|
|
کدخبر: ۱۵۷۱۴۴

معاون وزیر نیرو با تشریح تغییرات جدید ساختاری در صنعت برق، هر گونه اخراج یا تعدیل نیرو با تعلیق فعالیت دو شرکت بزرگ صنعت برق را رد کرد و گفت: به زودی با اصلاح اساسنامه دو شرکت تولید نیرو و توزیع نیروی برق تاسیس خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دولت تدبیر و امید در تعطیلات نوروز سال جاری مصوبه ای را صادر کرد که با اجرای این مصوبه، وزارت نیرو مکلف شد با هدف توسعه رقابت در بخش های تولید و توزیع(خرده فروشی یا بازرگانی برق)، صیانت از حقوق متقابل عرضه کنندگان و مصرف کنندگان برق و حفظ شرایط عاری از تبعیض برای اتصال و استفاده(با رعایت مقررات و استانداردها) از شبکه های برق اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.

از این رو تاسیس شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اصلاح اساسنامه سازمان توسعه برق ایران و شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق با اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب) در دستور کار قرار گرفت.

هوشنگ فلاحتیان در تشریح تغییرات جدید ساختاری در سطح صنعت برق ایران، گفت: ساختار صنعت برق متحول می شود شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اصلاح اساسنامه شرکت سازمان توسعه برق ایران و شرکت مادر تخصصی توزیع نیروی برق با اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالاهای آب و برق(ساتکاب) به زودی تشکیل می شوند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه تشکیل دو شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی و توزیع نیروی برق به تصویب هیات وزیران رسیده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود تا سه ماه آینده این دو شرکت تشکیل می شوند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه برای تاسیس این شرکت ها هیچ گونه نیروی انسانی جدید استخدام و یا تعلیق نمی شود، اظهار داشت: این شرکت ها با اصلاح اساسنامه دو سازمان توسعه برق ایران و شرکت ساتکاب با همان نیروهای موجود تشکیل می شود.

وی با یادآوری اینکه در سال های گذشته نیروگاه ها به عنوان دارایی فروخته شده است و بدهی و وام هایی که برای احداثاین نیروگاه ها اخذ شده، بر دوش وزارت نیرو باقیمانده است، بیان کرد: نیروگاه هایی که در مالکیت وزارت نیرو است، باید ابتدا تبدیل به یک شرکت شده و دارایی ها و بدهی های آن در یک ترازنامه قرار گیرد و سپس قیمت گذاری شوند که دیگر بدهی های بخش دولتی افزایش نیابد.

فلاحتیان با بیان اینکه شرکت های مدیریت تولید کنونی مالک نیروگاه های دولتی نیستند و فقط وظیفه بهره برداری و تعمیر و نگهداری از نیروگاه را برعهده دارند، تبیین کرد: با ایجاد شرکت مادر تخصصی نیروگاه های حرارتی، متولی تولید برق کشور یک سازمان می شود.

معاون وزیر نیرو افزود: با ایجاد این دو شرکت، نظارت بر شرکت های مدیریت تولید و توزیع افزایش یافته و آنها در مقابل صنعت برق پاسخگو تر می شوند.

وی ادامه داد: پس از تغییر ساختار، توانیر متولی شبکه انتقال و ایجاد یکپارچگی بین زنجیره تولید، انتقال و توزیع می شود و شاهرگ های حیاتی صنعت برق، مدیریت شبکه و برق های منطقه ای را مدیریت می کند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: این تغییر با هدف چابک سازی صنعت برق، رسیدگی و افزایش نظارت بر شرکت های مدیریت تولید و توزیع، تحقق خصوصی سازی واقعی و واگذاری منطقی نیروگاه ها بدون افزایش بدهی های دولتی انجام می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار