|
|
کدخبر: ۱۵۵۲۱۰

معاون رئیس جمهور مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان محیط زیست با تشریح بزرگترین تهدید سلامت شهرهای ایران و با اشاره به اینکه هر فرد در شبانه روز ۱۶ کیلو هوا مصرف میکند، در حالیکه مصرف غذای ۲۴ ساعت، فقط یک کیلو است، از آلودگی نوری در آسمان های کشور انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سلامتخبرگزاری تسنیم، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور درباره ابلاغ سیاست های کلی سلامت و وظایفی که سازمان محیط زیست در این مقوله دارد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست به نوبه خودش در این مبحثوظایفی بر عهده دارد. بدون شک ما باید استانداردهای محیط زیست مانند هوا که مهمترین آن نیز به شمار می آید، رعایت کنیم.

وی ادامه داد: یک فرد اگر در شبانه روز خیلی غذا مصرف کند، حداکثر مرف غذای وی، یک کیلو در طول شبانه روز خواهد داشت، ولی افراد در یک شبانه روز ۱۶ کیلو هوا مصرف می کنند، بنابراین بزرگترین مصرف ما هوا است و بزرگترین مخاطرات ما را در شهرها نیز تهدید هوا است و اگر برای هوا بتوانیم برنامه ریزی خوبی انجام دهیم و این مخاطرات را به حداقل برسانیم، آثار و تبعات آن در بخش بهداشت و هزینه هایی که بعد از آن مردم باید برای تنگی نفس، بیماری های آسم، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های مغزی بپردازند، کاهش می یابد و این در حالی است که در بلندمدت نیز انواع سرطان ها می تواند ریشه در این موارد داشته باشد. بنابراین این موارد هزینه های سنگینی را به جامعه تامین می کند و کارایی جامعه را کاهش می دهد و توانمندی و امید به زندگی را نیز کاهش خواهد.

ابتکار ادامه داد: این موارد برای یک جامعه سالم و توانمند بسیار مهم است و از همه مهمتر باید به نشاط جامعه اهمیت داد زیرا محیط زیست سالم نشاط می آورد و محیطی که سالم باشد براساس چشم اندازهای زیبایی که در یک محیط وجود داشته باشد افراد نشاط پیدا می کنند، مثلاً روزهایی که هوا آلوده است، مردم ناراحت هستند و در روزهایی پاک که مناظر زیبا در تهران یا شهرهای دیگر وجود دارد، همه مردم حس شادی دارند و احساس پاکی پیدا می کنند.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به آسمان های شهرها که یکی از زیباترین آفریده های خداوند هستند، اشاره کرد و گفت: ما اصلاً در شهرها از آسمان زیبا بی بهره شده ایم و آلودگی نوری موانع زیادی ایجاد کرده است، به خاطر اینکه مصرف روشنایی اصلاً حساب و کتاب ندارد، زیرا هزینه های برق تقریباً قیمت پایینی دارند و یارانه به آن تعلق می گیرد و این نوری که باید شهر را روشن کند نصف آسمان را روشن کرده است و هیچ خاصیتی ندارد و حتی پرنده ها را منحرف می کند و حشرات را از بین می برد و یک نور بی خود بوجود می آید که ما نمی توانیم زیبایی های آسمان شب را مشاهده کنیم و بچه های ما که در شهرها بزرگ می شوند اصلاً متوجه نیستند آسمان یعنی چه. و فقط باید در فیلم ها به معنای آسمان پی ببرند، بنابراین یک آسمان زیبا تقریباً از خاطره ما در حال فراموشی است.

ابتکار که در یک برنامه خبری در شبکه خبر حضور یافته بود، عنوان کرد: برای این موارد در برخی از کشورها قوانین وجود دارد، البته در تهران نیز برای آلودگی نوری قوانینی را در شورای شهر وضع کردیم و الان در سازمان محیط زیست پیگیر آن هستیم، زیرا بسیار این موارد مهم است. بنده درخواست دارم ما نشاط را در یک جامعه سالم دست کم نگیریم زیرا یک جامعه سالم و اسلامی دارای ویژگی های خوب اخلاقی دارد که طبیعت می تواند این نشاط را به جامعه برگرداند و استفاده صحیح از طبیعت و سالم بودن محیط، و پاک بودن هوا و دارا بودن فضای سبز از شاخص های مهم زندگی در شهرها است.

انواع ناراحتی های عصبی و افسردگی به دلیل فاصله افتادن با طبیعت

وی تصریح کرد: انواع ناراحتی های عصبی، افسردگی به دلیل همین فاصله افتادن با طبیعت است که معنای آن این است که ما از اصل خود دور می شویم. ما باید بتوانیم براساس زنجیره ای که وجود دارد، میکروبها و ویروس ها را کنترل کنیم و سطوح جانوری و انسان را در نظر داشته باشیم، زیرا تمام موارد پیوسته هستند و یک چرخه بسیار کامل و بسیار پیچیده و متنوعی را تشکل می دهند، هر جایی که این حلقه ها یک شکستی در آن حاصل شود و یک گونه ای منقرض شوند بخش ها از هم گسست پیدا می کنند، زیرا گونه ها به همدیگر پیوسته هستند و به همدیگر تغذیه می دهند. مثلا اگر یوزپلنگ یا پلنگ از بین رود و چون در رأس هرم جانوری به حساب می آید نشان می دهد که یک اتفاقی در آن هرم طبیعت در حال رخ دادن است و همه این موارد نشانه های مهم از جهت سلامت به خصوص سلامت انسانها است.

ابتکار عنوان کرد: اگر ما توجه به حیات وحش داریم به دلیل آن است که این پیوستگی که قانون خداوند است و به هم پیوسته نیز خلق کرده است رعایت شود و حرمت حیات حفظ شود. بنابراین خداوند از ما خواسته است که بی دلیل جان موجودات زنده را نگیریم و ما نیز این حق را نداریم. به هر حال این پیوستگی بسیار مهم است و ما اگر به این نگاه برسیم همه ما حافظ طبیعت یوزپلنگ، حافظ گوزن و حافظ تمام عناصر طبیعت می شویم و حتی حشرات نیز برای ما مهم می شوند، یک پروانه هم نقش مهمی در حیات دارد و باید تمام گونه ها در کنار همدیگر قرار گیرند تا بالاخره شرایط سالم برای زندگی ما انسانها فراهم شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار