|
|
کدخبر: ۱۵۶۰۶۱

کارشناس بازار کار در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: کارشناس بازار کار با بیان اینکه در شرایط فعلی که رکود اقتصادی است زیرساخت ها برای مزد بهره ور در کشور فراهم نیست گفت: برای اجرای مکانیزم جدید در افزایش دستمزد کارگران باید تحرکی در بازارکار و اقتصاد کشور ایجاد شود.

حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، درباره ایجاد کمیته بهره وری و دستمزد گفت: در حال حاضر شرایط کشور برای اجرای مزد بهره ور مناسب نیست.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی کشور هنوز به ثبات نرسیده است چرا که بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر هنوز برنامه عملیاتی خوبی صورت نگرفته است.

حاج اسماعیلی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در وضعیت رکود اقتصادی به سر می بریم تاکید کرد: تا زمانی که در بازار اشتغال کشور برنامه مدونی اجرا نشود.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بدون شک تورم افزایش می یابد اظهار کرد: اجرای فاز دوم هدفمندی از لحاظ روانی باعثایجاد جومتشنج منجر به افزایش تورم می شود.

این فعال کارگری با بیان اینکه برای اجرای مکانیزم جدید در دستمزد باید تحرکی در بازار کار و اقتصاد کشور ایجاد شود گفت: تا زمانی که بنگاه ها در این این میزان به سر می برند و تولید شرایط خوبی ندارد. تا زمانی که وضعیت بخش خصوصی به شکل فعلی است و بحثصادرات و واردات و تهیه مواد خام با مشکل روبرو است و همچنین بحثتسهیلات برای بنگاه های خصوصی با مشکل روبرو است نمی توانیم ازمزد بهره ور و مزد صنفی صحبت کنیم.

حاجی اسماعیلی ادامه داد: حداقل دستمزد تا ۲ و ۳سال آینده باید به شکل فعلی و با پوشش کامل و متناسب با تامین شرایط خانواده ها افزایش یابد. افزایش دستمزد ۹۳ خوب بود. شرایط اقتصادی و بازار کار کشور بیشتر از این میزان توان پرداخت نداشت.

وی با بیان اینکه اجرای دستمزد ساعت مزدی در تناقض با بهره وری است گفت: برای رفتن به سمت مزد متناسب با بهره وری اولاً باید ساختارهای اقتصادی را در کشور اصلاح کنیم. دوم اینکه بخش خصوصی شکل گیرد. متاسفانه ما به درآمدهای نفتی و دولتی وابسته هستیم.

این فعال کارگری تاکید کرد: تا زمانی که دولت تصدی گری می کند و اقتصاد کشور وابسته به درآمد نفت است بخش خصوصی نمی تواند شکل گیرد. مزدی هم که بر اساس بهره وری شکل می گیرد متناسب با فعالیت بخش خصوصی در کشور است.

در حال حاضر بخش خصوصی واقعی نداریم. مشکلات بسیاری در این بخش وجود دارد. شرایط زیرساختی برای مزد بهره وری که کارمزدی یاد می شود فراهم نیست. هنوز رشد اقتصادی کشور مثبت نشده است. حتی به صفر هم نرسیده و همچنان رشد منفی داریم.

حقوق کارگران و کارفرمایان در گرو تامین منافع کلی اقتصاد کشور است که اگر اقتصاد کشور رونق یابد، اگر کشور تولید محور شود، نه نتها شرایط کارگران و کارفرمایان بهبود می یابد بلکه ثروت در کشور افزایش می یابد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار