|
|
کدخبر: ۱۵۶۶۸۶

اصفهان و شیراز؛ حلقه دوم توزیع سوخت استاندارد یورو ۴

خبرگزاری تسنیم: معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تاثیر دو پارامتر بنزن و آروماتیک بر سلامت مردم، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو ۴ بود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایبندی سازمان به تعهدش مبنی بر کاهش آلایندگی سوخت و توزیع سوخت استاندارد یورو ۴ در کشور بر اساس اولویت های موجود از سال گذشته، گفت: یکی از نگرانی هایی که در چند ماه گذشته ذهن مردم و فعالان رسانه را درگیر کرده بود، این بود که آیا سوخت توزیعی یورو ۴ هست یا خیر؟ آیا منطبق با استانداردهاست یا خیر؟

**بنزن و آروماتیک سوخت توزیعی در تهران منطبق استاندارد یورو ۴ است

متصدی ادامه داد: با توجه به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو ۴ مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق العاده بر سلامت انسان هاست، به گونه ای که بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا و عامل ایجاد کننده سرطان خون در کودکان شناخته می شود، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو ۴ بود.

وی با اشاره به اینکه پایش موجود بر اساس داده ها و نمونه های به دست آمده از ۱۲ پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران صورت گرفته است، افزود: میزان بنزن اندازه گیری شده به طور کلی کم تر از ۱ درصد(استاندارد یورو ۴) بود و در بالاترین میزان به ۰.۸۶ درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط ۲۴.۲۴ درصد بود که بر اساس استاندارد یورو ۴ می تواند تا ۳۵ درصد باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: این در حالی است که درصد بنزن و آروماتیک موجود در بنزین سوپر(بهترین بنزین توزیعی در سال ۹۱) توزیعی در سال ۱۳۹۱ یچ انطباقی با استاندارهای یورو ۴ نداشت.

این مقام مسئول اعلام کرد: میزان بنزن موجود در بنزین سوپر ۶ تا ۷ درصد بود و ۶ تا ۷ برابر حد استاندارد یورو ۴ بود، همچنین میزان آروماتیک این نوع بنزین ۱ تا ۲ برابر حد استاندارد بود.

**به تعهدی که به مردم داده ایم، پایبندیم

متصدی خاطر نشان کرد: سازمان به تعهدی که به مردم داده، پایبند است و فرآیندی را که بر اساس میزان امکانات کشور و سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل میزان آلایندگی سوخت و بنزین توزیعی در کشور تعریف شده بود، آغاز کرده و تا اجرای کامل ادامه خواهد داد و نظارت کاملی بر توزیع سوخت منطبق با استاندارد یورو ۴ خواهد داشت و بررسی بنزن و آروماتیک موجود در سوخت توزیعی هم بر اساس همین حساسیت و تعهد صورت گرفته است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: در حال انجام هماهنگی هایی برای استفاده از امکانات داخلی و خارجی به منظور بررسی جزئی تری تمامی پارامترهای موجود در سوخت استاندارد یورو ۴ توزیعی هستیم.

**اصفهان و شیراز؛ حلقه دوم توزیع سوخت استاندارد یورو ۴

وی اضافه کرد: پس از توزیع سوخت استاندارد در تهران، کرج و اراک، به زودی و تا پایان بهار با توجه به راه اندازی پالایشگاه اصفهان و تأمین بیش از ۱۰ میلیون لیتر سوخت مصرفی روزانه، شهرهای اصفهان و شیراز نیز به شهرهایی با سوخت استاندارد می پیوندند و در پایان بهار، ۵ شهر از ۸ کلانشهر آلوده کشور، دارای سوخت استاندارد یورو ۴ خواهند بود.

متصدی ابراز امیدواری کرد: با ادامه برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد توزیع سوخت استاندارد در سراسر کشور باشیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار