|
|
کدخبر: ۱۵۴۹۱۶

براتی سده با تاکید بر مشکلات مالی۲۰۰ مرکز DIC کشور

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره مشکلات مالی۲۰۰ مرکز DIC کشور گفت: با آغاز به کار مراکز گُذری کاهش آسیب یا DIC، موارد جدید شیوع بیماری HIV در میان معتادان تزریقی گزارش نشد.

فرید براتی سده در گفت وگو با خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به روند فعالیت مراکز DIC از ابتدا تاکنون اظهار داشت: متأسفانه در دوره ای شیوع بیماری HIV ایدز در وضعیت کانونی قرار داشت و این بیماری به شدت از طریق جمعیت معتادان در حال گسترش بود که با آغاز به کار مراکز گُذری کاهش آسیب یا DIC، موارد جدید شیوع بیماری HIV در میان معتادان تزریقی گزارش نشد و این مسأله نشان دهنده عملکرد بسیار خوب این مراکز بود.

مدیرکل درمان اعتیاد و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در ادامه افزود: البته موفقیت این مراکز در گروی حمایت خوب و تخصیص منابع مناسب حاصل شد ولی متأسفانه در حال حاضر و به دلایل مختلف عملکرد این مراکز به قوت گذشته نیست که برای حل این موضوع نیازمند تخصیص منابع بیش تر و حمایت های بیش از پیش و درک مشکلات این مراکز هستیم.

وی فشارهای مالی ناشی از تورم را از جمله مشکلات مراکز DIC کشور برشمرد و گفت: اغلب فعالان در این مراکز عنوان می کنند که به دلیل افزایش هزینه ها و خصوصاً افزایش قیمت تهیه «کاندوم» و عدم توانایی تهیه آن از طریق مراکز دولتی و چندین برابر شدن قیمت «آب مقطر» در مدت اخیر، فشار بسیاری به این مراکز وارد کرده است و لزوم حمایت بیش تر از این مراکز را دو برابر می کند.

براتی سده در پایان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز DIC در کشور فعالند، افزود: بخشی از این مراکز زیرمجموعه بهزیستی هستند و بخش دیگر تحت نظر مجموعه وزارت بهداشت قرار دارند و باید با توجه به کارآیی این مراکز، هرچه سریع تر برای حل مشکلات این مراکز گام برداشت.

کلمه DIC مخففDrop In Center بوده و به معنای مرکز گذری کاهش آسیب است. این مراکز برای کنترل آسیب های اجتماعی اعتیاد به وجود آمده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری های عفونی نظیر ایدز، با مراجعه به این مراکز، از امکانات رایگان مثل سرنگ و برنامه های آموزشی رایگان این مراکز استفاده کنند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار