|
|
کدخبر: ۱۵۳۹۴۷

طب سنتی و سبک زندگی سالم /

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس طب سنتی، پیشنهاداتی را برای رفع انسداد عروق و تقویت کبد با مصرف سکنجبین از دیدگاه طب سنتی تشریح کرد.

سید جواد علوی در گفت و گو با خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، درباره خواص سکنجبین و انواع آن اظهار داشت: سکنجبین بسته به اینکه برای چه نوع مزاج و برای درمان و چه بیماری به کار می رود متفاوت است، ممکن است که با سرکه، تمبرهندی، آب نارنج، آب لیموترش، آب به ترش یا شیرین و سیب ترش تهیه شود.

به گفته وی از نظر شیرینی، ممکن است با عسل، شیره انگور، شیره خرما و غیره شیرین شود و در هریک از موارد و ترکیب های فوق با نسبت های مختلف با توجه به اینکه بخواهند ترش یا شیرین باشد تهیه می شود.

این کارشناس طب سنتی افزود: به عنوان مثال اگر سکنجبین از نسبت مساوی عسل و سرکه تهیه شود، نوشابه ای با طبع سرد به دست می آید که برای تقویت کبد و رفع تشنگی و انواع تب ها بسیار مفید است.

علوی عنوان کرد:برای مزاج های معتدل ممکن است، مقدار عسل ۲ برابر یا بیشتر از سرکه باشد، که نوشابه ای معتدل تهیه می شود، که برای مزاج های سرد عسل باید بیشتر ریخته شود و برای مزاج های گرم سرکه باید بیشتر باشد.

وی ادامه داد:سکنجبین ساده برای تسکین تشنگی، بازکردن انسداد عروق، رفع سردرد گرم، تقویت معده و کبد مفید است و برای بیماری های بلغمی و تب های مزمن نافع است و اگر نسبت ماده شیرین کننده با عسل مساوی باشد برای رفع صفرا، ناراحتی های طحال، کبد مفید است.

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: سکنجبین ساده سرکه ۲ واحد، عسل ۵ واحد، آب چهار واحد و با مقداری نعناع که ابتدا هر سه جزو را با یکدیگر مخلوط کرده و بجوشانند و کف آن را گرفته تا به به یک چهارم برسد، به این ترتیب سکنجبین آماده می شود، باید در نظر داشت این شربت برای پاکسازی بدن در تابستان مفید است.

علوی خاطرنشان کرد: سکنجبین نوشیدنی مفید در طب سنتی است، که می توان به سکنجبین ساده، سکنجبین بزوری، سکنجبین «به» و لیمو، سکنجبین بهی و… اشاره کرد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار