|
|
کدخبر: ۱۵۴۸۸۷

مراسم تقدیر از عوامل سریال «پایتخت» گلایه ها، انتقادات و بازگویی رنجش هایی را به دنبال داشت؛ از گلایه تنابنده نسبت به نماینده مجلسی که به پشت صحنه سریال می آید و باقالی پلو و ماهیچه با ته دیگ چرب می خورد و از سریال تعریف می کند اما بعد مقاصد سیاسی نظرش را تغییر می دهد تا رنجش سیروس مقدم از اتهاماتی که بعد از ۳۰ سال کار حق او نبوده اند.

به گزارش مشرق،مراسم تقدیر از عوامل سریال پایتخت عصر امروز سه شنبه ۱۹ فروردین با حضور شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سردار طلایی نایب رئیس شورای شهر، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و حمید سوریان کشتی گیران پیشین تیم ملی و مدیرانی از سازمان محیط زیست، فدراسیون کشتی و مهدی فرجی مدیر شبکه یک در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم از سیروس مقدم کارگردان، الهام غفوری تهیه کننده، محسن تنابنده بازیگر، نویسنده و مشاور کارگردان، خشایار موحدیان تدوینگر، آریا عظیمی نژاد آهنگ ساز، آرزو غفوری طراح صحنه و لباس، علیرضا نجف زاده مجری طرح، خشایار الوند نویسنده و امیر معقولی مدیر تصویربرداری و علیرضا خمسه، مهران احمدی، نسرین نصرتی، هدایت هاشمی، هومن حاج عبداللهی بازیگران و رحمان سیفی آزاد مدیر گروه سریال شبکه یک و مهدی فرجی مدیر شبکه یک تقدیر شد.

با شمشیر چوبی جنگیدیم
تنابنده در این نشست انتقاد تندی خطاب به منتقدان سریال داشت و تصریح کرد: عرصه طنز سختیهای بسیاری دارد به ویژه نوشتن برای کاراکترهای زن نوشتن بسیار سختی است ما در مقابله با ماهواره هایی هستیم که مسلح به خشاب و اسلحه هستند اما قرار است با شمشیر فلزی با آنها نبرد داشته باشیم آن هم شمشیری که نمی دانیم اگر صبح که از خواب بیدار می شویم با یک شمشیر چوبی عوضش کرده اند یا نه. با این حال با همان می جنگیم و جلو می رویم.

ته دیگ چرب می خورند و از کار تعریف می کنند اما بعد…
وی ادامه داد: سانسور در همه جای دنیا وجود دارد گلایه ما این نیست که چرا دست ما چنین شمشیری می دهند بلکه سوال ما این است که چرا ما را از پشت می زنند. آنهم برخی از دوستانی که بدون عقبه، دانش و تحمل شروع به زدن ما می کنند خطاب به نماینده ای می گویم که پشت صحنه می آید و باقلی پلو با ماهیچه و ته دیگ چرب می خورد و از کار تعریف می کند اما بعد به دلیل اهداف سیاسی پنبه سریال را می زند.

وی تصریح کرد: ما قبول داریم که هر سریالی نقایصی دارد اما بهتر است در مورد این نقایص با هم حرف بزنیم نه اینکه این گونه برخورد کنیم. اگر برخی می گویند گویش مورد استفاده در سریال تمسخر است چگونه می پذیرند که گویش دیگری در سریال مورد استفاده قرار گیرد.

مقدم نیز در سخنانی اظهار کرد: پایتخت ۲ سریال سختی بود و ما هم تیم سخت گیری بودیم این سریال مرهون کار تیمی بود و از آنجایی که کارمان را به سفارش شخص ضرغامی، دارابی و فرجی آغاز کردیم می دانستیم سطح توقعات از ما بالاست.

وی ادامه داد: این سریال دروغ و ریا ندارد و صادقانه حرف می زند از طرفی احترام اعضای خانواده را تبلیغ می کند و برگرفته از دل مردم است و به دل مردم می نشیند.

در برزخ به سر می برم
این کارگردان پیشکسوت درباره ساخت سری چهارم پایتخت توضیح داد: سوالی که پرسیدید سخت ترین سوال زندگی من است و در برزخی به سر می برم. اعتقاد شخصی من این است که دیشب هم در خانه پسرم همین سوال را از من پرسید و فکر می کنم سه گانه پایتخت به رسالت خود عمل کرده و حرفهایی را که باید را زده است.

مقدم در خصوص حضور حامی مالی در سریال توضیح داد: در تمام دنیا سه چیز بدون حامیان مالی نمی تواند شکل بگیرد؛ سیاست، ورزش و هنر. همانطور که گاهی یک سیاستمدار با حمایت مالی در انتخاباتی برنده می شود و فدراسیونهای مختلف حامی مالی دارند سازمان صدا و سیما هم در یکی و دو سال گذشته دچار تنگنای مالی شده است که باعثشده حامیان مالی به کمک بیایند. مطمئن باشید اگر پایتخت حامی نداشت نماهای هوایی، صحنه های ورزشگاه و مسابقات کشتی و مراسم تجلیل با این کیفیت ضبط نمی شد تنها شانسمان این بود که مرز بین تبلیغ مستقیم و تلفیق آن با کار هنری در فیلمنامه اتفاق افتاد و حامی مالی دخالتی در نوع نوشته یا نحوه ساخت نداشت برآورد مالی پایتخت نیز به پروژه های دیگر نزدیک است.

سوال از پایتخت ۴ مثل سوال درباره بچه دار شدن از یک زائو است
در ادامه علیرضا خمسه در این خصوص اظهار کرد: سوال در مورد پایتخت ۴ مثل این می ماند که از یک زائو بپرسیم باز هم بچه دار می شوی یا خیر در حالی که جراحت زایمان قبلی را بر تن دارد. او درباره شخصیت بابا پنجعلی نیز گفت: من در همان منطقه شیرگاه حداقل ۵ بار بابا پنجعلی را دیدم که در مسیر در سکوت نشسته بود و هیچ اتفاق کمیکی هم برای آنها رخ نمی داد ما بین شخصیت کمیک و شخصیت رئال هول زدیم و بین این دو شناور بودیم.

وی ادامه داد: بارها پیشنهاداتی داشتم که اگر فلان کار را انجام دهیم خنده داراتر خواهد بود و این براساس تجربیات من در عرصه کمدی بود که می تواند حرکاتی انجام دهم که مخاطب از خنده روده بر شود اما به من می گفتند این امر بر اساس پیش بردن درام نیست و صرفا خنده دار است بنابراین از انجامش چشم پوشی می کردیم.

برای دستشویی رفتن هم مشکل داشتیم
در ادامه مهران احمدی نیز به طنز اشاره کرد و گفت: من و احمد مهران فر هیچ مشکلی با هم در باره اسم و فامیلمان نداریم تنها اینکه من مهران احمدی فصیح هستم و او احمد مهران فر. آقای خمسه درد از بخیه را پیش کشید و من بیشتر دردم گرفت. خوشحالم برای سومین بار با مقدم کار کردم و خیلی چیزها از او یاد گرفتم ما در ۱۲ درجه زیر صفر در شمال کشور تجربه کار داشتیم و آب و برق و گاز قطع شده و ما حتی برای دستشویی رفتن هم دچار مشکل می شدیم اما استقبال مخاطبان ما را گرم می کرد.

آریا عظیمی نژاد آهنگساز نیز درباره ساخت موسیقی توضیح داد: فراتر از ساخت موسیقی برای یک سریال نگاه من به پایتخت این گونه بود که باید فرهنگ نواحی مختلف ایران را به مردم بشناسانیم و در این زمینه بازتابهایی از ایرانیان خارج از کشور نیز داشتیم موسیقی پایتخت در استودیو ساخته نمی شود بلکه نگاهی به موسیقی های نواحی مختلف کشور داشته و از علی آباد کتول تا موسیقی ترکمن و خراسانی در این کار تلفیق شده است. گنجینه هایی که زیر خاک مدفون بودند و من تلاش کردم تا اندازه ای شناخت مردم نسبت به آنها را بالا ببرم.

هر یک دقیقه سریال یک ساعت و نیم تدوین
موحدیان تدوینگر نیز با بیان اینکه تدوین یک دقیقه از سریال چیزی حدود یک ساعت و نیم زمان می برد تاکید کرد: بستری شدن تنابنده در بیمارستان به خاطر فشار کار چند روزی پایتخت را عقب انداخت و ما تا ۱۱ فروردین سر صحنه بودیم در حالی که ۱۲ فروردین باید قسمت آخر پخش می شد. آن هم قسمتی که ۹۰ دقیقه به اندازه یک تله فیلم بود اما دعای خیر مردم باعثشد کار به سرانجام برسد. گروه عوامل سریال هم عاشق کارشان هستند و اگر این عشق نبود کار به آنجا نمی رسید.

هدایت هاشمی نیز تنها به ذکر عبارت «خسته نباشید» که یکی از تکه کلام های شخصت اوس موسی در سریال بود بسنده کرد.

نصرتی نیز همکاری با مقدم را باعثخوشحالی دانست.

معقولی تصویر بردار سریال نیز همکاری با مقدم را باعثخوشحالی دانست.

خشایار الوند نویسنده سریال با بیان اینکه در پایتخت ۱ و ۲ قهرمان بودند یادآور شد: ما در پایتخت ۳ در حالی که محسن تنابنده با اکراه پذیرفت بار اصلی قصه را به دوش نقی به عنوان قهرمان کشتی سپردیم.

صبح تولد بچه ام مادر و بچه را رها کردم و سر صحنه رفتم
در ادامه هومن حاج عبداللهی نیز به تولد فرزندش در صبح روزی که قرار بوده در پایتخت حاضر شود اشاره و اظهار کرد: ۷:۳۰ صبح روز سه شنبه ۱۷ دی پسر من جانان به دنیا آمد و من ۱۱:۳۰ صبح او و مادرش را در بیمارستان رها کردم و سر صحنه پایتخت رفتم در واقع در ۴۰ روزی که در پایتخت بودم ۱۲ بار رفتم و برگشتم غفوری لطف داشت و به من می گفت پول سرویسی که برای تو دادم از دستمزدت بیشتر بود.

مقدم در بخش دیگری از صحبتهایش از تک تک عوامل تشکر کرد و با بیان اینکه همه سعی شان را کردند تا کم فروشی نکنند به شبکه های دشمن با ایران اشاره کرد که حتی آنها هم دست به تقدیر از پایتخت زده و مردم هم با تماسهایی در این برنامه ها تکه کلامهای شخصیتها را بازگو کردند.

وی افزود: از غفوری تهیه کننده سریال که همسر من است تشکر می کنم من پسری دارم که امسال ششمین سال است که سال تحویل کنارش نیستم. در روز تولدم هم سر صحنه بودم و دوستان برایم جشن کوچکی گرفتند.

رنجیدم از اتهاماتی که حقم نبود
وی تصریح کرد: دلم رنجیده اما نه از نقدها بلکه از اتهاماتی که بعد از ۳۰ سال شاید حقش نبود درباره سیروس مقدم مطرح شود.

همچنین فرجی در سخنانی گفت: اگر شرایط ایجاد شود پایتختهایی را برای اقوام مختلف می سازیم ما کشور اقوام هستیم گویش ها در خطر هستند و ما از طریق چنین سریالهایی می توانیم همه اقوام زیر پرچم جمهوری اسلامی بیاوریم و تقویت ملی حفظ شود.

وی ادامه داد: اهالی هنر کمی زود رنجیده می شوند و شاید برخی پیامکهای محدود باعثرنجش مقدم شده باشد با این حال او هنوز خستگی در نکرده ساخت سریال ماه رمضان ما را درباره زنی از جمهوری اسلامی که می تواند نماد مادر بزرگ باشد می سازد.

با صحنه های کشتی گیری پایتخت گریه کردم
علیرضا دبیر از اعضای شورای شهر و قهرمان سابق کشتی نیز با اشاره به تماشای ۲ تا ۳ قسمت آخر سریال اظهار کرد: من هم دوست داشتم به این مراسم بیایم و هم طبق دستور پسرم اینجا هستم. او هم شاهگوش را خیلی دوست دارد و هم به محسن تنابنده در این سریال علاقمند است. من ۱۲ سال است از ورزش دور هستم اما می دانم سریال تکه هایی داشت که تخصصی بود و به دل من می نشست مثل این عبارات که بدنم خالی کرده و بدنم دم کرده.

وی ادامه داد: در صحنه های کم کردن وزن نقی یاد خودم افتادم که ۱۰ کیلو کم می کردم آنهم از عضله چون چربی من زیر ۳تا ۴ درصد بود.

وی تأکید کرد: من اولین ورزشکاری بودم که در سالن پرچم را گرفتم و دویدم و صحنه پرچم چرخاندن نقی خیلی برایم جالب بود و یاد طلای المپیک خودم افتادم و با این صحنه گریه کردم.

مدال سوریان اینقدر سروصدا نکرد
دبیر به شوخی گفت: به حمید سوریان که اگر یک مدال دیگر بگیرد فکر می کنم در زمینه دریافت مدال از زنده یاد تختی هم بالا می زند گفتم مدال تو آنقدر سر و صدا نکرد که مدال تنابنده صدا کرد. برخی می گفتند این سریال برای کشتی بد شد اما من در هر چیزی که سرم کلاه برود درباره کشتی این گونه نخواهد بود و صحنه های مدال گرفتن و قهرمانی کشتی گیران حتی در سریال باعثافزایش ثبت نام جوانان در ورزشگاه و علاقه آنها به ورزش می شود.

از سریالهای ترکیه ای نمی ترسم از استقبال مردم می ترسم
حجت الاسلام شهاب مرادی آخرین سخنران این مراسم بود که تصریح کرد: وقتی که از سریالهای ترکیه ای استقبال می شود من نمی گویم آنها با ما دشمنند بلکه از این می ترسم که مردم از آن آثار استقبال می کنند اما حالا که می بینم آنها بابا پنجعلی را دوست دارند خیالم راحت است که این جامعه در آینده نسبت به بزرگتر احترام و محبت دارد.

وی افزود: ما اینجا هستیم تا از پایتختی ها تشکر کنیم باید فرهنگ تشکر را رواج بدهیم چرا که به اندازه کافی دعوا، افشاگری و حال گیری کرده ایم.

توهین به تنابنده به خاطر صحنه نماز خواندن
مرادی تصریح کرد: اگر تنابنده در پایتخت ۲ در صحنه ای نماز می خواند و هم صنفی هایش به او پیامک می زنند و به او توهین می کنند که چرا نماز خواند و یا اگر استاد بی نظیر طنز خمسه علاقه خود را به امام رضا نشان می دهد نشانگر زحمت عوامل سریال که توسل به امام رضا یا علاقه مندی به اهل بیت یا گذاشتن اسم فاطمه بر روی کودک را نشان می دهد و وظیفه ما این است که بگوییم و بنویسیم که از این همه زحمت متشکریم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار