|
|
کدخبر: ۱۵۴۵۹۳

ناصر فیض سفر کاروان زائران صلح به سوریه را بخشی از یک زندگی پویا و انقلابی دانست و گفت: هنرمندان حاضر در کاروان عملا می توانند منتقل کننده واقعیت های سوریه به ایران و بالعکس باشند.

گروه فرهنگی مشرق- ناصر فیض شاعر و نویسنده، که قرار است با کاروان زائران صلح سوریه به این کشور برود، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره علت همراهی اش با این کاروان با وجود مخاطرات موجود گفت:زمانی که در ایران جنگ بود، آن موقع در ایران خطر بود و خیلی ها به جبهه می رفتند و آنجا حضور پیدا می کردند لذا فکر می کنم در هر جا زندگی در جریان است خطر هم هستو نمی شود دسته بندی کرد که اینجا خطرناک است آنجا نه.

وی این حرکت را بخشی از یک زندگی پویا دانست و افزود: این نوع دسته بندی ها که جایی خطرناک است و جای دیگر نیست معنا ندارد چرا که اگر اینگونه باشدشما هیچ وقت به کوه نمی روید چون ممکن است از کوه پرت شوید اما شما می روید چرا که بخشی از زندگی شماست.

فیض با اشاره به نگاه انقلابی و اعتقادی در این بین، تصریح کرد: با این نگاه، اتفاقی در سوریه افتاده است و الان عده ای بلند شده اند و قصد دارند با توجه به اختلافاتی که بین شیعه و سنی و بین ادیان می اندازند که حتی به لبنان و جاهای دیگر سرایت کرده، به عنوان هنرمند آنجا بروند و بگویند ما هم نوع دوست هستیم و ملیت های مختلف و آدم های مختلف با تفکرات مختلف را دوست داریم و با آنها مشکلی نداریم و تبلیغاتی که علیه ما می شودرا با حضور در آنجا خنثی کنیم.

* سفر صلح به سوریه تبلیغات علیه ایران را خنثی می کند

وی با بیان اینکه حرکت کاروان سوریه به مباحثاعتقادی برمی گردد، افزود: البته شرعاً انسان باید مواظب جانش باشد اما ممکن است کشور جنگ زده جایی اش امن باشد و جای دیگرش امن نباشد.

این شاعر انقلابی با بیان اینکه این کاروان حامل دارو به سوریه است، اظهار داشت: البته صاحبان قلم و اندیشه به آنجا می روند و به دور از مسایل سیاسی و نظامی و… خواهند گفت که آمده اند با آوارگان سوری و… همراهی و همدلی کنند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های هنری که می تواند به روشنگری درباره سوریه کمک کند نیز گفت: ما باید ببینیم دقیقاً روبه روی ما و دشمنان این جریان چه می کنند و برای خنثی کردن آنها اقدام کنیم.

* هنرمندان برای روشنگری درباره سوریه باید زبان خود را جهانی تر کنند

فیض با بیان اینکه غرب اقدامات سوئی انجام می دهد چراکه آنها از لحاظ تبلیغی قدرتمندند، افزود:ما باید حرف های خودمان را دنیاپسندتر کنیم و سعی کنیم معیارها و نقاط مشترک مان را که نگاه و قلم آزاد است را به هم نزدیک کنیم و جهانی تر صحبت کنیم و حرف هایمان را با عناصری مخلوط کنیم که پذیرفته شده است.

این شاعر انقلابی ادامه داد: مثلاً باید گفت که مردم دنیا آزاد هستند شما چرا آزادی آنها را سلب می کنید؛ شما از فلان قاره اینجا چه کار می کنید و اتحادیه فلان اینجا چه کار می کند شاید شما منافع دارید اما این توجیه پذیر نیست که شما سلاح بدهید و پخش کنید و از گروه هایی حمایت می کنید که دیگر ربطی به سوریه نداردو اتفاق دیگری است که حتی اراذل و اوباش به جان مردم افتاده اند.

وی به ضرورت روشنگری هنرمندان دربارهاوضاع اشاره کرد و گفت:امروز در سوریه نسل کشی صورت می گیرد و بحثاختلافات مذاهب را آنجا راه انداخته اند و واقعیت چیزی دیگری است و آنها برای کار دیگری این مباحثظاهری مذهب را راه انداخته اند و کاری که در افغانستان، عراق و… کردند همین بود که البته در همه جا شکست خوردند.

فیض افزود: این واقعیت باید بیان بشود که مردم سوریه چه می گویند آیا واقعاً آنها با بشار می جنگند یا مردم به ارتش سوریه پناه می برند و هدف همه اینها باید این باشد کهمردم دنیا از جمله مردم ما درک کنند غربی ها هیچ گاه به نفع آنها عمل نکردند و حتی برای مردم خودشان هم کار نکردند مگر نه نباید سرباز امریکایی در افغانستان و عراق کشته شود.

وی مهمترین بحثدر کاروان زائران صلح سوریه را همراهی و حضور هنرمندان عنوان کرد و تاکید کرد: ما می خواهیم به سوری ها بگویند ما آمده ایم ببینیم شرایط شما چگونه است و تبلیغ این امر خیلی مهم است.

فیض درباره کارهای هنری اش در این کاروان گفت:هنرمندانی که به سوریه می رونددر آنجا شرایط را می بینند و نماینده مردم سوریه می شوند و نگاه خودشان را منتقل کنند و کسی که آنجا را می بیند عملاً در تولید آثار هنری امکان بهتری دارد.

وی افزود: هنرمندان عملا می توانند منتقل کننده واقعیت های سوریه به ایران و بالعکس باشند و اندیشه ما برود آنجا و ما آگاه شویم که آیا آنها دوست اسد هستند و یا نگران جانشان هستند و دیدن واقعیت مسلما متفاوت از تبلیغات است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار