|
|
کدخبر: ۱۵۶۲۱۶

تکرار / وزیر کشور خبر داد

خبرگزاری تسنیم: وزیر کشور با اشاره به ناکارآمدی مدل های اقتصادی دهه های اخیر، مدل اقتصاد مقاومتی را تنها راه حل مشکلات موجود دانست و گفت: براساس تحقیقات انجام شده در سال ۱۴۰۰ ما نزدیک به ۱۱ میلیون بیکار دانشگاهی خواهیم داشت.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری خود با مدیران کمیته امداد با تأکید بر لزوم درک مشترک از مشکلات کلان برای حوزه های مدیریتی اظهار داشت: کسانی که در حوزه های مدیریتی نظام کار می کنند اگر ارتباطشان را با سایر حوزه ها برقرار نکنند نمی توانند تأثیرگذاری کلانی داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور در سال ۵۷ و پیش از انقلاب اسلامی وابستگی های سیاست خارجی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی را از جمله شرایط آن دوران برشمرد و با تأکید بر دشمنی های دول غربی با ایران پس از انقلاب اسلامی گفت: پس از انواع فشارهای خارجی و جنگ تحمیلی ۸ساله، تحریم های سنگین سال های اخیر آخرین فشارهایی که به کشور وارد شده و ما هنوز داخل آن قرار داریم و این تحریم ها کماکان ادامه داد.

* رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۵.۳ درصد و رشد اقتصادی ۹۰ صفر
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشریح روند کشور در سه دهه پس از انقلاب و تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت های اقتصادی کشور به الگوهای مختلف اقتصادی از جمله الگوهای توسعه و رشد که برگرفته از مدل های غربی بود اشاره کرد و گفت: در دهه های اخیر ما مدل های اقتصادی بسیاری را در دولت های مختلف از جمله مدل های توسعه ای، مدل های اقتصادی چینی، ژاپنی و کره ای تجربه کردیم که هیچ کدام نتیجه دلخواه را در بر نداشت و حتی دولت قبل یک دوره بی مدلی کامل در حوزه اقتصادی را تجربه کردیم که نتیجه آن شرایط فعلی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: متأسفانه در سال ۹۱ ما شاهد رشد اقتصادی منفی ۵.۳درصدی رشد اقتصادی بودیم و در سال ۹۰ نیز که میان دولت و مجلس بر سر رشد اقتصادی اختلاف به وجود آمد ما در دیوان محاسبات با حضور نمایندگان اقتصادی دولت رشد اقتصادی را در آن سال محاسبه کردیم و با اغماض به رشد صفر درصدی در حوزه اقتصادی رسیدیم.

* رشد اقتصادی ۶ ماه ابتدای سال ۹۲ منفی ۳ درصد بود
وی با بیان اینکه در ۶ ماه سال ۹۲ رشد اقتصادی کشور منفی ۳ درصد بود به وضعیت رکود و بیکاری در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: طبق محاسبات صورت گرفته ما در سال ۱۴۰۰ ده و نیم تا ۱۱ میلیون نفر بیکار خواهیم داشت که این میزان افراد بیکار برای متزلزل کردن هر نظامی کفایت می کند. این در حالی است که طبق بررسی های انجام شده در سال ۱۴۰۰،۱۱ میلیون بیکار ایرانی همه دارای مدرک دانشگاهی هستند.
وزیر کشور در ادامه افزود: برای اینکه ما بتوانیم جوابگوی اشتغال ۱۰.۵ میلیون بیکار سال ۱۴۰۰ باشیم لازم است تا حداقل به رشد ۶.۵ درصدی اقتصادی دست پیدا کنیم. ولی با این وجود باز هم درصد بیکاری کشور در آن سال ۱۰ درصد خواهد بود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ بیکاری کشور ۱۴ درصد است به برخی معضلات ناشی از بیکاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و… اشاره کرد.

* تنها راه پیشروی امروز اقتصاد مقاومتی است
وی با برشمردن حاشیه نشینی، فقر، شهرک های اقماری، کلانشهرهای چند میلیونی و خالی شدن روستاها به عنوان مشکلات امروز، راه حل این مشکلات را رهنمودهای رهبری و پیروی از مدل های اقتصاد مدنظر رهبر دانست و گفت: مقام معظم رهبری در دهه ۷۰ عنوان کردند که مدل اقتصادی مناسب کشور یک پیشرفت متوازن، متعادل و عادلانه است و مدل اقتصادی ایشان نه با مدل رشد تناسبی دارد و نه با مدل توسعه.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی و لزوم مدل هماهنگ، متعادل و عادلانه اقتصادی برای تمام کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه توزیع منابع فعلی بر مبنای جمعیت و فعالیت صورت می گیرد که این سیکل ناقص باعثهجوم به شهرها شده است و در حال حاضر شاهد هستیم که در استان پهناوری همچون سیستان و بلوچستان تنها ۱۱ واحد تولیدی با ظرفیت بیش از ۱۰۰ نفر وجود دارد و این در حالی است که در تهران واحدهای تولیدی بیش از ۱۰۰ نفر فراتر از چندین هزار عدد است.
رحمانی فضلی وضعیت خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و برخی از استانهای دیگر را مشابه وضعیت سیستان و بلوچستان برشمرد و نسبت به سرمایه گذاری برای به وجود آمدن امنیت پایدار در این مناطق با توجه به ظرفیت های موجود تاکید کرد.

* ۷۰ درصد منابع استانها وابسته به نفت است / برداشت ۲.۵ برابری قطر از منابع مشترک گازی
وی در بخش دیگری از سخنانش تحقق خودکفایی استانها و درونزایی و تکیه بر منابع داخلی را از جمله اقدامات برای محقق شدن سیاست های مقام معظم رهبری برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از منابع استانهای کشور به نفت وابسته است.
وزیر کشور بودجه دولت برای استانها را بودجه ای پشتیبانی دانست و گفت: در حال حاضر ما دیگر از این پول ها نداریم که به عنوان بودجه هزینه ای در اختیار استانها قرار دهیم چرا که در سال ۹۲،۱۲۵ هزار میلیارد تومان صرف هزینه های کشور شد و تنها ۲۲ هزار میلیارد تومان به بودجه های عمرانی تخصیص یافت که با این بودجه نمی توان مشکلات اشتغال و بیکاری کشور را مرتفع کرد.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در حال حاضر کشور قطر ۲.۵ برابر ایران منابع گازی مشترک را بهره برداری می کند و تا امروز یک چاه نفتی هم در حوزه دریای خزر از سوی ایران احداثنشده، گفت: اگر مدل های بازتولید و بازتوزیع ما تغییر پیدا نکند هر چقدر هم رشد اقتصادی کشور بالا رود نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد چرا که این موضوع به عدم توازن و تعادل در کشور منجر خواهد شد.

* اقتصاد مقاومتی مقاومت در برابر تحریم نیست
وی در ادامه این نشست اقتصاد مقاومتی را تنها راهکار برون رفت از مشکلات فعلی دانست و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مقاومت در برابر تحریم ها نیست چرا که در حال حاضر ما در برابر تحریم ها مقاوم شده ایم و در حوزه سیاست خارجی فضاهایی برای کشور باز شده و آثار آن را در داخل کشور نیز احساس می کنیم.
وزیر کشور در پایان به برخی از مشکلات اجتماعی حاصل از شیوع اعتیاد در کشور و وجود یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده ۵۳ درصد از طلاق ها ناشی از اعتیاد بوده و ۸۵ درصد از زندانیان کشور در ارتباط با معضل اعتیاد و سرقت هستند که امیدواریم کمیته امداد بتواند با ورود در این حوزه بخشی از مشکلات موجود را مرتفع کند و ما در وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر این آمادگی را داریم تا بخشی از مسئولیت درمان و صیانت معتادان را برعهده آنها بگذاریم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار