|
|
کدخبر: ۱۵۷۱۴۳

در انتقاد ضمنی از رویکرد بانک جهانی نسبت به ایران مطرح شد

خبرگزاری تسنیم: درحالی که بانک جهانی از سال های گذشته و در راستای سیاست های آمریکا همکاری های خود با ایران را متوقف کرده است گروه ۲۴ با صدور بیانیه ای نوشت: ما(گروه ۲۴) از توقف فعالیت های گروه بانک جهانی با برخی از اعضا نگرانیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، وزرای گروه ۲۴ با صدور بیانیه ای در پایان نشست خود که در واشنگتن برگزار شد نگرانی خویش را نسبت به اعمال گرایشات سیاسی در برنامه های توسعه ای بانک جهانی اعلام کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی ایران، رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین المللی پول نیز علاوه بر سایر وزرای کشورهای عضو در این نشست حضور داشتند.

این نشست در حاشیه اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن برگزار شد.

گروه ۲۴ در بیانیه خود از بانک جهانی خواسته است روابط خود با کشورهای عضو را بر پایه ملاحظات غیر سیاسی قرار دهد.

در بخش هایی از بند ۷ بیانیه گروه ۲۴ آمده است: «ما(گروه ۲۴) از توقف فعالیت های گروه بانک جهانی با برخی از اعضا نگرانیم و بر اهمیت مشارکت گروه بانک جهانی برای تدارک حمایت ها از همه اعضای خود بر پایه اصول و معیار های توسعه ای خویش و به دور از ملاحظات سیاسی تاکید می کنیم».

به گزارش تسنیم، بانک جهانی که به طور سنتی رئیس آن از سوی آمریکا انتخاب می شود در راستای سیاست های آمریکا علیه ایران اعطای اعتبارات به ایران برای پروژه های توسعه ای در این کشور را متوقف کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این نشست با اشاره به بیانیه فوق گفت: اینجانب در نامه ای که در ماه گذشته به رییس گروه ۲۴ نوشتم از ایشان خواستم تا موضوع همکاری ایران و بانک جهانی را که در طی سال های گذشته به دلیل ملاحظات غیر فنی متوقف شده بود مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.


طیب نیا در ادامه افزود: بر پایه این تقاضای رسمی و گروه ۲۴ که مرکب از ۲۴ کشور بزرگ در حال توسعه می باشد در نشست معاونین و وزرای خود به این موضوع پرداخت و با اخذ حمایت کامل اعضای خود از بانک خواست که از مداخله حوزه های سیاسی در فعالیت های توسعه ای خود جلوگیری کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در عین حال خاطر نشان کرد: در طی ماه های گذشته و از زمان آخرین ملاقات خویش با معاون بانک جهانی در پاییز گذشته فعالیت های فنی بانکی با ایران از سر گرفته شده است و می توان امیدورار بود این اقدامات در ماه های آتی گسترش یابد.

لازم به ذکر است که در نشست گروه ۲۴ علاوه بر وزرای عضو گروه، رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین المللی پول تعداد زیادی از نهادهای مالی پولی بین المللی حضور داشتند.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار