|
|
کدخبر: ۱۵۴۷۹۷

خبرگزاری تسنیم: اعضای شورای شهر تهران، شهرداری را ملزم به ساماندهی میدان امام خمینی کردند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، اقبال شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن ساماندهی میادین تهران گفت: میدان امام خمینی(ره) که در گذشته میدان توپخانه نامیده میشد علاوه بر اینکه مرکزی اداری برای شهر است یکی از میادینی است که نقش تاریخی داشته و به عنوان قلب تپنده تاریخی، تجاری و منظر شهری شناخته می شود.

وی با اشاره به انجام مطالعات در این خصوص گفت: در گذشته مطالعاتی اولیه صورت گرفته اما اقدام خاصی در خصوص آن صورت نگرفته است؛ بر همین اساس شورا طرحی ۵ ماده ای را تهیه کرد تا شهرداری بر اساس آن لایحه ای را برای ساماندهی این میدان ارائه کند ضمن اینکه این موضوع در اولویت قرار گیرد.

شاکری با تاکید بر اینکه اماکن تاریخی این میدان در معرض تخریب قرار دارد، گفت: برای این موضوع پیشنهاد شد که ساماندهی این میدان در اولویت اول قرار گیرد و پس از گرفتن نظرات اعضا موضوع به شهرداری برای اجرا ابلاغ شود.

مهدی چمران، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سابقه این طرح گفت: پیش از این طرحی تهیه شد که بیشتر جنبه ای تجاری داشت که به این دلیل در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر تهران مورد تائید قرار نگرفت. شهرداری در این لایحه می بایست طرحی را برای این موضوع به شورا ارائه کند ضمن اینکه به آن اولویت دهد.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه این میدان پس از میدان ارک نخستین میدان ساخته شده در تهران است گفت: وجود شهرداری، بانک، تلگرافخانه و پلیس در چهارسوی این میدان با ظاهری خاص خود نشان از وجود جهات مختلف در شهر دارد.

وی به وجود برخی ساخت و سازها که احتمال بر هم زدن خط آسمان در این میدان را دارد اشاره کرد و از شهرداری خواست در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

بررسی طرح های الزام شهرداری تهران به تملک، حفظ و بازسازی عمارت معروف به عین الدوله و خانه باغ معروف به اتحادیه دو موضوع دیگری بود که در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه بازگشت داده شد.

احمد حکیمی پور در بررسی طرح مربوط به عمارت عین الدوله اظهار داشت: این مبحثدو موضوع دارد یکی تملک خود عمارت و دیگری موضوع حریم و معماری مربوط به اطراف آن است.

وی ادامه داد: با توجه به محدود بودن منابع و مشخص بودن مصارف برای تملیک این بنا باید جلسه ای با رئیس سازمان میراثفرهنگی انجام و پس از آن برای آن تصمیم گیری شود ضمن اینکه ضمن اینکه برای حریم آن نیز باید در جلسه ای به صورت کلی مورد بحثقرار گیرد.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص با اشاره به بازدید های به عمل آمده از عمارت گفت: در واقع تملک این بنا با منابع شهرداری مشکل است ضمن اینکه حریم این بینا در پهنه ای قرار گرفته است که اجازه ساخت در هفت طبقه را می دهد.

وی با اشاره به موافقت سازمان میراثفرهنگی در مقطعی با این ساخت ساز و مخالفت این سازمان در مقطع کنونی ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون معماری و شهرسازی بر ساخت در بنای همتراز با این عمارت در حریم آن است.

هادی ساعی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این خصوص پیشنهاد داد که نما و ساختمانی که در حال ایجاد است همخوانی با طراحی اجرا شده در عمارت را داشته باشد.

علیرضا دبیر نیز در این خصوص با اشاره به حق ایجاد شده برای مالک ساختمان در حریم این عمارت پیشنهاد بررسی احقاق این حق را داد و اظهار داشت: باید شهرداری را مکلف کرد که به میزان این حق در محل دیگری آن را برای مالک تامین کند.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حریم به معنی عدم ساخت و ساز نیست بلکه به معنی لزوم هماهنگ بودن با بنا است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار