|
|
کدخبر: ۱۵۳۷۲۵

حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی از تدوین جلد دوم کتاب «نسیم سبز خاطره ها» خبر داد و گفت: در این اثر ۱۰ تقریظ تازه نوشته شده بر آثار دفاع مقدس توسط رهبر انقلاب به چاپ خواهد رسید.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الاسلام و المسلیمن علی شیرازی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ شفاهی، از آماده سازی جلد دوم «نسیم سبز خاطره ها» خبر داد و گفت: در این اثر قرار است ۱۰ تقریظ جدید نوشته شده توسط رهبر معظم انقلاب بر آثار و خاطرات دفاع مقدس تدوین و جمع آوری خواهد شد. این تقریظات قبلاً نوشته و یا برخی رسانه ای شده بودند که برای اطلاع رسانی عموم مردم جمع آوری شده و قصد دارم یا در یک مجلد مجزا و یا در ادامه «نسیم سبز خاطره ها» به چاپ برسانم.

وی ادامه داد: تمامی این آثار به صورت خاطرات و یا سرگذشت نامه با موضوع دفاع مقدس نوشته شده اند. در این جلد تقریظات مقام معظم رهبری بر آثاری مانند «لشکر خوبان»، «جشن حنابندان»، «کالک های خاکی»، «گردان نهم»، «دختر شینا»، «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» به چاپ خواهد رسید.

شیرازی یادآور شد: تقریظات مقام معظم رهبری بر تعدادی از این آثار مانند «لشکر خوبان» پیش تر منتشر و رونمایی شد، اما نظر ایشان در مورد تعدادی از این آثار مانند «گردان نهم» منتشر نشده است. این قسمت کتاب شامل نظر ایشان در خصوص برخی از آثار است که ساختار و محتوای آثار را تأیید کرده بودند که این بخش نیز برای اطلاع عموم به چاپ خواهد رسید.

این نویسنده به عادت کتاب خوانی رهبر معظم انقلاب و نوشتن تقریظ اشاره کرد و افزود: نوشتن تقریظ و حواشی بر آثار را ایشان از زمان جوانی انجام می دادند. این نوع دست نوشته ها را می توان در لابه لای کتاب هایی که ایشان پیش از انقلاب خوانده بودند هم دید. منتهی از اولین کتاب هایی که ایشان بعد از انقلاب بر آن تقریظی مرقوم فرمودند، کتابی بود که خاطرات طلبه ای جوان از جبهه های جنگ را روایت می کرد. این کتاب در دهه ۶۰ نوشته شده بود و آن موقع ایشان رئیس جمهور بودند. بعد از این آثار «حماسه هویزه» نصرت الله محمودی جزء اولین کتاب هایی بودند که به این سیاق تقریظ بر آنها نوشته شد. نوشتن این تقریظات بر کتاب های خاطرات در حالی صورت گرفته بود که در آن زمان روال و رویه نگارش و انتشار خاطرات همانند امروز رایج نبود.

به گفته شیرازی هنوز زمان دقیق انتشار این اثر مشخص نیست، اما تلاش می شود تا پایان سال جاری توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب راهی شود.

» نسیم سبز خاطرات» پیش از این با تمرکز بر تقریظات مقام معظم رهبری بر ۳۶ اثر در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیده بود. شیرازی کتاب را با سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان، نویسندگان و هنرمندان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تاریخ بیست و پنجم تیرماه سال ۱۳۷۰ آغاز می کند.

ایشان در این دیدار فرمودند: «این دغدغه در ذهن من است که فرهنگ جنگ و فرهنگ انقلاب و در حقیقت روحیه انقلاب، آن روحیه ای که در جنگ، میدانی برای رشد و بالندگی پیدا کرده بود، از بین نرود. آن هشت سال جنگ بایستی تاریخ ما را تغذیه کند. ما باید از آنچه در این هشت سال جنگ اتفاق افتاده، آن روحیه مقاومت، آن روحیه فداکاری همراه با اخلاص؛ همانی که حقیقتاً در عرصه های جنگ وجود داشت، استفاده کنیم. این جنگ یک گنج است، آیا ما خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ …». بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار باعثشد تا نیرو های دفتر ادبیات و هنر مقاومت، صد ها کتاب خاطره و داستان و یادداشت و گزارش جنگ را تدوین و منتشر کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار