|
|
کدخبر: ۱۵۷۲۱۵

حرف از یارانه و محیط زیست و یوزپلنگ است اما حرفی از فرهنگ نیست

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: متاسفیم که نگرش حاکم بر کشور، فرهنگی نیست.

به گزارش خبرنگار اجتماعیخبرگزاری تسنیم، سیدرضا صالحی امیری در آئین بازگشایی مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه آنچه در گذشته در خصوص اسناد این سازمان اتفاق افتاد در مقابل وقایع مغول ناچیز است، اظهار داشت: وقتی از رهبر معظم انقلاب شنیدم که امسال سال فرهنگ است بسیار خوشحال شدم و دغدغه دارم که با این فرمایشات به صورت شکلی و صوری برخورد نشود.

وی با بیان اینکه فرهنگ رود جاری و چشمه خروشان است که به آن محتاجیم، یادآور شد: متاسفانه مشاهده می کنیم که به آلودگی هوا در جامعه پرداخته می شود اما از آسیب های فرهنگی کمتر سخن می گوییم. بنده تا امروز ۴۳ آسیب فرهنگی را شناسایی کردم که می تواند برای فرهنگ کشور تهدید باشد.

صالحی امیری تصریح کرد: حرف از هدفمندی یارانه ها، محیط زیست و یوزپلنگ است اما حرف از فرهنگ وجود ندارد و بیشتر به اقتصاد و نفت می پردازیم. نفت از طریق لوله ها می سوزد و هیچ کس نام نیکی از آن به ذهن ندارد اما از فرهنگ ایرانی می گوییم و می شنویم.

وی با بیان اینکه توسعه بدون توسعه فرهنگی ابتر است تصریح کرد: تجربه ثابت کرده هر چه برای نفت تلاش کردیم به توسعه نرسیدیم اما اگر یک بار سرمایه گذاری در فرهنگ و میراثفرهنکی کشور صورت گیرد با قطعیت می گویم که می توان با تمدن ایرانی و بدون نفت کشور را اداره کرد. وقتی تابلوی نقاشی ایرانی در دنیا دیده می شود این موضوع حرف زیادی دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه در حال حاضر دیپلماسی فرهنگ موثرتر از دیپلماسی سیاسی است خاطرنشان کرد: با کمال تاسف تصویر ما در دنیا تصویری با دیپلماسی سیاسی است در حالی که باید دیپلماسی فرهنگی باشد چرا که دیپلماسی فرهنگی تاثیر در افکار مردم و مبتنی بر نفوذ است اما دیپلماسی سیاسی تاثیر در رجال سیاسی دارد.

صالحی امیری ادامه داد: نیازمند به دیپلماسی فرهنگی هستیم که خواستگاه اصلی آن هم میراثفرهنگی است. باید بین نهادهای فرهنگی کشور مانند آموزش و پرورش، ارشاد، میراثفرهنگی و کتابخانه ملی ظرفیت مشترک ایجاد شود که در این صورت انقلاب فرهنگی ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: قطعا یکی از ۳ تمدن بزرگ امروز ایران است و اگر تمدن ایران به در دنیا به تصویر کشیده شود همه را مبهوت خواهد کرد اما وا اسفا از آنچه داریم احساس فقر می کنیم و دلیل آن این است که نظر حاکم بر مدیریت کشور فرهنگی نیست. لذا امکان توسعه فرهنگی ایجاد نمی شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: با عسلویه می توانیم معیشت مردم را تامین کنیم اما اخلاق، ارزش و عقیده را نمی توانیم ارتقاء دهیم. انسان غیرفرهنگی فاقد ارزش های انسانی است و امروز مشکل اقتصاد، فرهنگ است چرا که اگر از گرانفروشی و فقر صحبت می کنیم ریشه آن کم رنگ بودن فرهنگ است. همچنین ریشه آسیب های اجتماعی مانند طلاق، ایدز و اعتیاد فرهنگی است چرا که انسان فرهنگی میل به آسیب ندارد.

صالحی امیری گفت: ریشه مشکلات سیاسی نیز فرهنگی است چرا که در سیاستی که فرهنگ در آن جاری است انتقام جویی و سلطه ایجاد نخواهد شد. نمی توان از الودگی زیستی صحبت کرد و از طلاق و اعتیاد و مشکلات سیاسی سخن گفت اما به ریشه های آن که فرهنگ است نپرداخت. لذا باید پروژه ای تعریف کنیم که در آن جایگزینی صنعت نفت را با میراثفرهنگی بگنجانیم. متاسفیم که نگرش حاکم بر کشور فرهنگی نیست.

وی با بیان اینکه امروز ترکیه با موزه های خود معادل یکصد هزاره بشکه نفت پول درمی آورد، افزود: برای انسجام فرهنگی کشور ۳ نیاز اساسی داریم که اولین نیاز آن انسجام میان سازمانهای فرهنگی در سطح مدیریت، ساختار و اجراست که کار سختی است اما شدنی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: تغییر نگرش در رویکرد مدیریت کشور از اقتصاد محض به رویکرد فرهنگی حداقل در سال جدید که رهبر معظم انقلاب امسال را سال فرهنگ نامیدند دومین نیاز و نیروی انسانی کارآمد که در حال حاضر متفرق و فاقد سازماندهی هستند سومین نیاز برای انسجام فرهنگی کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما آمادگی خود را در حرکت در این مسیر مقدس اعلام می کنیم.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار