|
|
کدخبر: ۱۵۴۶۲۱

استاندار تهران در جلسه امروز شورای شهر:

خبرگزاری تسنیم: استاندار تهران گفت: وجود ۱۴۷ هزار و ۱۲۳ هزار واحد صنفی در استان تهران وضعیت نابهنجاری بوجود آورده و نیاز به ساماندهی اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، حسین هاشمی در پنجاه و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه از مدتها پیش قصد حضور در شورای شهر را داشته ام گفت: اولین نگاه بنده هنگام حضور در استانداری این بود که تعامل نزدیکی بین شهرداری، شورای شهر و استانداری برقرار شود.

وی ادامه داد: در ۲ مصاحبه این مسئله را اعلام کردم که بعد از مدتی رسانه ها از بنده پرسیدند این موضوع به کجا رسید. بنده هم در پاسخ می گفتم ما به شهرداری سلام کرده ایم و حالا منتظر جواب هستیم. خوشبختانه این تعامل برقرار شد، این در حالی است که طی ۸ سال گذشته هیچ ارتباطی بین نهادهای مذکور وجود نداشت.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: نخستین کاری که در تهران به عنوان استاندار رسانه ای کردم موضوع آلودگی هوا بود چرا که سلامت مردم از اولویت برخوردار است. تهران بیش از ۸/۵ میلیون نفر جمعیت دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی نیز آلودگی هوا یکی از علل بروز سرطان است.

هاشمی خاطرنشان کرد: رفع آلودگی هوا وظیفه یک دستگاه نیست که بتواند به تنهایی از عهده آن برآید؛ خوشبختانه در این خصوص رسانه ها به خوبی عمل کرده اند و پرداختن به این موضوع منجر شد به نخستین وضعیت آلودگی هوا که اضطراری شدن وضعیت هوا را در پی داشت، در اولین جلسه کمیته بحران مجبور به تعطیلی ۲ ساعته ادارات شدیم اما رئیس جمهوری که به شدت با تعطیلی تهران مخالف بود نسبت به این اقدام گله کرد و من در پاسخ به وی گفتم طبق آیین نامه موجود این وظیفه به گردن کمیته اضطرار آلودگی هوا گذاشته شده اما در نهایت مقرر شد نسبت به تعطیلی شهر تهران با وسواس بیشتر و نظر دولت انجام شود.

وی در ادامه گفت: از این مسئله ارتباط بین دولت، شهرداری و استانداری باعثشد در دولت فضای خوبی جهت رسیدگی به مسائل تهران و سایر کلانشهرها به وجود بیاید که در این راستا کمیسیون خاصی با حضور ۱۳ وزیر علاوه بر استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران تشکیل شد تا موضوعاتی را که می توان توسط دستگاه های اجرایی انجام داد عملی شود و در موارد دیگر زمینه ایجاد قانون را فراهم کنیم.

استاندار تهران تصریح کرد: بنده خطاب به روحانی رئیس جمهوری گفتم یکی از مشکلاتی که در تهران با آن مواجه هستیم و دارای وضعیت بسیار نگران کننده ای است و در حقیقت مانند مریضی است که در ICO قرار دارد موضوع خودروهای فرسوده است بنابراین باید در وهله نخست هوا را از این وضعیت خارج کنیم سپس نسبت به تعیین راه حل اقدام کنیم.

هاشمی اظهار داشت: طبق آمار ۸۶۰۰ تاکسی فرسوده پیکان، ۲۲ هزار تاکسی فرسوده پراید و ۲۰۰ هزار خودرو در اختیار آژانس ها است که اگر ۳۰ درصد آنها فرسوده باشند حدود ۶۰ هزار خودرو را شامل می شود بنابراین تقریبا ۱۰۰ خودرو فرسوده در سطح شهر تهران وجود دارد که باید آنها را به صورت اورژانسی از رده خارج کنیم.

وی با بیان اینکه زنگنه وزیر نفت اعلام کرد خودروهای جایگزین خودروهای فرسوده باید دارای استاندارد یورو ۴ باشند و مصرف سوخت بسیار کمی داشته باشند، گفت: زنگنه برای تأمین بنزین یورو ۴ در یک اقدام ضربتی عمل کرد در کنار این امر جلسه ای با خودروسازان سایپا و ایران خودرو برگزار کردیم که بنده به آنها این نکته را گوشزد کردم که قرار بود در سال ۹۰ همه تولیداتشان یورو ۴ شود اما چرا تنها ۵۰ درصد از این وعده محقق شد.

استاندار تهران افزود: بالاخره تاریخ عملی را از آنها گرفتیم و اعلام کردند در خرداد ۹۳ خودروها با استاندارد یورو ۴ همراه خواهند بود. در عین حال با نعمت زاده وزیر صنعت نیز که صحبت کردیم اعلام کرد در همین تاریخ همه تولیدات سایپا و ایران خودرو با استاندارد یورو ۴ خواهند بود. بنده نیز از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران می خواهم خارج کردن خودروهای فرسوده را منوط به بررسی در یک کمیسیون خاص نکنند و در تحقق این امر به ما یاری رسانند.

* وجود ۱۴۷ هزار واحد صنفی در تهران وضعیت ناهنجاری را به وجود آورده است

هاشمی در ادامه اظهارات خود به استقرار صنایع مزاحم اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات نگران کننده در شهر تهران صنوف است؛ در حال حاضر ۱۴۷ هزار و ۱۲۳ واحد صنفی با پروانه در استان تهران وجود دارد که رقم وحشتناکی است، از این تعداد ۴۵ هزار و ۹۰۶ واحد تولیدی است و حدود ۱۰۰ نفر در هر یک از آنها کار می کند، به دلیل اینکه مجوز ورود صنایع در ۱۲۵ کیلومتری تهران ممنوع است در قالب صنف فعالیت خود را آغاز می کنند که این امر وضعیت ناهنجاری را بوجود آورده است بنابراین ساماندهی صنوف در تهران حتی صنایع مجوز دار یکی از کارهای اساسی استانداری، شهرداری و شورای شهر تهران باید باشد.

وی افزود: بنده زمانی که برای حضور در استانداری وارد تهران شدم فکر می کردم وضعیت این شهر گل و بلبل است! فکر نمی کردم تهران تا این حد مشکل داشته باشد. در این راستا نخستین موضوعی که مورد توجه قرار دادم وضعیت بودجه بود. ۵۲/۸ درصد مالیات کل استان های کشور در استان تهران تأمین می شود و سپرده گذاری مردم در بانکها حدود ۵۰ درصد کل کشور است. این ارقام بسیار قابل توجه هستند ولی متأسفانه شاهد مشکلات بسیاری در شهر تهران هستیم.

استاندار تهران افزود: بنابراین تنها کاری که در وهله نخست توانستیم انجام دهیم این بود که فضای بودجه را بهبود بخشیم و خوشبختانه توانستیم برای سال ۹۳ بودجه استان تهران را ۴ رتبه ارتقا دهیم و از رتبه ۱۱ به ۷ صعود کردیم.

هاشمی همچنین به حریم شهر تهران اشاره کرد و گفت: انصافا هیچ حساب و کتابی در این زمینه وجود ندارد و به نوعی بی در و پیکر است و می توان گفت استان تهران هویتی ندارد. امیدوارم این بحثکه در شورای عالی شهرسازی نیز مطرح شده به سرانجام برسد و بتوانیم برای حریم شهر تهران اقدامات لازم را انجام دهیم.

* اثرات اجرای طرح تفصیلی در شهر تهران را مشاهده نمی کنیم

وی در ادامه اظهارات خود به اجرای طرح تفصیلی شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: باید قبول کنیم با اینکه طرح تفصیلی اجرا شده اما بنده به عنوان یک شهروند اثرات آن را خوب نمی بینم و هیچ کجا را نمی بینم که در یک خیابان ساختمانها به شکل سینوسی باشند.

استاندار تهران افزود: بعضا در یک کوچه ۶ متری ساختمانهای ۵ طبقه ساخته شده در حالی که چنین کوچه هایی در گذشته تنها ۲ طبقه داشتند حال تصور کنید اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد چه وضعیتی بوجود می آید البته در شمال تهران نیز ساختمان های بلندمرتبه ای ساخته شده که بازهم جای نگرانی دارد.

هاشمی گفت: در معماری ایرانی و اسلامی نیز دولت کم گذاشته به گونه ای که در مسکن های مهر نیز هیچ اثری از نوع معماری ایرانی و اسلامی وجود ندارد که باید در جلسات مشترکی با شورای شهر، شهرداری و استانداری شرایط عملیاتی کردن به کارگیری معماری ایرانی و اسلامی فراهم کنیم.

وی همچنین گفت: اعلام شده بود فرمانداری ایراداتی به بودجه شهرداری وارد کرده این در حالی است که فرمانداری بودجه را ابلاغ کرده و تنها ۱۲ بند عبارتی باقیمانده که آن هم قابل حل است بنابراین اگر بودجه دارای اشکال بود ابلاغ هم نمی شد، ما ماده ۸۰ قانون را مراعات می کنیم.

* جمع آوری ۳ هزار معتاد کف خیابانی در ایام عید

استاندار تهران با اشاره به اینکه در ایام عید ۳ هزار معتاد کف خیابانی جمع آوری شدند، گفت: برای نگهداری معتادان کف خیابان در تهران جایی وجود ندارد اما در حال تأمین چنین مکان هایی در خارج از تهران برای آنها هستیم ولی منابع محدود است، ما در حال ارائه خدمات هستیم و شما نیز می توانید در این راستا به ما کمک کنید. شما به ما جا بدهید ما ساخت و ساز را انجام می دهیم.

هاشمی همچنین گفت: در همه کشورهای اروپایی جداول جوی ها از سنگ گرانیت است اما در کشور ما این وضعیت وجود ندارد، متاسفانه هرچند یک وقت بار هزینه مجددی صورت می گیرد تا جداول نوسازی شوند بنابراین لازم است شهرداری را موظف به استفاده از این نوع سنگها کنید تا فقط یکبار سرمایه گذاری برای این امر صورت گیرد.

وی همچنین به بازیافت آسفالت اشاره کرد و گفت: در بسیاری کشورها شرایط بازیافت آسفالت وجود دارد. تهران نیز می تواند در حوزه همانطور که در لکه گیری آسفالتها الگو شد، این در حالی است که صنعت بازیافت در همه دولتها جز اولویت ها محسوب می شود.

استاندار تهران با اشاره به اینکه به عقیده بنده در حوزه گردشگری شهر تهران به خوبی کار نشده است، گفت: به حداکثر طی یک ماه آینده مرکز جذب و سرمایه گذاری در استان تهران راه اندازی خواهد شد.

* تاکید دوباره بر صرفه جویی بر مصرف آب شرب

هاشمی به آب شرب شهر تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی تهران در سال جدید آب شرب است، اگر مردم ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب داشته باشند مشکلی ایجاد نخواهد شد ولی در غیر اینصورت مجبور به جیره بندی آب خواهیم شد. متاسفانه هنگام شستن ظروف چندین بار آن را آبکشی می کنیم کجای دنیا اینگونه ظرفهای خود را می شویند!

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۵ درصد زیرساخت های برق تهران بیش از ۲۷ سال عمر دارد یعنی فرسوده شده و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد. البته در بودجه ۹۳ درآمدهای شرکت آب و برق به خودشان واگذار شده که در این راستا می توان برای نگهداری و تعمیر خطوط برق نیز اقدام کرد.

* اجرای افزایش نرخ کرایه های تاکسی بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها به صورت یکجا

استاندار تهران همچنین به نرخ کرایه های تاکسی اشاره کرد و گفت: براساس تصمیمات دولت مقرر شده بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها افزایش نرخ کرایه ها به صورت یکجا انجام شود. این مسئله سیاست دولت برای همه شهرهاست و اختلافی بین شهرداری، فرمانداری و استانداری وجود ندارد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار