|
|
کدخبر: ۱۵۵۳۶۱

مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه‬ گفت: در گذشته، حزب اللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود اما شهید آوینی طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا حرکت می کنند.

گروه فرهنگی مشرق- سهیل اسعد مبلغ شیعه آرژانتینی در خصوص فرا رسیدن روز هنر تراز انقلاب اسلامی گفت: به طور طبیعی اگر بخواهیم در چارچوب اسلام بحثهنر را دنبال کنیم حدود ۱۸۰۰ آیه از آیات قرآن کریم مربوط می شود به قصه های قرآنی که یک روش هنری است. در واقع اگر ما می خواهیم یک روش الهی برای هنر در نظر بگیریم خود خداوند متعال برای انتقال معارف خویش از هنر بیان و قصه نویسی از در قرآن کریم استفاده کرده است.

وی اظهار داشت: در جاهای مختلف هم دیده ایم که بحثبلاغت در سخنرانی های ائمه اطهار علیهم السلام نکاتی بوده که نه فقط در بحثمعرفت و تبلیغ بلکه آنها در تمام زندگی شان از هنر استفاده می کردند لذا از این جهت، بحثهنر موضوعی است که کاملاً ارزش استراتژیک دارد.

کارشناس شبکه هیسپان تی وی با بیان اینکه هنر مطلوب و هنری که می تواند وسیله انتقال معارف و ارزش های انقلاب باشد طبیعتا، باید روی محتوا بیشتر کار کند تا شکل، عنوان کرد: وقتی بحثهنر مطرح می شود معمولاً ذهن هنرمند به جمال شناسی و زیباشناسی معطوف می شود و در واقع موضوع هنر بیشتر به ظاهر اهمیت می دهد تا باطن. من احساس می کنم در بحثهنر، هنرمندان باید به همان مقداری که به زیبایی آن اهمیت می دهند به محتوا و باطن هم توجه کنند این یک نکته اساسی است.

وی ادامه داد: ما هنر را برای هنر نمی خواهیم؛ بلکه هنر وسیله ای برای انتقال محتویات است بنابراین باید نسبت به محتوا دقت بیشتری داشت، انقلاب اسلامی محتوای خاصی دارد و این طور نیست که به هر شکلی و به هر صورتی بتوان انقلاب را معرفی و ثابت و یا پروژه ای برای آن تعریف کرد، هنر به عنوان وسیله انتقال مفاهیم انقلاب باید از ارزش ها و معارف شروع شود و اشکال ظاهری هنر نیز باید انقلابی باشد.

* هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از انقلاب بداند

اسعد درباره تعهد هنرمندان به انقلاب اسلامی گفت: انسان باید به شخصه متعهد بوده و تعهد خاصی نسبت به انقلاب داشته باشد تا بعدها بتواند هنر انقلابی یا هنر مطلوب را مطرح کند. ابتدای راه تعهدی است که انسان باید نسبت به انقلاب و ارزش های انقلاب داشته باشد متأسفانه گاهی اوقات دیده ایم که هنر فقط یک شعار شده و آدم هایی که با بحثهنر مرتبط هستند هنوز تعهدی نسبت به انقلاب ندارند در حالی که هنرمند انقلابی باید خودش را جزئی از این انقلاب معرفی کند و عضو فعال این انقلاب باشد سپس بتواند هنرمند انقلابی باشد.

مدرس مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه شرق تصریح کرد: نکته دیگری که تقریباً در تمام ابعاد انقلاب اسلامی مطرح است بحثکار جهادی است گاهی اوقات در بخش هنر نیاز داریم که برای طرح بعضی از مسائل، امکانات خوبی در اختیار داشته باشیم معمولاً در جوّ هنرمندان، کمتر افرادی هستند که بدون امکانات آماده کار باشند، به نظرم هنرمند انقلابی باید در تمام شرایط این قابلیت را داشته باشد که بتواند بدون اینکه منتظر امکانات یا کمک سازمان و یا شخصی باشد، خدمت کند.

وی افزود: بنده ابعاد مختلف انقلاب را در حوزه، دانشگاه و چه در بخش مطالعات و تحقیقات، تبلیغ دیده ام کم هستند افرادی که بدون هیچ امکاناتی اقدامات خوبی انجام داده و خدمات شایسته ای را تقدیم می کنند احساس می کنم هنرمند متعهد باید اینگونه باشد که مجاهدانه فعالیت کند.

اسعد درباره تحریک احساسات توسط شخص هنرمند اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از ابزارهای مؤثر هنر هنرمند به وسیله تحریک احساسات انجام می شود اما مشکل تحریک احساسات این است وقتی ما در مقابل یک اثر هنری قرار می گیریم معمولاً اثری که این کار هنری دارد بسیار موقت است و معتقدم اثر هنر مطلوب باید کمی عمیق تر باشد؛ بنابراین علاوه بر تحریک احساسات در مرحله موقت، لازم است تعمیق احساسات هم صورت گیرد و هنر در عمق ذات انسان وارد شود.

* هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند

مؤسس بیش از ۱۵ مرکز اسلامی در کشورهای اسپانیولی زبان گفت: به اعتقاد بنده هنر واقعی آن هنری است که تحولی را در نهاد انسان ایجاد کند و علاوه بر تحریک احساسات، یک معرفت جدید، آگاهی و تحول عملی را هم به دنبال داشته باشد. کسی که با هنر مرتبط است و توسط هنر با یک واقعیت آشنا می شود باید پل ارتباطی با حقایق و واقعیت پیدا کند که در کل مسیر زندگی اش اعم از تفکر، اهداف، رفتارها و سلوکش اثرگذار باشد.

وی درباره لزوم رعایت اخلاق اسلامی در میان هنرمندان اظهار داشت: گاهی اوقات از تجربیات دشمن استفاده می کنیم یک ویژگی مثبتی که دارد این است که بر تجربیات ما می افزاید و ما از آن به نفع خودمان استفاده می کنیم، اما بعضی وقت ها باید مراقب بود مطالبی که ما از دشمنان اخذ می کنیم مبتنی بر یک جهان بینی کاملاً غیراسلامی است که باید فقط آن اسلوب و روش را فرا بگیریم و ما می توانیم از یک ابزار با ظاهر غیراسلامی به نفع خود بهره ببریم اما اینکه ما بیاییم آنچه که پشت صحنه و آنچه که در ورای مسائل ظاهری قرار دارد را به عنوان اساس و مبانی فکری خویش انتخاب کنیم این اشتباه بزرگی است.

اسعد با تأکید بر اینکه آنچه که ما در تجربه هنری می توان از دیگران استفاده کنیم باید فقط به لحاظ روشی باشد نه محتوایی، گفت: اخلاق و ارزش های انسانی باید کاملاً اسلامی باشد تا بتوان یک هنر مطلوب و انقلابی ارائه داد. متأسفانه در تلویزیون، سینما و تئاتر نسبت به رعایت ارزش ها و اخلاق اسلامی کم توجهی می شود در حالی که هنر انقلابی و اسلامی باید، دور از این مباحثباشد.

* هنر شهید آوینی جامعیت بخشیدن به هنر و مفاهیم اسلامی بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جنبه های شخصیتی شهید آوینی پرداخت و عنوان کرد: شهید مرتضی آوینی چند حُسن داشت؛ نخست آنکه بحثفرهنگ فداکاری، جبهه، شهادت و جهاد را زنده کرد و آن را به گونه ای معرفی کرد که معنا، شکل، ظاهر، باطن، احساسات و افکار و به طور کلی از یک جامعیت برخوردار باشد و این است هنر شهید آوینی.

این مبلغ آرژانتینی حوزه علمیه‬ خاطرنشان کرد: در واقع شهید آوینی از شکل ظاهری مسائل به سوی تعمیق این مفاهیم رفت و موضوعی که انتخاب کرد یکی از موضوعات بسیار مؤثر است و نوع کارهایی که انجام داد بسیار ماندگار شد و اثری بسیار خوب برای معرفی به نسل های بعدی از خود به یادگار گذاشت.

وی گفت: معمولاً کسانی که در جنگ شرکت کرده اند، می توانند جوّی که در دفاع مقدس حاکم بود را درک کنند اما کسانی که دور از این فضا بوده و یا نسل هایی که بعدها به دنیا می آیند و تجربه حضور در جنگ و جبهه را نداشته اند انتقال این مفاهیم به آنها بسیار سخت است، از این رو شهید آوینی هم توانسته با هنر خویش مفاهیم جنگ، شهادت و جبهه را زنده کند همچنین با روشی بسیار مستقیم در ذات انسان ها وارد شود.

اسعد اظهار داشت: فکر می کنم شهید آوینی یک جریانی را ایجاد کرد، ایشان یک مکتب و مدرسه ای را در فضای فکری خویش درست کرده است و در حال حاضر داریم افرادی که شاگردان این مکتب و مدرسه هستند شهید آوینی در جمع میان هنر و جهاد، هنر و انقلاب و ایجاد یک هنر حزب اللهی، الگویی جدید به وجود آورد.

کارشناس شبکه هیسپان تی وی با اشاره به ویژگی منحصر بفرد بودن هنر شهید آوینی گفت: در دوران گذشته، حزب اللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود و اگر کسی پیدا می شد حزب اللهی و هنرمند باشد باید دو مقوله کاملاً متفاوت را با هم جمع می کرد اما شهید آوینی یک طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا با هم حرکت می کنند و این برایم بسیار جالب است.

وی افزود: امروزه آثار شهید آوینی مشهود است و بعد از گذشت سال ها به عنوان یک ستون اصلی در هنر جهادی معرفی می شود و این خیلی بحثجالبی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار