|
|
کدخبر: ۱۵۴۷۴۴

شایق در گفت و گو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل فرهنگی گفت: فرهنگ حجاب در درون خانواده تقویت و محقق می شود چراکه خانواده در این راستا نقش محوری دارد.

عشرت شایق، کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار جوانان و خانوادهخبرگزاری تسنیم، در خصوص شعار سال مبنی بر " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی " اظهار داشت: با توجه به این که خانواده عنصر سازنده جامعه است به عنوان یک قشر کوچک و مهم در ضریب سازندگی هر مسئله ای بسیار مؤثر بوده و از ویژگی خاصی برخوردار است در حقیقت می تواند در تمامی عرصه ها پا به میدان در حوزه عملیاتی بگذارد.

وی ادامه داد: امسال در حوزه اقتصاد و فرهنگ موضوعاتی از جمله اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که این دو مسئله به عزم ملی نیاز دارد همچنین باید بگویم که منظور از مدیریت جهادی این بوده که این امر تنها به مسئولان مربوط نمی شود بلکه تمام افراد جامعه در آن نقش اساسی دارند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی با بیان این که مدیریت باید از یک شخص با نیت حرکت جهادی صورت گیرد تا به سرانجام مثبت برسد، گفت: در خانواده باید مدیریت جهادی و تقسیم کار صورت گیرد و به ارزش های خانواده بیش از پیش توجه شود چراکه امروز نقش اعضای خانواده با یکدیگر جابه جا شده است بنابراین باید به سوی فرهنگ اصیل ایرانی در خانواده ها برویم.

**تقویت اشتغال در اقتصاد مقاومتی

شایق اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی خانواده نقش اساسی داشته و منظور ما اقتصاد ریاضتی نیست بلکه مفهوم اقتصاد بدون وابستگی به غرب است؛ باید از تجمل گرایی و اسراف بی رویه جلوگیری کرده و در راستای اقتصاد مقاومتی در خانواده ها گام برداریم همچنین باید اشتغال تقویت شود.

وی با بیان این که تقویت اشتغال در اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارد، افزود: تک تک اعضای خانواده اقدام به خرید تولید داخلی کنند و از خرید اجناس خارجی خودداری کرده تا شاهد اقتصاد مقاومتی در کشور شویم در حقیقت باید خانواده افتخار کنند که محصول داخلی کشور را خریداری می کنند و عزم خود را در این راستا جذب کنند.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: حتی در خصوص خرید میوه باید به سویی برویم که از محصولات داخلی استفاده می کنیم؛ اکنون برخی از تولیدات داخلی نیز به دلیل استقبال اعضای جامعه ما از کالاهای خارجی با مارک خارجی فروخته می شود بنابراین نباید از کالای خارجی استفاده کنیم.

**خرید کالاهای داخلی برای شهروندان یک افتخار شود

شایق ادامه داد: خانواده ها باید به مرحله ای برسند که استفاده از تولیدات داخلی برایشان یک افتخار باشد؛ باید عزم ملی خود را جذب کرده و در تقویت تولیدات داخلی اقدام و به سوی اقتصاد مقاومتی در خانواده برویم.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری استفاده از تولیدات داخلی و در خصوص اقتصاد مقاومتی مطالبی گفتند که بسیار ارزشمند است و ما نباید وابسته به غرب باشیم. چرا که استفاده از تولیدات داخلی می تواند در سالم سازی جامعه نقش اساسی داشته باشند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص بحثفرهنگ گفت: بحثفرهنگ زیربنای همه موارد و موضوعات است و اگر اصلاح نشود بخش های دیگر به ایده آل نخواهند رسید.

**در بحثازدواج به موقع حرکتی فرهنگی از سوی خانواده

شایق اظهار داشت: باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی و فرهنگ زندگی اصیل ایرانی اسلامی در خانواده ها رواج پیدا کند و همچنین در بحثازدواج به موقع حرکتی فرهنگی صورت گیرد در حقیقت در تمام موضوعات خانواده نقش اساسی داشته و در بحثفرهنگ نیز می تواند محور قرار گیرد.

وی ادامه داد: در خصوص انتخاب همسر باید ابتدا فرهنگ این امر در خانواده شکل گیرد و ارزش های ظاهری و رفتاری طرف مقابل مورد نظر قرار گیرد. تا بتوان شاهد استحکام خانواده و انتخاب درست باشیم.

این کارشناسی مسائل اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: بسیاری از فرهنگ ها به دست فراموشی سپرده شده که از جمله آن می توان به فرهنگ صله ارحام اشاره کرد و در این زمینه حرکتی جهادی از سوی خانواده صورت گیرد که پایه آن محبت و اهمیت دادن به ارزش های خانوادگی است.

**تقویت فرهنگ حجاب در جامعه از سوی خانواده

شایق با بیان این که فرهنگ حجاب باید در درون خانواده تقویت شود چرا که خانواده در این راستا نقش محوری دارد، افزود: در بحثفرهنگ حجاب خانواده ها باید نقش اساسی داشته و در این فرهنگ گام های مؤثر برداشته شود. چرا که اکنون بدحجابی در جامعه به چشم می خورد.

وی ادامه داد: اگر خانواده ها در زمینه ترویج فرهنگ حجاب منطبق با جامعه اسلامی گام بر ندارند هیچ گاه دستگاه های اجرایی به تنهایی نمی توانند موفق عمل کنند؛ بنابراین باید فرهنگ حجاب از سوی خانواده تقویت شود و همچنین خانواده برای استحکام بنیان خانواده در حوزه فرهنگی که از جمله آن می توان حجاب نام برد گام های مؤثری بردارد.

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار داشت: امید است شعار امسال در حوزه اقتصادی و فرهنگی عملیاتی شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار