|
|
کدخبر: ۱۵۵۵۰۶

رییس سازمان سینمایی انقلاب اسلامی را رنسانس فرهنگ و هنر ایران دانست و گفت با انقلاب رشته های مختلف فرهنگی و هنری زاییده شده و توسعه پیدا کردند.

گروه فرهنگی مشرق- حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم روز هنر انقلاب که شامگاه سه شنبه ۱۹ فروردین در حوزه هنری برگزار شد در جمع خبرنگاران به اهمیت این روز اشاره و بیان کرد: به نظر من هر روز، روز هنر انقلاب اسلامی است و اگر منصفانه نگاه کنیم باید بپذیریم که انقلاب اسلامی ایران آغاز فصل جدیدی در رشته های مختلف هنری است.

وی ادامه داد: من این جرات را به خود می دهم و می گویم انقلاب اسلامی رنسانس فرهنگ و هنر در ایران بود. شما زمانیکه وضعیت هنرهای مختلف عکاسی، نقاشی، تجسمی، گرافیک که البته نداشتیم و سایر هنرهایی چون سینما و تئاتر را نگاه کنید می بینید که قبل و بعد انقلاب این هنرها تفاوت بسیاری داشته اند. موسیقی اصیل و همه هنرهای اصیل و واقعی بعد از انقلاب زاده شدند و بوجود آمدند بنابراین هنر انقلاب اسلامی، هنر و انقلاب فرهنگی است. من امیدوارم امسال هم که سال اقتصاد و فرهنگ است، بتوانیم گامی بلند و به نوعی جهش داشته باشیم به سمت شکوفایی این هنرها و رفع دغدغه ها و همچنین مشکلاتی که راه را برای توسعه بسته و سد ایجاد کرده است.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سازمان سینمایی در حوزه هنر انقلابی عنوان کرد: گزارش کامل ما درباره عملکرد سازمان سینمایی برای سال گذشته منتشر شده است و همچنین می توان در فیلم های نوروزی و آنچه که ارائه شده هم این نتایج را دید.

وی همچنین با اشاره به سینمای ایران بیان کرد: سینمای ما با تمام مشکلات و کمبود امکانات همراه با انقلاب حرکت کرده است. ما امروز در جهان تنها کشوری هستیم که چنین سینمایی داریم که همه اعضا یک خانواده با خیال راحت می توانند به سینما بروند و تولیدات آن را ببینند. این مشخص می کند که سینمای ما با انقلاب پیش می رود. البته ما همچنان راهی دراز در پیش داریم.

ایوبی با اشاره به دیگر هنرها در مسیر انقلاب بیان کرد: در عرصه های دیگر هم تکلیف تا اندازه ای روشن است، به طور مثال عکاسی بعنوان یک هنر بعد از انقلاب متولد شد و شکل گرفت. هم اکنون هنر گرافیک ما که آن هم بعد از انقلاب شکل گرفت و توسعه پیدا کرد در دنیا مطرح است و من شاهد نمایشگاه های گرافیک هنرمندان جوان ایرانی در نقاط مختلف بوده ام. در عرصه های دیگر هم به همین شکل بوده است و اینها نشان می دهد که هنرمندان ما همراه با انقلاب پیش می آیند و همه باید در این راه به یکدیگر کمک کنیم.

ایوبی در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت شهید آوینی اشاره و بیان کرد: این شهید بزرگوار برای هنرمندان انقلاب یک مدرسه و برای رشته های مختلف مخصوصا رشته های سینمایی یک دانشگاه محسوب می شود. او در فیلم های سینمای بلند، کوتاه و مستند و در نگارش آثارش متعهد به انقلاب اسلامی است، نگاه ما هم نگاه به یک مدرسه است و ما باید خوشحال باشیم که مدرسه ای به نام مدرسه آوینی وجود دارد که می توانیم به آن نگاه کنیم و الگو بگیریم.

رییس سازمان سینمایی درباره انتقادی که می توان از طرف شهید آوینی به سینمای فعلی داشت، گفت: من نمی خواهم از مقام شهید آوینی سخن بگویم اما همه کسانی که دغدغه هنر و فرهنگ انقلاب را دارند، سپاسگزار و خوشحال هستند و البته منتقد هستند و نقد هم دارند. باید گفت که مهم ترین نقد ناسپاسی و قدرنشناسی است، اینکه ما قدر هنرمندانی را که سال های سال در این عرصه تلاش کرده اند ندانستیم. روز ۱۹ فروردین در جلسه ای که با حضور وزیر ارشاد و با پیشکسوتان هنرهای مختلف داشتم که هنر این کشور و هنر انقلاب را زنده نگاه داشتند. ما چقدر به این هنرمندان توجه کردیم و بها دادیم؟ این ها مواردی است که قابل نقد و انتقاد است.

وی همچنین در جواب به سوال دیگری درباره نگاهی که این روزها در امور اجرایی در سینما به سمت غرب وجود دارد، عنوان کرد: من چنین اعتقادی ندارم بلکه به عنوان یک ایرانی مسلمان و متعصب که هم به دین اسلام و هم به انقلاب اسلامی معتقدم، می گویم که شما غرب را زیادی جدی گرفته اید، مگر غرب کیست که ما به سمت آنها حرکت کنیم. اتفاقا این غرب است که هم اکنون به سمت ما و شرق حرکت می کند. غرب عاشق ادبیات مولانا، سعدی و حافظ است. نقاشی های ما تمام دنیا را فتح کرده است، فیلم های ما تمام دنیا را گرفته اند، آن ها می گویند اگر سینمای شما نبود ما نابود شده بودیم، آنوقت شما می گویید که ما به سمت غرب حرکت می کنیم! این گفته به این دلیل است که شما هنوز غرب را نمی شناسید و ایران را هم نمی شناسید.

مدیر سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که این سازمان درباره تذکر مقام معظم رهبری درباره تحریف دفاع مقدس چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: ما دفاع مقدس را یک وسیله و ثروت می دانیم، هرکس این شانس را داشت که برای دفاع مقدس و برای انقلاب کار کند باید خدا را شاکر باشد و منت هم نباید سر کسی بگذارد چون گاهی ما که برای انقلاب حرکتی می کنیم فکر می کنیم کار مهمی کرده ایم. سازمان سینمایی و همه عوامل آن بچه های انقلاب هستند و همه تلاشمان را خواهیم کرد که دغدغه های مقام معظم رهبری را در عرصه سینما رفع کنیم.


ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار