانداری به بودجه وارد کرده در سال های گذشته نیز در لایحه بودجه وجود داشته و این ایرادات باید به صورت تعاملی حل شود.

در نهایت پس از بررسی اعضا، جوابیه اعتراض فرمانداری به تصویب رسید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار