|
|
کدخبر: ۱۵۴۷۹۹

در جلسه علنی شورای شهر تهران مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای شهر تهران گفت: در حاشیه شهر تهران که مربوط به شهرداری تهران نمی شود زاغه نشینی هایی دیده می شود که حدود ۸۰ درصد از این زاغه نشین ها را افاغنه تشکیل می دهند و برای کسب درآمد وارد شهر می شوند.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران بر وصول مطالبات شهرداری از دولت تاکید کرد و گفت: امروز توسعه حمل و نقل عمومی و حمل و نقل ریلی یکی از مهمترین راه کار های کاهش آلودگی هوا است حال آنکه توسعه این شبکه ها مستلزم کمک دولت است. ما اگر می خواهیم هدفمندی یارانه ها به تولید و اقتصاد کمک کند باید حمل و نقل عمومی و تاکسی ها را مد نظر قرار دهیم و از محل در امد یارانه ها باید به این بخش ها کمک کنیم.

وی افزود: جا دارد از مدیریت شهری به واسطه زحماتی که در سال ۹۲ متحمل شدند و به ویژه در ایام تعطیلاتی که به راست تهران را شهر زیبایی مشاهده کردیم تشکر کنم.

دبیر: حق و حقوق رانندگان تاکسی در نظر گرفته شود

در این جلسه علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تهران ۱۲-۱۱ سال است روی ارامش ندیده اما الان حدود ۶ و ۷ ماهی است که به آرامش رسیده اظهار داشت: خوشبختانه وقتی موضوع جداسازی شهرری از تهران مطرح شد در شورای سوم از ۱۵ نفر ۱۴ نفر مخالف این جداسازی بودند و ما خدا را شکر می کنیم که این اتفاق نیافتاد.

دبیر با اشاره به اهمیت حریم ۶ کیلومتری شهر تهران بیان داشت: شورای شهر، شهرداری تهران به همراه ۳ فرماندار باید با تعامل و همکاری حریم شهر تهران را ساماندهی کنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به آمادگی این کمیسیون برای ورود به موضوع کمبود کمپ هایی برای ساماندهی کارتن خواب ها توضیح داد: ما آمادگی همکاری با استانداری برای توسعه کمپ های نگهداری و ساماندهی کارتن خواب ها را داریم اما شهرداری باید از قبل به شورای شهر این نیاز را اعلام کند تا شورای شهر درباره گنجاندن این برنامه و ارائه اصلاحیه بودجه اقدام کند. این بار اول است که بودجه علی رقم تذکرات ابلاغ شده و من از شخص آقای فرهادی تشکر می کنم که اعتدال را رعایت می کند.

وی همچنین درباره توقف افزایش نرخ کرایه حمل و نقل در شهر تهران خطاب به استاندار گفت: متولی تعیین نرخ حمل و نقل شورای شهر است و اجازه بدهید این افزایش نرخ از اول اردیبهشت ماه انجام شود. قرار بود مثل هر سال از اول فروردین ماه کرایه ها بر اساس مصوبه شورای شهر افزایش پیدا کند اما بعد از رایزنی انجام شده توسط فرمانداری و براساس تفاهم ایجاد شده اجرای این مصوبه را به اول اردیبهشت ماه موکول کردیم. حالا اجازه بدهید این مصوبه در زمان توافق شده اجرایی شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کارشناسی بودن این موضوع ادامه داد: شما حقوق کارمندان کشور را ۲۰ درصد زیاد کرده اید حالا چطور می توانیم به رانندگان زحمت کش تاکسی بگوییم کرایه هایتان را نباید زیاد کنید؟

دبیر در پایان اظهار امیدواری که فضای تعاملی ایجاد شده بین شورا، شهرداری و استانداری که تا به حال وجود نداشته در آینده نیز حفظ شود.

چمران: از اجرای طرح تفصیلی دفاع کنیم

مهدی چمران - عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی یکی از نتایج بسیار ارزنده شورای دوم، سوم و چهارم بوده است، گفت: باید به این موضوع ببالیم و در راستای اجرایی شدن آن تلاش کنیم. ساختمان هایی وجود دارد که دارای اشکال است و چند سال قبل پروانه گرفته اند در حالی که در آن زمان طرح تفصیلی وجود نداشته است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش یک مرتبه نرخ کرایه های تاکسی هستیم، اظهار کرد: در آنچه تصویب کرده ایم حامل های انرژی دیده نشده اما این موضوع باید یک بار در کل کشور صورت بگیرد و مسئله ای دوباره نباشد چرا که از هر جهت مورد قبول نیست.

چمران در مورد حریم شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: باید در این خصوص جلسات مستقل برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه دو سال است که به تهران اتوبوس داده نشده، گفت: در مترو نیز بودجه های تصویب شده در مجلس تخصیص نیافته است. بنابراین پرداخت های درستی در خصوص میزان هایی که باید با توجه به آنها تخصیص اعتبار داشته باشیم، به درستی انجام نشده است.

مرتضی طلایی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ارائه تذکرات خود به استاندار تهران با بیان اینکه طرح فاضلاب تهران باید به سرانجام برسد، اظهار کرد: سرعت کار خوب بوده اما بحثفاضلاب تهران باید در سال ۹۳ به سرانجام برسد.

وی در نکته دوم خود به استاندار گفت: بافت فرسوده شهر تهران باید مد نظر قرار گیرد و در این زمینه باید از سیاست های تشویقی شورا و ظرفیت های شهرداری استفاده شود. سندی نیز در بسته اجتماعی شهر تهران وجود دارد تا محل های مناسب برای معتادان در نظر گرفته شود اما در کنار بحثاعتیاد باید به زنان سرپرست خانوار و کودکان کار توجه کرد.

قناعتی: بحثمشروبات الکلی شهر تهران را تهدید می کند

در ادامه ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خطاب به استاندار، با بیان اینکه بحثمشروبات الکلی شهر تهران را تهدید می کند، اظهار کرد: مشروبات الکلی با عناوین مختلف و در اشکال متفاوت وارد شهر می شود و در این زمینه باید توجهات لازم مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص تولید خودروهای با سوخت یورو ۴ تا پایان خرداد ماه سال جاری به استاندار، گفت: بنده متوجه نشدم که شما دستور داده اید که در تاریخ ذکر شده تمامی تولیدات این شرکت های خودرویی با سوخت یورو ۴ باشند یا آنها در این زمینه تعهد داده اند؟

قناعتی در ادامه با بیان اینکه نباید قوانین وضع شده تغییر کند، چرا که مشکلات اجتماعی خاصی به دنبال دارد، گفت: تغییرات نرخ تاکسی و اتوبوس از جمله این مسائل است و اگر دولت می خواهد به رانندگان تاکسی ها توجه کند، این موضوع باید مجددا در شورا مورد بحثو بررسی قرار گیرد.

دنیامالی: شهر و استان تهران نیاز به قوانین خاص دارد

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه انتظارمان از استاندار به دلیل سوابق وی بسیار زیاد است، گفت: در زمینه حمل و نقل، شورای شهر در بحثبرنامه پنج ساله توجه ویژه ای داشته که کل شبکه به دو برابر افزایش یابد. بنابراین مرکز ثقل کمک های دولت در این زمینه باید، استانداری تلقی شود.

وی در تذکر دیگری به استاندار خاطرنشان کرد: مبحثدیگر ترافیک و به ویژه ترافیک عبوری در شهر تهران است که ناشی از تردد خودروها از شهرهای اقماری صورت میگیرد و با حل مشکل کمر بندی های اطراف تهران ترافیک جاده ها روان تر خواهد شد.

دنیامالی با اشاره به موضوع بافت فرسوده، گفت: ما اعتقاد داریم که اگر مداخلات از طریق ما انجام شود، اثرگذار نخواهد بود و در زمینه منابع هم معتقد نیستیم که باید از اعتبارات دولت استفاده کنیم، بلکه تخصیص منابع مالی از طریق بانک ها موضوعی است که ما آن را پیشنهاد می کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بحثاتباع بیگانه در شهر تهران، اظهار کرد: اتباع بیگانه غیرقانونی در شهر تهران بسیار زیاد است و این موضوع مشکلاتی را به ویژه در حوزه امنیتی ایجاد کرده است.

وی افزود: در شهر تهران علاوه بر بحثاشتغال، اتباع بیگانه غیرقانونی موضوع امنیت را با مسائلی مواجه می کنند و باید بدانیم که در بحثامنیتی در شهر تهران به ویژه در مورد سرقت ها آمار بسیار بالاست.

دنیا مالی در پایان گفت: برای حل مشکلات پایتخت، شهر و استان تهران نیاز به قوانین خاص و موردی دارد که مجمع نمایندگان استان تهران باید در این خصوص اهتمام بورزند.

محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران یکی از مباحثاصلی شهر تهران را موضوع آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: باید خطوط مترو به دو برابر افزایش یابد و ۱۵۰ کیلومتر خطوط مترو به ۳۰۰ کیلومتر برسد و ۸۰ کیلومتر نیز خطوط مترو برون شهری به بهره برداری برسد که منابع آن را دولت تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به ۷۰۰ کیلومتر خط مترو نیاز دارد، تصریح کرد: اگر تا پایان سال ۹۷ نیز تمام بودجه ها را به این موضوع اختصاص دهیم، به ۳۸۰ کیلومتر خط مترو می رسیم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۲ میلیون جابجایی با وسایل نقلیه موتوری در تهران داریم، گفت: ۱۱ میلیون جابجایی مربوط به وسایل نقلیه شخصی است که سه میلیون و ۳۰۰ هزار جابجایی آن نیز اشخاصی هستند که ساکنین شهر تهران نیستند.

به گفته سرخو، در برنامه پنج ساله شهر تهران پرداخت های بلاعوض به منظور استفاده از موتورسیکلت های الکتریکی و تاکسی های هیبریدی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: سال گذشته شاهد لغو مصوبات، بخشنامه ها و دستورالعمل های حمایتی بودیم که برخلاف طرح تفصیلی، ابلاغ شده بود.

علی صابری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص بررسی اتفاقات رخ داده در خصوص پرونده یکی از شهروندان تهرانی اظهار داشت: در این خصوص با معاونین شهردار صحبت شد و در صورتی که تا هفته آینده اقدامی در این خصوص صورت نگیرد، موضوع در صحن شورای شهر تهران مطرح خواهد شد.

دانشور: ساماندهی حاشیه خارجی شهر از وظایف استانداری است

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با اشاره به زاغه نشینی های حاشیه شهر تهران گفت: در حاشیه شهر تهران که مربوط به شهرداری تهران نمی شود زاغه نشینی هایی دیده می شود که حدود ۸۰ درصد از این زاغه نشین ها را افاغنه تشکیل می دهند و برای کسب درآمد وارد شهر می شوند.

وی با بیان اینکه ساماندهی حاشیه خارجی شهر از وظایف استانداری است اظهار داشت: امروز در تمام دنیا برای موضوع ساماندهی مهاجرین اقداماتی انجام شده است که منجر به ساماندهی و یا بازگشت مهاجرین به کشورشان می شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: رها کردن مهاجرین به حال خود سبب ایجاد مشکلات امنیتی و اجتماعی می شود.

دانشور با تاکید بر اینکه تعداد معتادین و کارتن خواب های سطح شهر تهران بالاتر از آمار بیان شده است، تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس آمارهای کسانی که به صورت مستقیم با این بخش از جامعه سروکار دارند نشان از وجود ده هزار نفر کارتن خواب دارد ضمن اینکه آمار سازمان رفاه شهرداری تهران حکایت از وجود ۱۲ هزار نفر کارتن خواب و معتاد در سطح شهر تهران را دارد.

وی با بیان اینکه برای شناسایی جامعه آسیب دیده باید این تعداد را تعداد نفرات خانواده آنها ضرب کرد اظهار داشت: ما برای ساماندهی این موضوع فکر نداریم و بدون فکر هر بخشی به صورت جزیره ای عمل می کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عمل بدون فکر نتیجه مطلوبی را به همراه ندارد، ادامه داد: باید با نگاهی بین بخشی طرحی جامع برای ساماندهی این وضعیت ایجاد شود و تا ایجاد و به کار گیری این طرح فعالیت ها در این حوزه در واقع اتلاف وقت و هزینه است.

محسن پیرهادی نیز در جریان این دستور جلسه مسئله امنیت را مسئله مهم تهران ارزیابی کرد.

معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای شهرستان شمیرانات نیز در این جلسه با اشاره به تامین ۳۰ درصد از حجم آب مصرفی در شهر تهران از جاجرود و شمیرانات اظهار داشت: به دلیل عدم وجود سیستم آب و فاضلاب مناسب، آلودگی ها از این محل وارد آب می شود که برای این موضوع باید اقدامات لازم انجام شود.

استاندار: پرداخت ۴۰ میلیارد تومانی جریمه های راهنمایی و رانندگی به شهرداری

حسین هاشمی، استاندار تهران در پایان سخنان اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ و توضیح به سوالات مطرح شده اظهار داشت: سیاست استانداری تهران پیشگیری است و در طول ۶ ماه گذشته انجام کارها با تعامل هم سبب ایجاد رضایت مجموعه افراد و هم پیشرفت خوب در کارها شده است.

وی همچنین از پرداخت ۴۰ میلیارد تومانی جریمه های راهنمایی و رانندگی به شهرداری خبر داد و اظهار داشت: این موضوع برای نخستین بار است که رخ می دهد.

استاندار تهران در خصوص صنایع مزاحم نیز اعلام کرد: در حال حاضر جلسات مستمری برای این موضوع تشکیل می شود که این موضوع سبب برطرف شدن مشکلات و کاهش حواشی شده است.

هاشمی در خصوص انتقال زمین های با متراژ بالا تصریح کرد: در حال حاضر این اقدام متوقف شده است چرا که برخی به بهانه انجام فعالیت های مختلف این زمین ها را تملک می کردند و سپس با انجام تفکیک آن را واگذار می کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این قطعات به افراد بهره بردار با تعهد انجام کار در مدتی مشخص(۵۰ سال) واگذار می شود و در صورت بهره برداری فرایند انتقال انجام می شود.

استاندار تهران در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز اعلام کرد: کمیته ای برای این موضوع تشکیل شده است که با همکاری خوب قوه قضائیه و نیروی انتظامی با وجود دشوار بودن امروز ساخت و ساز در حریم رودخانه اصلا انجام نمی شود.

وی اظهار داشت: اگرچه در حال حاضر با هدف فاصله زیادی وجود دارد اما روال ایجاد شده درست و در مسیر رسیدن به هدف است.

هاشمی در خصوص ساخت و ساز در ارتفاع اظهار داشت: در حال حاضر اینگونه ساخت و سازها بدون توجه به طرح تفصیلی شهر تهران انجام می شود این در حالی است که استانداری تهران به طور کامل موافق با اجرای طرح تفصیلی است و می خواهیم که اجازه ساخت و ساز خارج از این طرح داده نشود.

وی در خصوص بودجه مربوط به حمل و نقل عمومی در دولت اظهار داشت: من قبول دارم که تاکنون مبلغی در این خصوص به شهرداری پرداخت نشده است اما در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها مبلغی در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این موضوع در نظر گرفته شده است که به حمل و نقل عمومی، مترو و تولید اختصاص داده می شود.

استاندار تهران همچنین از اجرایی شدن دریافت فاینانس برای مترو خبر داد اظهار داشت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای دریافت این فاینانس وجود ندارد و به طور حتم انجام خواهد شد.

هاشمی در ادامه از بررسی طرحی در خصوص انتقال افراد از سایر شهرها به وسیله قطار به ایستگاههای مترو در حاشیه شهر تهران و سپس انتقال آنها به وسیله مترو به سطح شهر خبر داد و گفت: این موضوع در مرحله کارشناسی است و به صورت جدی در حال بررسی است.

وی در خصوص فاضلاب شهر استان تهران نیز اظهار داشت: در حال حاضر در حدود نیمی از ۵۰۰ میلیون متر مکعب حجم فاضلاب تصفیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد و ضمن اینکه برای تکمیل نیم دیگر این موضوع نیز به صورت جدی با بخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم.

وی همچنین از ایجاد سفری پارک در شهر تهران خبر داد و اعلام کرد: وسعت این تفرجگاه در حدود ۲ هزار هکتار است و ضمن انجام مذاکرات لازم با سرمایه گذار چارچوب های اولیه آن طراحی شده است.

استاندار تهران در ادامه شهر تهران را پیشانی نظام دانست و با تاکید بر اینکه این پیشانی نباید کدر باشد تصریح کرد: هر اتفاقی که در این شهر رخ می دهد نه تنها در کشور بلکه انعکاسی بین المللی پیدا می کند.

هاشمی بر لزوم تشکیل کارگروهی مشترک میان استانداری، شورای شهر و شهرداری در همین خصوص تاکید کرد و اظهار داشت: ما موظف هستیم به گونه ای عمل کنیم که هزینه ای برای کشور نداشته باشد.

وی موضوع حریم را موضوعی مهم دانست و اظهار داشت: مرجع قانونی این موضوع شورایعالی معماری و شهرسازی است و دلیل کند شدن این کار عدم تامین نظر استانداری توسط این شورا در برنامه های خود است که امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع انجام شود.

این مقام مسئول در ادامه به موضوعمعضلات اجتماعی اشاره کرد و گفت: آمارهای سال گذشته نشان از کاهش بسیار خوب در تمامی موضوعات داشت، این آمارها واقعی است و نشانه آن وجود آرامش در مردم و به وجود آمدن امیدواری در آنها شده است.

وی در خصوص ایجاد کمربندی سوم برای شهر تهران گفت: این موضوع بحثی کلیدی و بسیار مهم است که سبب نجات شهر تهران از یکی از گره های ترافیکی می شود چرا که افرادی که نمی خواهند وارد شهر تهران شوند از این کمربندی راه خود را طی کنند.

هاشمی همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده شهر گفت: این موضوع در روستاها خوب انجام شد در حالی که در شهر ها عملکرد مطلوبی نداشته است؛ مطمئنا دولت استقبال خوبی را در این خصوص خواهد داشت.

وی همچنین از ایجاد کارگروهی ویژه برای ساماندهی وضعیت بازار تهران خبر داد.

استاندار تهران در پایان از حضور نماینده استانداری در جلسات شورای اسلامی شهر تهران از این پس خبر داد.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در پایان این دستور جلسه با اشاره به از حضور شورای شهر تهران در مناطق شهرداری برای برگزاری جلسات شورا خبر داد و اظهار داشت: ما از فرمانداری دعوت می کنیم که حتما در این جلسات حضور داشته باشند.

وی در ادامه به ضروری بودن وجود کارگروه متشکل از استانداری، شورای شهر و شهرداری تهران تاکید کرد: درست است که هدف سخت است ولی با همدلی و گفتگو می توان به نتایج خوبی دست یافت؛ ما برای شهر تهران نیاز به همدلی و هماهنگی بیشتری داریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار