|
|
کدخبر: ۱۵۴۲۹۷

وزیر نفت قزاقستان پیشنهاد کرد

خبرگزاری تسنیم: در حالی که تنش ها بین غرب و روسیه مقامات قزاق را به فکر کاهش وابستگی به روسیه برای صادرات نفت خود انداخته است وزیر نفت این کشور گفت ایران یکی از گزینه های مورد نظر قزاقستان در این زمینه است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از ایتارتاس، وزیر نفت قزاقستان گفت: «ما وضعیت ایران را مرتبا دنبال می کنیم. اگر تحریم ها برداشته شوند، ما از منافع ایجاد یک مسیر صادارت نفت به بندر نکا در ایران از طریق آکتائو در ساحل دریای خزر در خاک قزاقستان بهره مند خواهیم شد.»

وی افزود: «این مسیر، تا قبل از زمانی که ایران با وضعیتی سخت مواجه شد، مسیر بسیار خوبی بود.»

قزاقستان سالانه ۸۲ میلیون تن نفت تولید می کند که از این میزان، ۶۸ میلیون تن به کشورهای دیگر صادر می شود. دولت قزاقستان در حال کار بر روی یک برنامه استراتژیک افزایش تولید نفت تا سال ۲۰۲۰ است. این در حالی است که میزان مصرف داخلی قزاقستان ممکن است ۴ تا ۵ میلیون تن دیگر افزایش یابد.

وزیر نفت و گاز قزاقستان در ادامه گفت: «صادرات نفت از طریق روسیه به طریقی محدود خواهد شد. ما معتقدیم که میزان صادرات ممکن است کاهش یابد.»

این مقام ارشد دولت قزاقستان تاکید کرد تحریم های اقتصادی علیه روسیه می تواند صادرات نفت را پیچیده کند.

وی افزود: «من می خواهم توجه همه را به دو عامل جلب کنم. اولا، صادرات از طریق روسیه به طریقی محدود خواهد شد. ما معتقدیم میزان صادرات ممکن است کاهش یابد. ثانیا، ریسک عرضه بیش از حد فرآورده های نفتی وجود دارد».

بر اساس این گزارش افزایش تنش ها بین غرب و روسیه بر سر اوکراین نگرانی هایی را در مورد صادرات نفت قزاقستان پدید آورده است. بخش مهمی از نفت تولیدی این کشور از طریق روسیه به بازار جهانی صادر می شود.

این وضعیت، مقامات قزاق را به فکر پیدا کردن راه های جایگزین انداخته است که ایران یکی از این مسیرهاست.

انتهای پیام / / ۲۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار