|
|
کدخبر: ۱۵۳۵۱۶

با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت، دفتر شرکت ملی نفت ایران در منطقه آمریکای جنوبی(بولیوی) تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سیاست های کلان صنعت نفت در دولت های قبلی صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه به کشورهای نفت و گازخیز در حوزه آمریکای جنوبی " منطقه آلبا " و حوزه دریای کارائیب و خلیج مکزیک بوده است.

بر این اساس، چهار سال قبل دفتر شرکت ملی نفت ایران در منطقه سانتاکروز بولیوی در آمریکای جنوبی رسما با حضور رئیس جمهور سابق کشور افتتاح و راه اندازی شد و قرار بود از طریق این دفتر مذاکرات با کشورهای مختلف آمریکای جنوبی همچون ونزوئلا، اکوادر، بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه به منظور صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام شود.

در این بین در طول چهار سال گذشته تاکنون تفاهم نامه و قراردادهای نفت و گازی با کشورهای آمریکای جنوبی امضا شده بود و حتی برخی از کشورهای آمریکای جنوبی همچون بولیوی هرگونه فعالیت نفت و گازی ایران در این کشور را معاف از مالیات کرده بود.

از سوی دیگر در طول دو سال گذشته بخشی از کارکنان صنعت نفت کشورهای آمریکای جنوبی همچون بولیوی در ایران و آمریکای جنوبی توسط کارشناسان شرکت ملی نفت ایران آموزش دیدند که این مضوع حتی منجر به بهبود روابط نفتی ایران با اکوادر و ونوئلا در سطح اوپک شده بود.

دفتر شرکت نفت ایران در آمریکای جنوبی تعطیل شد

به گزارش مهر، با دستور بیژن زنگنه وزیر نفت تنها دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی(شعبه سانتاکروز بولیوی) تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت با تائید تعطیل شدن دفتر شرکت ملی نفت ایران در آمریکای جنوبی، گفت: از بولیوی خارج شده ایم و دفتر بولیوی تعطیل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین تاکید کرد: بسیاری از دفاتر دیگر نفتی آمریکای لاتین به دلیل غیر اقتصادی بودن به تدریج تعطیل می شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه گذاری نفتی در آمریکای لاتین، توجیهی نداشت؟ توضیح داد: واقعا توجیه اقتصادی نداشت و بیشتر به پشتوانه اهداف سیاسی دنبال می شد.

جوادی خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران را باید اقتصادی اداره کرد نه سیاسی.

به گزارش مهر، پیش از این ایران و بولیوی تفاهم نامه هایی به منظور توسعه ۵ میدان نفت و گاز در ایالات جنوبی، حفاری چاه ها، تعمیر و افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت سانتاکروز و بررسی و مطالعه احداثیک پالایشگاه جدید ۳۰ هزار بشکه ای، احداثیک پتروشیمی اوره و آمونیاک با ظرفیت یک میلیون تن در سال و صدور خدمات فنی و مهندسی امضا کرده بودند.

علاوه بر این قراردادهای و تفاهم نامه های مشترکی با کشورهای ونزوئلا، اکوادر، کوبا، نیکاراگوئه و سایر کشورهای منطقه آمریکای جنوبی و حوزه دریای کارائیب در صنایع نفتف گاز و پتروشیمی امضا شده بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار