|
|
کدخبر: ۱۵۶۳۱۷

مدیرکل درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تجربه کشورهای اروپایی در ایجاد «اتاق های تزریق امن»، راه اندازی این مراکز و مراکز اتوبوسی سیار DIC را نیازمند بررسی های بیش تر دانست.

دکتر فرید براتی سده در گفت وگو با خبرنگار انتظامیخبرگزاری تسنیم، با اشاره به ظرفیت های عظیم قانون و سیاست های ابلاغی رهبری در موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اظهار داشت: متأسفانه در قانون و سیاست های ابلاغی رهبری بندهای وجود دارد که در عین «آوانگارد» بودنشان هنوز کسی برای عملیاتی کردن آن ها پیشقدم نشده است؛ به عنوان مثال در بخشی از سیاست های ابلاغی رهبری، جلوگیری از تبدیل الگوهای کم خطر به الگوهای پر خطر، به عنوان یکی از وظایف دستگاه های متولی در امر مبارزه با مواد مخدر تأکید شده است.

جلوگیری از تبدیل الگوهای کم خطر به الگوهای پر خطر، از تاکیدات سیاست های ابلاغی رهبری است

وی ادامه داد: به عبارت دیگر ما برای عملیاتی کردن این موضوع، نیازمند اتخاذ سیاست هایی هستیم که اجازه ندهد تا الگوهای کم خطر اعتیاد به سمت الگوهای پرخطر پیش برود و به عنوان مثال، این سیاست ها بستری را مهیا کند که اجازه داده نشود تا مصرف کننده تریاک به سمت مصرف هروئین، مصرف تدخینی هروئین به سمت تزریق و مصرف هروئین به مصرف همزمان با روانگردان پیش رود.

مدیرکل درمان اعتیاد و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با بیان اینکه این مسأله باعثتکمیل پروسه درمان و سیاست های درمانی موجود می شود، افزود: من به یاد دارم زمانی در جلسه ای که معاون دادستان کل کشور نیز در آن حضور داشت، عنوان شد که نیروی انتظامی در جمع آوری معتادان متجاهر نمی تواند معتادان عضو در مراکز DIC و مراکز درمان گذری را از دیگران تفکیک کند و من در مخالفت با این مساله تاکید کردم که این موضوع با ماده ۱۶ تناقض دارد و سیاست های درمانی مراکز DIC را ناکارآمد می کند! لذا از معاون دادستان کل کشور خواستم که این اجازه را بدهند تا اماکنی برای مصرف مواد توسط معتادان خیابانی و پرخطر تهیه شود تا این افراد تنها در این مراکز اقدام به مصرف مواد کنند و از مصرف آن ها در ملاء عام جلوگیری شود، که ایشان نیز با این موضوع موافقت کردند.

براتی سده با بیان اینکه معتادان متجاهر بخشی از جمعیت معتادان کشور را تشکیل می دهند که باید برای آن ها برنامه ریزی ویژه ای کرد، گفت: این بخش از معتادان بیش تر در معرض دید عموم قرار دارند و حل معضل معتادان خیابانی و متجاهر، مسأله ای است که مردم نسبت به آن مطالبه ویژه ای دارند و ذهن بسیاری از مردم و مسئولان را درگیر کرده است و در رسانه ها بازتاب نامطلوبی دارد. لذا بررسی روش های جدید برای حل معضل معتادان متجاهر از جمله مواردی است که باید به آن ها پرداخت.

موافقت معاون دادستان کل کشور اولین گام برای بررسی ایجاد «اتاق های تزریق امن»

وی موافقت معاون دادستان کل کشور را نخستین گام برای بررسی «اتاق های تزریق امن» دانست و با اشاره به تجربه برخی کشورهای اروپایی در احداثاین اماکن گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا مصرف علنی مواد مخدر غیرقانونی است و با مصرف کنندگان این مواد در ملاء عام برخورد می شود ولی قانونگذاران و سیاستگذاران این کشورها برای تکمیل پروسه درمان معتادان و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سوءمصرف، اقدام به ایجاد اماکنی برای مصرف معتادان کردند و تنها با مصرف کنندگانی که در خارج از این اماکن اقدام به مصرف می کنند برخورد می شود.حتی سیاستگذاران در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا برای کاهش آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر اقدام به تهیه و توزیع قرص های هروئین و هروئین مایع کرده اند که این راهکار نیز تاثیر به سزایی در قطع رابطه میان معتاد و مواد فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر دارد.

راه اندازی «اتاق های تزریقامن» نیازمند بررسی های دقیق و توجه به ظرافت های فرهنگی است

مدیرکل درمان اعتیاد و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که راه اندازی «اتاق های تزریق امن» در کشورمان نیازمند بررسی های دقیق و توجه به ظرافت های فرهنگی است، افزود: در تأسیس و راه اندازی «اتاق های تزریق امن» نباید این احساس در جامعه به وجود آید که ما به دنبال آزادسازی و ترویج اعتیاد در کشور هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اعلام آمادگی یکی از NGOهای کشور برای راه اندازی «اتاق های تزریق امن» گفت: ولی ما برای تاسیس و راه اندازی «اتاق های امن تزریق» هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم و این موضوع نیازمند بررسی های بیشتر است.

براتی سده در پایان با اشاره به طرح های در دست بررسی معاونت درمان ستاد ریاست جمهوری همچون توسعه مراکز توزیع شربت تریاک گفت:حتی یکی از NGOها نیز برای کمک به حل موضوع معتادان خیابانی اعلام کرده است که این توانایی را دارد تا خدمات درمان گذری DIC و توزیع متادون را به صورت سیار و توسط اتوبوس هایی خاص در مناطق پرخطر ارائه دهد که این طرح نیز در معاونت درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در حال بررسی است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار