|
|
کدخبر: ۱۵۶۶۶۰

دبیر اتحادیه امت واحده و مسئول ایرانیان کاروان نیز با اشاره به حضور هنرمندان و فرهیختگان ایرانی در این کاروان گفت: بسط صلح در سوریه حق همه است و باید از کشورهای عربی و غربی بخواهیم که از ارسال سلاح به سوی تروریست ها دست برداشته و آن را متوقف کنند.

گروه فرهنگی مشرق، اعضای این کاروان روز گذشته با عزیمت از دمشق به سمت لاذقیه حرکت کرده و در آنجا از آوارگان سوری تفقد کردند.

بنابر این گزارش، این کاروان که شامل اعضایی از بیش از ۱۰ کشور جهان است در حالی به سمت لاذقیه حرکت می کرد که در مسیر خود شاهد برخی خرابی ها و از بین رفتن ساختمان ها به دست تروریست های تکفیری بود.

به محض ورود کاروان به لاذقیه نیز استاندار این منطقه به استقبال از کاروان آمد و در سخنانی از حضور ملت های صلح دوست در کنار ملت صلح طلب سوریه ابراز خرسندی کرد.

احمد عبدالله که در یک منطقه و پارک تفریحی به استقبال از کاروانیان آمده بود با اشاره به بازی کودکان سوری در این پارک افزود: این نشانه ادامه زندگی در سوریه است.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در سوریه رخ داده به نفع رژیم صهیونیستی است، تاکید کرد: سازمان های اطلاعاتی از قبیل سیا، موساد، سازمان های اطلاعاتی ترکیه و عربستان وهابیت و تروریسم را به سمت ما منتقل کردند و این ضرورت همگانی است که با تروریسم موجود مبارزه کند.

* استاندار لاذقیه: رسانه ها چیزی جز تخریب سوریه نداشته اند

استاندار لاذقیه با اشاره به حضور تروریست هایی از ۸۳ ملیت در سوریه، افزود: قبل از بحران اخیر سوریه دارای صنایع و تکنولوژی بود و جزء ۸ برتر کشور امنیتی بود و مسافران و گردشگران خارجی شبها در امنیت تمام در سطح شهر قدم می زدند.

وی با اشاره به تخریب سوریه توسط تروریست ها و سرقت منابع طبیعی و نفت این کشور توسط آنها، تصریح کرد: در میانه تحریم و محاصره اقتصادی رئیس جمهور و حکومت سوریه تلاش های خوبی انجام داده اند که کالاهای ضروری در اختیار مردم قرار بگیرد.

عبدالله به نقش رسانه ها در بحران اخیر سوریه اشاره کرد و افزود: باید پرسید این رسانه ها چه سودی داشته اند جز تقویت خرابکاری و تروریسم در کشور.

استاندار لاذقیه سپس به امنیت در این منطقه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تروریست ها وارد برخی روستاهای لاذقیه شدند و جرایم بسیاری انجام دادند و حتی به جنین داخل رحم مادران نیز رحم نکرده و آنها را دریدند.

وی افزود: تمام آنچه ما می گوییم مستندات دارد و سازمان دیدبان حقوق بشر آنها را ثبت کرده و آنچه در این روستاها اتفاق افتاده است را جنایت علیه بشریت قلمداد کرده است.

عبدالله با اشاره به حضور قرار گرفتن مساجد در کنار کلیسا در سوریه، تصریح کرد: این نشانه آن است که مردم سوریه با هر عقیده ای در کنار هم زندگی می کنند و همه به دنبال صلح و امنیت هستند.

وی با اشاره به امنیت در سوریه به دروغ پردازی رسانه ها اشاره کرد و گفت: مردم سوریه کشورشان را دوست دارند و این روزها در لاذقیه شما شاهد شکل گیری موکب های عزا در غم از دست رفتن شهدای سوریه هستیم در کنار آن پذیرای آوراگانی هستیم که از مناطق مختلف کشور به این شهر عزیمت کرده اند.

استاندار لاذقیه این امر را نشانه وحدت مردم سوریه دانست و افزود: این حضور مردم در کنار هم نشان می دهد که آنچه درباره جنگ طائفه ای در سوریه می گویند اشتباه است بلکه این فکر وهابیت است که با ورود به سوریه به نفع اسرائیل عمل می کند.

وی همچنین به درگیری ها در کساب در ۷۰ کیلومتری شمال این شهر و در مرز ترکیه، تصریح کرد: ترکیه مرز را به روی مسلحان باز کرده و اکثریت ارمنی ساکن در آن شهر به لاذقیه آمده اند.

عبدالله با بیان اینکه مردم سوریه امروز این تفکر را دارند که چه جیزی از سوی تروریست ها به آنها داده شده و چه دولت به آنها داده با اشاره به خرابکاری تروریست ها، افزود: امیدورام پیام کاروان زائران صلح سوریه شنیده شود و بتوانیم با تروریسم جهانی به صورت واقعی بجنگیم.

* زائری: حضور مردان مذهبی در کاروان نشان از این دارد که جنگ ریشه دینی ندارد

در ادامه این مراسم مایرید ماگوایر برنده جایزه صلح نوبل ضمن ابراز همدردی با کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند، گفت: کاروان زائران صلح سوریه از کشورهای مختلف جهان به ویژه از ایران از طرف خانواده جهانی به اینجا آمده اند تا بگویند نه به جنگ بله به صلح.

وی با اشاره به حق انسانی برای زندگی در صلح، افزود: مصالحه باید از سوی مردم صورت بگیرد و آغاز شود و آنگاه حل جامع مسئله شکل خواهد گرفت.

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به تلاش مردم و سیاستمداران سوری برای صلح، به انتخابات آتی در این کشور اشاره کرد و گفت: تنها مردم سوریه می توانند رئیس جمهور خود را انتخاب کنند و باید گفت صلح بر اساس احترام به حقوق بشر و حقوق بین الملل ممکن است.

مادر مریم اگنس نیز به حضور ائمه مسلمانان و کشیش های مسیحی در کنار هم اشاره کرد و گفت: این کاروان برای صلح و همبستگی اینجا قرار گرفته است و مساعدات عینی به مردم سوریه ارسال کرده و نشانه همبستگی مردم کشورهای جهان به ویژه ایران است.

حجت الاسلام محمدرضا زائری نیز با اعلام پیام صلح و دوستی ملت ایران به مردم سوریه، گفت: حضور من در کنار مردان مذهبی مسلمان و کشیش ها نشان از این دارد که جنگ ریشه دینی ندارد و این معنا باید گسترش یابد.

کشیش اندرو اشتون نیز با اشاره به اینکه از لندن با عشق به سوریه آمده است با تاکید بر ضرورت پرهیز از خشونت، گفت: سوریه مهد تمدن است و باید چون گذشته محلی برای زندگی تفکرات متعدد در کنار هم باشد و سال ها مردم سوریه در کنار هم زندگی کنند.

پدر دیو اسمیت نیز از زیبایی شهر لاذقیه و زندگی و تفریح مردم ابراز شگفتی کرد.

شیخ علی احمد از علمای علوی سوریه نیز ضمن برداشتن عمامه خود از سرش گفت: این عمامه را برای احترام به شهدا و مردم قهرمان سوریه از سر بر می دارم و امیدوارم خدا آنها را با صالحین محشور سازد.

مولوی یعقوب حسین بر از علمای سنی مذهب کشورمان نیز با ابلاغ سلام مردم اسلامی ایران، گفت: سوریه در برابر استکبار و صهیونیست ها ایستادگی کرده است و آنها این ایستادگی را تحمل نمی کنند.

وی با بیان اینکه مردم مسلمان ایران اعم از سنی و شیعه نگران مردم سوریه هستند، افزود: امیدواریم سوریه همچون گذشته محل حیات و زندگی همه ادیان و مذاهب باشد.

سیدسلیم غفوری دبیر اتحادیه امت واحده و مسئول ایرانیان کاروان نیز با اشاره به حضور هنرمندان و فرهیختگان ایرانی در این کاروان، گفت: بسط صلح در سوریه حق همه است و باید از کشورهای عربی و غربی بخواهیم که از ارسال سلاح به سوی تروریست ها دست برداشته و آن را متوقف کنند.

* تفقد طالبی، امیرخانی و جعفریان از آوارگان و خانواده شهدای سوری

بنابر این گزارش در ادامه حضور کاروان زائران صلح سوریه در لاذقیه اعضای کاروان با حضور در کلیسای «سیه مریم عذرا» متعلق به ارمنی های این شهر از وضعیت آوارگان ارمنی کساب دیدن کردند.

وضعیت نا به هنجار آوارگان سوری با حضور ۱۶۰ خانوار در این کلیسا و سالن های آن هنرمندان ایرانی و اعضای خارجی را تحت تاثیر خود قرار می داد.

بنابر این گزارش در این کلیسا چهره های مذهبی و دینی اعم از شیعه، سنی، علوی، ارمنی و کاتولیک با حضور در محراب کلیسا برای صلح در سوریه دعا کردند.

سپس چهره های برجسته ایرانی وخارجی کاروان از جمله ابوالقاسم طالبی، محمدحسین جعفریان، فروز رجایی فر و مایرید ماگوایر عروسک ها و اسباب بازی هایی را به کودکان آواره سوری اهدا کردند.

کاروان سپس به بیرون شهر لاذقیه رفت تا بر مزار شهدای درگیری های سوریه حاضر شوند که در این بین هنرمندان ایرانی از جمله رضا امیرخانی و فروز رجایی فر از یک خانواده شهید تفقد کردند.

بنابر این گزارش آخرین برنامه روز گذشته کاروان زائران صلح بازدید از یک کمپ موقت آوارگان سوری در منطقه ای در قلب شهر لاذقیه بازدید کردند.

کاروران زائران صلح سوریه ابتدا با استقبال کودکان سوری مواجه شدند که برای آنها شعر می خواندند و سپس اسباب بازی هایی به آنها هدیه شد.

اعضای کاروان سپس هر کدام به نوعی به دنبال تفقد از کودکان و آوراگان سوری پرداختند؛ بخشی از آنها از جمله پدر دیو اسمیت و سولومون که از چهره های خارجی هستند با جوانان سوری بوکس تمرین کردند.

چهره های دیگر نیز با حضور در محل اسکان و کلاس های این مدرسه از وضعیت خورد و خوراک، پوشاک و وضعیت تحصیلی آنها و قساوت قلب تروریست ها آگاه شدند.

در نهایت کاروان شام را مهمان یکی از جمعیت های خیریه لاذقیه و سوریه بود که در پایان مراسم مادر مریم اگنس در سخنانی به چرایی تلاش برای صلح در این کاروان پرداخت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار