|
|
کدخبر: ۱۵۵۳۵۸

گلایه های کمیسیون آموزش و تحقیقات از عدم اراده قوی برای اجرای رتبه بندی معلمان

خبرگزاری تسنیم: نظام رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس بررسی شد اما به تصویب نرسید. نمایندگان معتقدند که اجرای این طرح برای دولت بار مالی به همراه دارد که منابع آن مشخص نیست. کمیسیون آموزش مجلس نیز از بی توجهی دولت به اجرای این طرح گلایه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، طرح رتبه بندی معلمان که دولت را مکلف به اجرای این نظام ظرف مدت یک سال می کرد قرار بود تا امروز در صحن علنی مجلس بررسی شود که سرانجام پس از بحثو بررسی های صورت گرفته توسط نمایندگان، طرح رتبه بندی معلمان رای نیاورد.

نظام رتبه بندی معلمان یکی از سیاست های اجرایی در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که موافقان این طرح معتقدند رتبه بندی معلمانسبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، ضمن آن که با اجرای این طرح نه تنها پویایی و سیستم جذب و نگه داشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر خواهد شد.

بر اساس نظام رتبه بندی معلمان سوابق و مدرک تحصیلی، شرکت معلمان در فعالیت های مدرسه، داشتن مقالات علمی و پژوهشی، خدمت در مناطق محروم و… بخشی از شرایطی است که برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و باعثارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.

** رتبه بندی معلمان شیوه پرداخت ها در آموزش و پرورش را تغییر می دهد

ابوالقاسم خسروی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیمدر خصوص دلایل رأی نیاوردن نظام رتبه بندی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: این طرح از سوی برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد و در صحن مجلس مطرح شد. نماینده دولت و نمایندگان مجلس کلیت طرح رتبه بندی معلمان را قبول دارند.

وی افزود: نظام رتبه بندی معلمان باعثتغییر در شیوه پرداخت ها در وزارت آموزش و پرورش می شودو در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده است که نظام پرداخت در آموزش و پرورش باید تغیرات اساسی داشته باشد و هم اکنون در سال پایانی برنامه پنجم توسعه هستم و مجموعه کارشناسی این ضرورت را احساس می کند که شیوه فعلی رتبه بندی و پرداخت ها در نظام آموزش و پرورش باید تغییر پیدا کند.

** رتبه بندی معلمان برای دولت بار مالی دارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر موضوع رتبه بندی معلمان اشاره شده است، گفت: دلیل اصلی که این طرح در مجلس رأی نیاورد مغایرت آن با قانون اساسی بود ونمایندگان مخالف معتقد بودند که این طرح هزینه ای را به دولت تحمیل می کند که منابع تأمین آن مشخص نشده است به گونه ای که در قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده است که دولت اجازه دارد این طرح را اجرا کند اما هم اکنون ما داریم دولت را موظف به اجرای این طرح می کنیم که بار مالی دارد.

خسروی بیان کرد: نمایندگان معتقد بودند که این طرح باید به صورت یک لایحه کامل و جامع از سوی دولت به مجلس ارائه شود و دولت باید در ارائه لایحه نظام رتبه بندی معلمان به مجلس مصمم تر باشد. هم اکنون طرح دیگری درخصوص نظام رتبه بندی معلمان در دولت و از سوی وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه سریع تر به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.

برخی از نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که دولت مخالف اجرای نظام رتبه بندی معلمان به دلیل بار مالی آن است.

عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که با اشاره به این موضوع گفت: دولت اراده محکمی برای بررسی و ارائه لایحه نظام رتبه بندی معلمان ندارد چرا که معتقدند اجرای این نظام بار مالی را برای دولت رقم می زند اما کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که نظام رتبه بندی معلمان نجات بخش آموزش و پرورش است و باید هر چه سریع تر دولت خود را موظف به اجرای آن بداند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار