|
|
کدخبر: ۱۵۴۵۵۱

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در پاسخ به تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با بیان اینکه برنامه سند ملی کنترل پدیده ریزگرد را به دولت تحویل خواهیم داد، گفت: براساس اطلاعات هواشناسی شدت ریزگردها امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود ولی منشأ ریزگردها رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار محیط زیستخبرگزاری تسنیم، ضیاءالدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در نشست خبری خود اظهار داشت: دولت توجه ویژه ای به معضلات محیط زیست از جمله دریاچه ارومیه و پدیده ریزگرد دارد در حقیقت دولت با وجود توجه ویژه، تصمیم گرفته که با برنامه ریزی مدون به طور جدی پیگیر حل معضلات محیط زیست و پدیده ریزگرد باشد.

وی ادامه داد: دفتر مقابله با پدیده گرد و غبار در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است تا حرکتی جهادی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار آغاز کند که البته باید بگویم زمانبندی و اعتبار برای این دفتر پیش بینی شده است؛ بنده اواخر سال گذشته این مسئولیت را برعهده گرفتم و به طور جدی پیگیر حل مشکلات پدیده ریزگرد هستم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: مطالعات بسیاری از سوی مجامع علمی در گذشته در خصوص مقابله با پدیده ریزگرد صورت گرفته است که البته کمیته کاری و دبیرخانه نیز در این راستا تشکیل داده ایم؛ پدیده گرد و غبار موضوعی جهانی بود و در نقشه جهانی درج شده است. همچنین در برخی کشورها از جمله چین ما شاهد طوفان شن و خشکسالی بعنوان پدیده طبیعی بوده ایم.

*بین طوفان شن و گردو غبار تفکیک قائل شویم

شعاعی ادامه داد: جنگ با پدیده طبیعی غیرممکن است مانند زلزله که نمی توان با آن جنگید بلکه باید با اثرات آن مبارزه کرد؛ از ده سال گذشته پدیده گرد و غبار به علت مدیریت غلط و نقش انسانی رخ داد که در همینجا باید بگویم بین طوفان شن و گردو غبار باید تفکیک قائل شویم.

وی بیان کرد: در خوزستان ما شاهد گردوغبار و در کویر مرکزی نیز طوفان شن را شاهد هستیم همچنین باید بگویم در سیستان و بلوچستان هرسال رخ می دهد و این امر یک پدیده عمومی محسوب می شود چرا که در یک زمان در چند ایستگاه طوفان گرد وغبار رخ می دهد که این خود مبنی بر ریزگرد است. منشأ بادها از اردن، سوریه و غرب(عراق) به سمت کشور ما وارد می شود و ما امروز شاهد پدیده گرد و غبار در کشور هستیم. با وجود خشکسالی در منطقه بین النحرین ریزگردها تا چند هزار متر بالا رفته و بر تهران تأثیرگذاشته است.

وی اظهار داشت: مدیریت غلط آب و سرشاخه شدن آب دجله و فرات و همچنین رهاسازی اراضی کشاورزی و مشکلات مربوط به تالاب بین النحرین دست به دست هم داد و مشکلاتی از جمله پدیده گرد و غبار را در منطقه بین النحرین ایجاد کرده است.

شعاعی بیان کرد: انچه که امروز در داخل کشور ما مورد بررسی است این بوده که همه مردم از مسئولان تا قشر عمومی مردم در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار آگاه شوند که ابتدا باید برای مسئولان بالای کشور یک اطلاع رسانی و بعد برای آگاه سازی مدیران میانی و بعد مردم عادی آگاه سازی درست صورت گیرد همچنین برنامه بلند مدت یکی از اقداماتی است که جوامع محلی نیازمند بوده و باید مدنظر قرار دهد.

*تعداد وقوع ریزگرد نسبت به ده سال گذشته به ۱۵ برابر رسیده است

وی افزود: تعداد وقوع ریزگردها نسبت به ده سال گذشته به ۱۵ برابر رسیده است؛ منشأ ریزگردها ابتدا داخلی و بعد خارجی است در حقیقت ۱۵ درصد منشأ ریزگردها داخلی و ۸۵ درصد آن خارجی است.

شعاعی گفت: ما در خصوص جنگل ها نیز برای مقابله با پدیده ریزگردها بیابان زدایی را مدنظر قرار دادیم که به طور جدی می توانم بگویم ۷۰ سال در زمینه بیابان زدایی سابقه داریم همچنین در زمینه باد شکن ها دارای سابقه خوبی هستیم.

*ریزگردها مردم زابل را رنج می دهد

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی براینکه اکنون که تعداد وقوع ریزگردها ۱۵ برابر شده است اقدام دفتر مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در زمینه کاهش بوده و آیا در منطقه مربوط به دریاچه هامون شاهد ریزگرد هستیم، اظهار داشت: ما در بحثهای کلان، میانی و مردم تصمیم گیری هایی با وجود برنامه ریزی های دقیق انجام دادیم در حقیقت در سه سطح مدیریتی تصمیم گیری کردیم.

وی ادامه داد: باید اسناد ملی مربوط به مقابله با پدیده گرد و غبار را نهایی کنیم که در این زمینه مشاوران مرتبط در سطح منطقه و در کشور عراق باید همکاری های لازم را انجام دهند چرا که درصدی از منشأ ریزگردها منطقه ای است و درصدی دیگر منشأ خارجی دارند.

شعاعی در ادامه پاسخ به تسنیم اظهار داشت: ما در شرق کشور(زابل) شاهد منشأ ریزگردها هستیم که این خود یک معضل بزرگ بوده و سلامت مردم زابل را به خطر انداخته است. در حقیقت به دلیل قطع شدن آب دریاچه هامون ریزگردها پدید آمدند. البته در اینجا باید بگویم که آب نسبتا قابل توجهی اخیرا وارد دریاچه هامون شده است.

وی ادامه داد: اجلاس منطقه ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار فعال شد تا ما کشورهای منطقه ای را تشویق به کنترل این امر کنیم. همچنین در سازمان محیط زیست و جنگل ها برنامه هایی مدون مدنظر قرار گرفته است و به طور کلی مقابله با منشأ داخلی جزو اولویت ها محسوب می شود.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در ادامه پاسخ بیان کرد: برنامه سند ملی کنترل را به دولت تحویل خواهیم داد همچنین سیستم پایش را در مقابله با پدیده گرد و غبار تدوین کرده و در برنامه کلان سند ملی منشأ و سند ملی مکانیزم وقوع را مدنظر قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه منشأ ریزگرد در شرق کشور مردم زابل را رنج می دهد، افزود: ما شاهد گردوغبار خفیف در استان های غربی هستیم.

*شدت ریزگردها امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت: براساس اطلاعات سازمان هواشناسی درسال ۹۳ شدت ریزگردها کمتر از سالهای گذشته خواهد بود؛ چرا که ۷۰ درصد بارشها در عراق افزایش یافته و برنامه های مدونی برای مقابله با پدیده پیش بینی و برآن تأکید شده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی شعاع تأثیر گردوغبار از سه ایستگاه رد می شود ریزگرد می گوییم، اظهار داشت: در تهران طرح مقابله با پدیده گرد و غبار مدنظر قرار گرفته و زیرساخت ها مبنی بر مقابله با این امر است که باید بگویم فضای سبز نیز بسیار در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار موثر است. البته بحثاطلاع رسانی و آمادگی و زندگی با پدیده ریزگرد باید مدنظر قرار گیرد.

شعاعی اظهار داشت: در پکن ۲۵ سال طول کشید تا افراد توانستند ریزگردی که از مغولستان منشأ داشت کنترل کنند بنابراین دفتر پدیده مقابله با ریزگرد به دنبال تعامل بوده و وظیفه اش بسیار متفاوت و در راستای مقابله و آگاه سازی در زمینه پدیده ریزگرد است.

*از خرداد تا مهرماه کشور در معرض ریزگرد خواهد بود

وی در خصوص اثرات ریزگرد گفت کمیته ویژه اضطرار و مقابله با اثرات ریزگرد تشکیل داد هایم و مشغول جمع بندی اطلاعات در زمینه مقابله هستیم. که با فوریت را کار را انجام دهیم. از خردا تا مهرماه کشور در معراض ریزگرد خواهد بود بنابراین باید صنعت تقویت شده و در راستای استفاده افراد از ماسک و پوشش درب و پنجره در مناطق در معرض خطر صورت گیرد. رسانه ها بخصوص صدا و سیما باید مردم را در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار آگاه سازند اینکه دولت چه کرده نباید مدنظر قرار گیرد چرا که نیاز به برنامه دراز مدت است. و نمی توانیم پیش بینی کنیم که کی به ایده آل می رسیم ولی ایده آل واقعی ما عدم وقوع پدیده گرد و غبار است.

*شرق اردن، سوریه و عراق کانون ریزگردها هستند

شعاعی ادامه داد: شرق اردن، سوریه و عراق کانون ریزگرده هستند، ایران اعلام کرده است که برای کشور عراق فناوری های نوین انجام خواهد داد ولی وقتی آب فرات را بر روی مردم عراق می بندند چگونه انتظار داشته باشیم که طرح حفاظت محیط زیست به راحتی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ما باید فرصت را غنیمت شمرده و آموزش های لازم برای مقابله با پدیده ریزگردها را ارائه دهیم که باید بگویم خوشبختانه پذیرش تحول و مقابله با پدیده ریزگردها در منطقه صورت گرفته است و ما می توانیم بارش های روزانه را با ماهوار رصد کنیم. ولی به طور کلی باید با ریزگردها زندگی کنیم چرا که از بین بردن آنها نیاز به برنامه دراز مدت دارد.

* اعتبار ۵۵ میلیارد تومانی برای تنظیم سندهای محیط زیست

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: سازمان محیط زیست ۵۰ درصد در تمام برنامه ها نسبت به شرایط ایدده آل با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته می شود عقب بوده است ولی خوشبختانه امسال ۵۵ میلیارد تومان برای اقداماتی از جمله پایش، تنظیم برنامه ها و سندها پیش بینی شده که باید بگویم بحثاعتبار برای تالاب ها جدا است.

وی افزود: همه دستگاه ها برنامه جامع با اثرات پدیده گرد و غبار را در دست دارند که باید با اثراتپدیده ریزگرد مقابله کنند؛ باید با پدیده ریزگردها زندگی کنیم و در زمینه از بین رفتن اثرات آن تلاش کنیم.

شعاعی گفت: تا زمانی که تالاب های بین النحرین به شرایط ایده آل قبل از جنگ ایران و عراق برنگردند، ریزگردها وجود دارند.

*مدیریت غلط باعثوضعیت کنونی دریاچه ارومیه شده است

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه کمیته نجات دریاچه ارومیه تشکیل شد اجماع براین اساس است که مدیریت غلط منجر به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه شده است. همچنین در شرق کشور ریزگردها از دریاچه هامون مردم زابل را دچار مشکل کرده است بنابراین باید به طور جدی در زمینه گرد و غبار گام برداریم.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت: اینکه بگویم ۵ سال آینده پدیده ریزگردها از بین می رود قابل پیش بینی نیست بنابراین نمی توانیم بگوییم چند سال دیگر این معضل حل می شود بلکه می توانیم با اثرات آن مقابله کرده و این امر را در اولویت قرار دهیم همچنین با پدیده ریزگردها زندگی کنیم.

وی افزود: با توجه به نشست هایی که با وزارت صنایع داشتیم خواسته های خود را به صورت مشخص بیان کردیم که امیدواریم ارتباط بهتری با صنعت داشته و آنها همکاری های لازم را انجام دهند از جمله توری های پشت در منازل از نانو شده و بخش خصوصی نیز در زمینه اقدامات لازم تشویق شود. همچنین باید بگویم یکی از راهکارها برای مقابله با پدیده ریزگرد و اثرات آن این بوده که محل سکونت افراد در مناطق در معرض خطر و تهاجم ریزگرد به کولر و صنایعی که در مقابله با ریزگرد موثر است، مجهز شوند و افراد از ماسک های خاصی استفاده کنند.

*ارومیه را کشتیم، نمرد / منشأ ریزگردها رو به افزایش است

شعاعی با بیان اینکه ارومیه را کشتیم، نمرد، گفت: کشور در سیزدهمین سال خشکسالی قرار گرفته است و ما از خشکسالی مستمر رنج می بریم اینکه برخی می گویند اخیرا کربلا و نجف مشکل ریزگردش حل شده باید بگوییم که بارش ها نسبت به گذشته در این منطقه افزایش یافته است.

وی بیان کرد: منشأ ریزگردها نه تنها داخلی و خارجی بلکه خشکسالی مستمر نیز است؛ مردم را آماده کنیم که در زمینه مقابله با ریزگرد و اثرات آن مقابله کنند.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص معضل مربوط به تالاب ها گفت: حق آبه تالاب ها داده نشده است و در این میان رشد جمعیت، افزایش تولید و مصرف بی رویه و خشکسالی به مشکلات تالاب ها دامن زده است بنابراین کشور نیاز برنامه آمایش سرزمین دارد تا در راستای توانی که دارد از آن استفاده کنیم. منشأ ریزگردها رو به افزایش است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار