|
|
کدخبر: ۱۵۶۴۲۰

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: بخشی از ترک ۱۳ متری سد کارون ۴ ترمیم شده و این هفته با حضور مسئولان مربوطه از سوی شرکت اسپانیایی تحویل وزارت نیرو می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، وجود ترک در بدنه سد کارون ۴ از اسفندماه ۸۹ برای مهندسان این پروژه محرز شده بود. این ترک که در ابتدا در سطح با چشم غیرمسلح قابل شناسایی نبود و شناسایی آن با دستگاههای دقیق رفتارشناسی سد با دقت میکرون انجام گرفته بود، به مرور زمان با حرکت عامل پیشبرنده مواجه شد و هرچند به آرامی اما گسترش آن برای مهندسان پروژه محرز شد.

بلافاصله با تشکیل کاروگاههای ویژه با حضور متخصصان داخلی و اروپایی، این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و در طول ۲۰ ماه گذشته وجود ترک در بدنه سد کارون ۴ مورد بررسی های متعدد فنی و کارشناسی قرار گرفته به طوری که برترین متخصصان ترمیم سدهای عظیم بتنی جهان بر روی موضوع اظهار نظر کرده اند.

این ترک که تا دی ماه سال گذشته به عرض ۲ میلیمتر و طول ۱۳ متر در سطح و بیش از ۱۰ متر نفوذپذیری در عمق رسیده بود، بیست و چهارم دی ماه ۹۲ با حضور مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و متخصصان ترمیم سد شرکتی اسپانیایی، عملیات ترمیم آن آغاز شد.

ترمیم بدنه آسیب دیده سد کارون ۴ در چند فاز تعریف شد که بخشی از بلوک های تعریف شده تاکنون ترمیم شده و قرار است دوشنبه هفته جاری با حضور مسئولان مربوطه علاوه بر بازدید مسئولان از روند کار، بخش های ترمیم شده از سوی شرکت اسپانیایی تحویل وزارت نیرو شود.

سد مخزنی کارون ۴ که در استان چهارمحال و بختیاری در فاصله حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و چهار کیلومتری پایین دست محل تلاقی رودخانه های ارمند و بازفت واقع شده، بالادست ترین سد در مسیر رودخانه بزرگ کارون است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار