|
|
کدخبر: ۱۵۵۸۷۳

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

خبرگزاری تسنیم: وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه گفتمان حضرت امام خمینی(ره) و سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب پایه های طرح مسکن اجتماعی هستند، گفت: بر اساس این در ۱۰ سال ۱.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از وزارت راه شهرسازی عباس آخوندی امروز ۲۱ فروردین ۹۳ در مراسم سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با بیان اینکه طرح مسکن اجتماعی با روح فرمان حضرت امام خمینی(ره) در خصوص مسکن و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی، سازگار است، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همواره از مسکن به عنوان موضوعی اجتماعی یاد کرده اند و ابعاد اجتماعی این مسئله برای ایشان بسیار مهمتر از ابعاد فنی آن بوده است.

وی با اشاره به این که ماموریت مهم اجرای طرح مسکن اجتماعی به عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی از جمله شهرداری ها ابلاغ می شود، افزود: امروز باید تأمین مسکن را مسئله ای اجتماعی تلقی کنیم که مسائل آن در چارچوب نوعی نظام رفاه اجتماعی و درکنار عوامل دیکر برنامه جامع مبارزه با فقر مانند بهداشت، آموزش، رفاه و اشتغال حل می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای جلوگیری از اشتباه ها و خطاهای آشکاری که در سنوات گذشته مرتکب شده ایم باید به کالبد شکافی آنچه رخ داده و ثمرات آن بپردازیم، ادامه داد: متأسفانه آنچه در قالب طرح مسکن مهر در تصدی گری اجرایی شاهد شکل گیری و اجرای آن بودیم، برخلاف گفتمان امام خمینی(ره) و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بود.

آخوندی با اعلام اینکه در طرح مسکن اجتماعی پایین ترین گروه های درامدی را مد نظر قرار داده ایم، به تشریح مشکلات اساسی طرح مسکن مهر پرداخت و گفت: متأسفانه برخلاف گفتمان حضرت امام(ره) مبنی بر ساخت واحدهای مسکونی در مناطق مرغوب و قابل سکونت، واحدهای مسکونی مهر در مکانهایی با کیفیت متفاوت و گاهی کیفیت نازل سکونتی احداثشد.

وی با تأکید براینکه طبقاتی کردن شهرها و تقسیم آنها به محلات اعیان نشین و فقیر نشین، امری مردود است، تصریح کرد: بنا داریم با پیوند دادن طرح مسکن اجتماعی و بافت های فرسوده که علاوه بر هویت فرهنگی و تاریخی، دارای خدمات زیربنایی و روبنایی نیز هستند، واحدهای مسکونی را درون مجموعه های شهری و مکان های قابل سکونت احداثکنیم.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تقسیم کار بین دولت و مردم در فرمان بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، گفت: درحالی که براساس فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی، دولت در بخش مسکن مسئول تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی است و در سیاست های ابلاغ شده اصل ۴۴ قانون اساسی، از سوی مقام معظم رهبری، دولت باید از اموری که مردم قادر به انجام آنها هستند، کنار برود، در طرح مسکن مهر شاهد بودیم که دولت برخلاف همه اینها درگیر احداثبیش از ۲ میلیون واحد مسکونی شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به نظر می رسد نوعی غوغا سالاری همراه با عبور از فرمان امام(ره) و سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بزرگترین مشکل مسکن مهر است که مبنای مخالفت من با آن است چرا که اکنون دولت را درگیر ساخت و سازهای گسترده با کیفیت و مکان یابی های متفاوت و بسیار پرمسئله کرده است.

وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که تاکید بر افزایش بهره وری و کارهای خلاقانه توسط مردم نیز از اصلی ترین محورهای سیاست های اقتصاد مقاومتی و مجری آن بخش خصوصی است.

آخوندی با تاکید بر اینکه اگر امروز به صراحت صحبت نکنیم و خطاهای بنیادین را آشکارا نگوییم، آنها را دوباره تکرار خواهیم کرد، افزود: معتقدم باید با بازگشت به گفتمان حضرت امام خمینی(ره) و سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، از درگیر شدن دولت در ساخت و ساز گسترده، در عین حالی که برای گروه های کم درامد به صورت گسترده کار می کند، اجتناب کرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر میانگین سهم زمین از قیمت مسکن به ۵۵ درصد می رسد به وضعیت کلانشهرها و روند افزایش جمعیت آنها اشاره کرد و گفت: چگونه می توانیم از تمرکز زدایی و کاهش سهم زمین از قیمت مسکن سخن بگوییم در حالی که اکنون شهر تهران دارای جمعیتی معادل ۶/۸ میلیون نفر است و واحدهای مسکونی ساخته شده و درحال ساخت آن گنجایشی معادل ۱۱ میلیون نفر دارد و تمرکز رو به فزونی است.

وزیر راه و شهرسازی از عدالت جغرافیایی و افزایش امکانات زیستی در بقیه شهرها به عنوان مسائل مهمی که باید در تأمین مسکن اقشار کم درآمد جامعه مورد توجه قرار گیرند یاد کرد و افزود: با تمرکز جمعیت در کلانشهرها امکان غلبه بر مشکل مسکن گروه های کم درامد وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به سابقه درخشان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در اجرای سیاست های عمومی با کمک مردم، افزود: خوشبختانه این نهاد تاکنون بسیار کم حاشیه و با سیاست های خوبی مدیریت شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازسازی و بهسازی۹۵ درصدی ۲۲۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیده در زلزله رودبار و منجیل ظرف دو سال توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر فعالیت های این نهاد، تصریح کرد: بنا دارم مسئولیت اجرای طرح مسکن اجتماعی را برعهده این نهاد قرار دهم تا جایی که در بازنگری طرح جامع مسکن نیز مسئولیت مسکن اجتماعی را برعهده رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته ام.

آخوندی ابراز امیدواری کرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری سایر نهادهای عمومی مانند شهرداری ها، علاوه بر فعال کردن گروه های خیر و مردمی، بتواند طرح مسکن اجتماعی و بافت فرسوده را با یکدیگر پیوند دهد.

وی با تأکید مجدد روی پایبندی خود به تکمیل واحدهای مسکونی مهر و تحویل آن به متقاضیان، گفت: براساس اعلام بانک مسکن تاکنون بیش از یک میلیون واحد مسکونی مهر فروش اقساطی شده اند و ۷۰۰ هزار واحد دیگر نیز امسال به این مرحله خواهند رسید که ما امیدواریم تعداد اندکی که باقی خواهد ماند نیز در سال ۹۴ به اتمام برسند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به شرایط سختی مانند تورم ۴۴ درصدی، رکود بالا و نرخ رشد اقتصادی منفی که دولت یازدهم کار خود را در آن آغاز کرد، اظهار کرد: باوجودی که دولت موفق شده است تورم را کنترل کند، رکود همچنان وجود دارد و مسکن می تواند در چنین شرایطی به عنوان یکی از موتور های محرک اقتصادی جهت خروج از رکود عمل کند.

وی افزود: درحال برگزاری جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر نیرو هستیم تا بخش مسکن را فعال کنیم. همچنین در حال تشکیل جلسات مداومی با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستیم تا طرح جامع مسکن را با همفکری پیش ببریم و قبل از ارائه رسمی طرح به مجلس شورای اسلامی اجماع لازم ایجاد شود. من اطمینان دارم که مجلس شورای اسلامی از فعال شدن بازار مسکن حمایت خواهد کرد.

آخوندی در ادامه با اعلام اینکه همچنان پیگیر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و به این موضوع امیدوار هستم، در خصوص اقدامات احتمالی برای افزایش ناگهانی قیمت اجاره، گفت: هیچ نشانه ای مبنی بر رخ دادن چنین اتفاقی وجود ندارد و وقتی اقتصاد روند آرامی را طی می کند، دولت نباید در بازار مداخله کند.
گفتنی است وزیر راه و شهرسازی، امروز، ۲۱ فروردین ۹۳، در جهت تقویت حساب ۱۰۰ حضرت امام(ره) و کمک به اجرای طرح مسکن اجتماعی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، به معاون امور مسکن و ساختمان خود دستور داد یک میلیارد تومان به حساب یاد شده کمک کند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار