|
|
کدخبر: ۱۵۵۵۵۰

رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی از کمبود هتل های ۳،۴ و ۵ ستاره در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، شبنم بهرامی در نشست خبری بررسی راهکارهای توسعه مراکز اقامتی پایتخت اظهار داشت: تعداد هتل های ما در سال ۵۷ در پایتخت با حال حاضر برابری می کند و طی ۴ دهه گذشته تنها یک هتل ۵ ستاره در تهران احداثشده است و تعداد کل هتل های ۵ ستاره هم اکنون ۵ هتل است.

وی با بیان این که وضعیت فعلی تهران بدین گونه است که پایتخت ایران دارای ۵ هتل ۵ ستاره، ۱۰ هتل ۴ ستاره، ۲۳ هتل ۳ ستاره، ۲۹ هتل ۲ ستاره، ۲۳ هتل یک ستاره، ۲۳ هتل آپارتمان و ۱۱ پانسیون است، تصریح کرد: این در حالی است که استانبول ۱۰۰ هتل ۵ ستاره دارد و دبی دارای بیش از ۱۰۰ هتل ۵ ستاره است.

*هزینه ساخت هتل ۵ ستاره در کلان شهر؛ ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیاردتومان

بهرامی با بیان این که پایتخت ایران هتل زنجیره ای ندارد که به شبکه های بین المللی متصل شود گفت: از ویزاکارت به دلیل تحریم نمی توانیم استفاده کنیم. همچنین باید در نظر داشت که هزینه ساخت یک هتل ۵ ستاره در کلان شهر ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای سازمان میراثفرهنگی در سال ۹۲ چهار میلیون و ۳۵ هزار گردشگر خارجی به ایران آمده است یادآور شد: از این تعداد یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از کشورهای اکو بودند. همچنین یک میلیون نفر از عراق و مابقی از کشورهای خلیج فارس به ایران مسافرت کردند.

*کمبود هتل های ۳،۴ و ۵ ستاره در کشور

رئیس کمیسیون گردشگری خدمات اتاق بازرگانی با بیان این که در نیمه دوم سال ۹۲ بیش از ۲۵ درصد افزایش ورود گردشگر به ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم، خاطرنشان کرد: وضعیت اشغال هتل ها بدین گونه است که هتل های تهران، ۵۰ درصد و مشهد زیر ۵۰ درصد و هتل های اصفهان و شیراز در فصل های بهار و پاییز ۱۰۰ درصد اشغال است و البته کمبود هتل ۵،۴ و ۳ ستاره داریم.

*ارزآوری ۳ تا ۵ هزاردلاری به ازای ورود هر گردشگر سلامت به کشور

در ادامه محمدرضا کرباسی، مدیرکل اتاق بازرگانی و صنعت اسلامی با بیان این که تولید در ابتدا برای مصرف بود اما در حال حاضر به منظور صادرات، تولید صورت می گیرد، گفت: معتقدم اگر بخواهیم در زمینه هتل سازی و احداثمجموعه های اقامتی و تفریحی در ۱۰ سال آینده برنامه ریزی کنیم، باید در راستای تولید برای صادرات فعالیت کنیم یعنی هتلی بسازیم که میهمان خارجی غبطه بخورد که چرا در شهر خود چنین هتلی را ندارد.

وی با بیان این که بخش خصوصی کارهایی را آغاز کرده که امیدواریم با حمایت دولت انجام شود گفت: سیاست دولت جذب سرمایه از گردشگر خارجی است و از طرف دیگر علاقه وافری از سمت کشورهای خارجی برای آمدن به ایران وجود دارد.

کرباسی با اشاره به گردشگری سلامت گفت: در ۴ سال گذشته اتاق بازرگانی ایران بستر لازم برای گسترش و توسعه گردشگری سلامت در بین کشورهای منطقه فراهم کرده است و تاکنون ۴ کنفرانس بین المللی با حضور ۳۰ کشور در مشهد برگزار کردیم. نتیجه آن این شد که در سال ۸۸ اصلا موضوعیتی در جذب گردشگر سلامت نداشتیم اما هم اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد گردشگران ورودی کشور گردشگران سلامت هستند.

وی اضافه کرد: این گردشگران معمولا به علت اقامت زیاد ۳ تا ۵ هزار دلار هزینه می کنند اما گردشگرهای دیگر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار هزینه می کنند. همچنین میزان درآمد گردشگری سلامت در دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که سهم کشورهای اسلامی از آن ناچیز است لذا بارها شاهد بودیم که یک مسلمان در کشورهای اروپایی توسط مسلمان دیگر درمان می شود و این ارزش افزوده به جیب کشورهای غیرمسلمان می رود.

کرباسی با بیان این که در حال حاضر ایران رکن جذب گردشگری سلامت بین کشورهای اسلامی است، یادآور شد: امسال برای پنجمین سال متوالی در مهر و آبان در مشهد کنفرانس گردشگری سلامت را برگزار می کنیم.

وی یادآور شد: سالانه ۲ تا ۳ میلیون بیمار افغانی به هندوستان مراجعه می کنند که با این وجود با همکاری وزارت خارجه در نظر داریم ویزای ورود بیمار افغانی به کشور را بگیریم و بعد از مداوا به کشور خود بازگردانیم.

کرباسی با بیان این که در مرداد سال جاری نخستین کنفرانس گردشگری سلامت در استان مازندران برگزار می شود با اشاره به دقت های پزشکی گفت: باید نظارت را در برخی موارد ورود گردشگر خارجی دقت کنیم. به عنوان مثال یک عراقی برای بیماری آپاندیس خود به ایران آمد و عمل شد بعد از یک سال که به کشور خود بازگشته بود به علت بیماری به پزشک مراجعه کرد و متوجه شد علاوه بر آپاندیس کلیه اش را درآورده اند.

*ارتقای خدمات دهی در مهمانپذیرهای ایران

در ادامه ناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: معتقدم نباید به آرزوها و آمال خود بپردازیم بلکه آن چه را که داریم باید ارتقا دهیم به طوری که در کشور این همه میهمان پذیر داریم که وضعیت مناسبی ندارند در مقابل در پاریس هتل هایی است که ستاره ندارند و حال آدم بد می شود که داخل آن برود ولی ۲۰۰ یورو می گیرند اما با این حال بسیار تمیز است لذا ما هم باید میهمان پذیرهای خود را ترقی دهیم.

*دولت، مقابل مردم و بخش خصوصی ایستاده است

وی با بیان این که باید به این میهمان پذیرها تسهیلاتی بدهیم گفت: ۴ میلیون گردشگر داشتم که از آن ها یک میلیونشان گردشگر بودند. نرخ ورودی گردشگر به کشورهای مانند ترکیه زیاد است همین است که کشورهای دیگر از جمله ترکیه دولت به کمک ملت و مردم می رود نه این که مقابل آن بایستد تاکنون دولت مقابل بخش خصوصی بوده است این که می گویند در ترکیه قیمت ارزان است درست است اما مسائل جانبی وجود دارد که دولت هزینه مورد نیاز خود را که می خواهد از هتل ها بگیرد نمی گیرد و آن را از مسائل جانبی تأمین می کند.

گلدوست تصریح کرد: از یک طرف می گوییم سرمایه گذار وارد کشور شود و از طرف دیگر جلوی آن را می گیریم. در برخی از مسافرخانه ها و یا هتل ها ماشین لباسشویی وجود ندارد و مسئولان آن پشت بام لباس را می شویند.

*سلطانی فر پرچمدار ماست یا مقابل ما؟

احمد وفا نیز در ادامه گفت: متولی ما کیست و پرچمدار ما در این حوزه چه کرده است. آقای سلطانی فر جلودار مشکلات ما بوده یا ما را رها کرده است؟ وی اعلام کرده که میراثفرهنگی قصد دارد به خانه های استیجاری بپردازد در حالی که هتل های ما یک تا ۵ ستاره دغدغه به روز رسانی دارند. می خواهیم به جایگاه هایی بپردازیم که وظیفه ما نیست و این کار مشکلی بر مشکلات ما اضافه می کند.

وی اضافه کرد: برنامه اول و دوم توسعه نگاه به توریسم نداشت و با یک نگاه کلی و بدون ابزار اجرایی تمام شد. برنامه سوم در ماده ۱۶۴ تسهیلات قابل توجه برای توسعه این صنعت در نظر گرفت که ارز را بفروشد. برنامه چهارم به دولت اجازه داد که ۵۰ درصد مانده حساب ذخیره ارزی را در گردشگری هزینه کند و در برنامه پنجم در ۴ بند اصلاً گردشگری وجود ندارد.

وفا گفت: تنها چیزی که در ۵ بند است این است که همزمان با برنامه چشم انداز بود و ۳۰ هزار میلیارد تومان که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن از طریق فاینانس و ۵ هزار میلیاردتومان آن در قالب کمک دولت بود ۴۰ درصد محقق شد.

*ساماندهی مسافران در مدارس اشتباه است

مصطفی سروی، مدیرعامل شرکت ارس گفت: ساماندهی بیش از حد مسافران در مدارس و چادرها در مدارس که شبی ۳۰ هزار تومان می گیرند اشتباه است چرا که یک هتل یک ستاره وجود دارد که امکانات آن کم تر از مدارس نیست ولی ما مسافران را برای رفتن به آنجا تشویق نمی کنیم. دولت باید استراتژی های لازم در توسعه را داشته باشد که یک موضوع بحثکیفیت خدمات در ارتقای سطح استانداردهاست و باید بسته های حمایتی در نظر بگیرد و موضوع دیگر بحثنیروی انسانی و آموزش آن هاست.

وی گفت: در حال طرح ۲۵ ساله ها وجود دارد که پرسنل فرسوده زیادی در هتل ها داریم و از طرف دیگر نیروی انسانی تحصیلکرده زیاد است ولی نمی توانیم از آنها استفاده کنیم اگر طرح ۲۵ ساله ها اجرایی شود کیفیت بالا می رود اما دولت هنوز قدم های اساسی را بر نداشته است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار