|
|
کدخبر: ۱۵۷۱۳۰

وزیر بهداشت:

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت بر ضرورت سامان دادن عرصه بهداشت دهان و دندان که نیاز به یک حرکت جهادی در حوزه های «فرهنگ» و «اقتصاد» دارد، گفت: مردم بیش از ۹۰ درصد هزینه درمان های دندانی، را از جیب می پردازند.

به گزارش حوزه سلامتخبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام خود به مناسبت فرا رسیدن روز دندانپزشکی، با بیان این مطلب آورده است: آنچه می تواند در این عرصه حیاتی، مؤثر واقع شود، ایجاد فرهنگ خودمراقبتی و پیشگیری است.

هاشمی در بخشی از این پیام تأکید کرده است: عبارت «پیشگیری بهتر از درمان است» که باید سرلوحه فعالیت همه ما در حوزه درمان و نظام سلامت باشد، در رشته تخصصی شما بیشتر جلوه دارد. در متن کامل پیام وزیر آمده است: همکاران محترم، دندان پزشکان عزیز؛ فرا رسیدن بیست و سوم فروردین ماه، که به عنوان «روز دندان پزشک» نام گذاری شده را حضور شما عزیزان تبریک عرض می کنم. چنین روزهایی، علاوه بر ایجاد امکان اطلاع رسانی در حوزه ای خاص، مجالی است برای تبادل دیدگاه و تجربه های گرانقدر همکاران و نیز فرصتی برای تبیین برنامه ها و چالش های پیش رو. جامعه دندان پزشکان کشور با ۲۸ هزار نفر عضو نیز باید این فرصت را غنیمت بشمارد و در بهاری که ابلاغ سیاست های کلی سلامت، آن را طراوت و حلاوتی دو چندان بخشیده، نقش و جایگاه خود در این عرصه را بیش از پیش روشن سازد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، با افزایش جمعیت، شاهد بالا رفتن نرخ مراجعه به مراکز درمانی هستیم. آن چه می تواند در این عرصه حیاتی، مؤثر واقع شود، ایجاد فرهنگ خودمراقبتی و پیشگیری است. عبارت «پیشگیری بهتر از درمان است» که باید سرلوحه فعالیت همه ما در حوزه درمان و نظام سلامت باشد، در رشته تخصصی شما بیشتر جلوه دارد.

همه ما با این معضل روبرو هستیم که اغلب مردم تا دچار مشکلی نشوند به پزشک مراجعه نمی کنند. با توجه به عدم پوشش بسیاری از خدمات دندان پزشکی توسط بیمه ها، این مشکل بیش از سایر رشته ها در این حوزه ملموس است. پس باور کنیم سامان دادن عرصه بهداشت دهان و دندان، نیاز به یک حرکت جهادی در حوزه های «فرهنگ» و «اقتصاد» دارد.

۹۰ درصد از هزینه درمان های دندان، از جیب مردم

امیدوارم بخش های مسؤل، سازمان‎ های نظام پزشکی و مجموعه های مردم نهاد این عرصه، با همدلی و همفکری، هر روز بیش از پیش به این موضوع بپردازند و طرحی جامع دراندازند که با تغییر در عرصه های سیاسی و چهره دولت ها دچار دگرگونی نشود.امروز بیش از ۹۰ درصد از هزینه درمان های معمول دندان، از جیب مردم هزینه می شود؛ پس تلاش برای تحت پوشش قرار گرفتن خدمات عمومی دندان پزشکی توسط بیمه ها، گامی مهم در مسیر ایجاد عدالت در سلامت است.

نقش رسانه ها در این عرصه را نیز نباید به دست فراموشی سپرد. رسانه ها و به ویژه رسانه ملی باید ضمن داشتن تعامل با دندان پزشکان محترم، با شناخت جامعه مخاطب، پیام هایی عالمانه، مردم پسند و دارای محتوی و قالب مناسب طراحی و ارائه دهند، تا سرمایه های ملی و مردمی برای ترمیم آن چه می شد از پدیدآمدنش جلوگیری کرد، صرف نشود.

در پایان پیام وزیر بهداشت آمده است: اگر آن همدلی بایسته را پدید آوردیم و این راه را آن چنان که باید پیمودیم، نور امید در افق بهداشت این کشور خواهد دمید. در شرایط فعلی کشور از جامعه دندان پزشکان کشور انتظار دارم با همت والا و عزم راسخ، ضمن افزودن روزافزون بر گستره دانایی خویش، آرامش و سلامت را به مردم شریف این سرزمین کهن هدیه دهند.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار