|
|
کدخبر: ۱۵۳۶۶۶

گزارش تسنیم از تناقض گویی در اظهارات دولتی ها؛

خبرگزاری تسنیم: درحالی معاون وزیر اقتصاد ثبت نام در مرحله جدید دریافت یارانه را به معنای اجازه دولت برای سرکشی به حساب های بانکی مردم می داند که رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارد " به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد ".

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، دولت یازدهم با افزایش قیمت گاز، برق، نفت سفید، نفت کوره و ال پی جی رسماً استارت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را از اسفندماه سال گذشته زده و این روزها قصد دارد با آغاز ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه نقدی وضعیت پرداخت نقدی یارانه ها را کمی سر و سامان دهد.

اما درحالی که دولتی ها جسته و گریخته سعی در اطلاع رسانی در باره نحوه ثبت نام دریافت یارانه نقدی دارند ابهام مهمی از همین توضیحات آنها بوجود آمده و بیانگر تناقض گویی در اظهارات مردان کابینه یازدهم است.

مساله سرکشی به حساب های بانکی ماه هاست که به صورت یکی از راه های شناسایی گروه های درآمدی و راستی آزمایی در فرم های خوداظهاری مطرح است؛ این روزها دولت به صراحت اعلام کرده که اگر مردم نسبت به ثبت نام دریافت یارانه نقدی اقدام کنند این اجازه را به دولت داده اند که نسبت به سرکشی حساب های بانکی و اطلاعات اقتصادی آنها اقدام کنند.

این موضوع شب گذشته از زبان معاون وزیر اقتصاد هم مطرح شد آنجا که شاپور محمدی به مخاطبان برنامه پایش گفت: اگر در این مرحله ثبت نام انجام شود عملاً این اجازه به دولت داده می شود که نسبت به مشاهده اطلاعات اقتصادی و حساب های مردم اقدام کند.

بعد از اما و اگرهای فراوان درباره چرایی و چگونگی سرکشی به حساب های بانکی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بخاطر جلوگیری از اثرات منفی این اقدام در سیستم بانکی و نگرانی از خروج سپرده های مردم از بانک ها سکوت خود را شکست و در گفت وگویی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاعات بانکی افراد و سپرده گذاران نظام بانکی در تشخیص پرداخت یارانه ها در فاز دوم هدفمندی مورد استفاده قرار می گیرد یا خیر؟ گفت: " به هیچ وجه از اطلاعات بانکی افراد برای اجرای این قانون استفاده نخواهد شد ضمن آنکه چنین موضوعی در هیچ زمانی نیز حتی مطرح هم نبوده است. اطلاعات بانکی سپرده گذاران نظام بانکی کشور جز اطلاعات محرمانه آنهاست و در این گونه موارد مورد بهره برداری قرار نخواهد گرفت. "

اینکه چرا اظهارات سیف با سایر دولتی ها درباره سرکشی به حساب های بانکی تفاوت دارد سوال مهمی است که انتظار داریم پاسخ آن را از مسئولان مربوطه دریافت کنیم اما نکته مهمتر اینجاست که آیا دولت طبق قانون اجازه دارد به حساب های شخصی مردم در سیستم بانکی دسترسی یابد و آنرا ملاک شناسایی دهک های درآمدی قرار دهد؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار