|
|
کدخبر: ۱۵۷۲۱۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از تجدید ممیزی چرای دام و ساماندهی گردشگری در چارچوب ضوابط و مقررات ساختارهای طبیعی خبر داد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران، محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اظهارداشت: با توجه به حساسیت پارک ملی لار که از جمله جاذبه های گردشگری استان تهران بوده و از ظرفیت های بسیار مناسبی برخوردار است، کارگروهی با عنوان بررسی مسائل و معضلات پارک ملی لار به ریاست این اداره کل تشکیل شده است.

وی افزود: این جلسات عمدتاً با حضور دستگاه های مسئول و متولی بحثمدیریت پارک ملی لار و به صورت مرتب در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار می شود.

حیدرزاده با اشاره به ضرورت همبستگی متقابل میان دستگاه های عضو این کارگروه برای برنامه ریزی حفاظت هرچه بهتر از این منطقه اظهارداشت: جلوگیری از هرگونه تخریب محیط زیست و ساخت و سازهای غیرمجاز، جلوگیری از ورود هرگونه مصالح به این منطقه و توجه به حفاظت کیفی از منابع آب از مهم ترین دغدغه های محیط زیست استان در خصوص این پارک ملی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین تصریح کرد: پارک ملی لار زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز به عنوان گونه منحصر به فرد و نماد طبیعی جانوری استان تهران است، به علاوه از قدیم زیستگاه بسیار بکر و مناسبی برای گونه های مختلف جانوری استان اعم از پستانداران، خزندگان و پرندگان بوده است، لذا افزایش سطح حفاظتی این پارک و در الویت قرار دادن آن و نیز کمک به حفظ و بهبود شرایط طبیعی و اکولوژیکی این منطقه همکاری همه دستگاه های متولی و عضو این کارگروه را می طلبد.

وی گفت: از دیگر مسائل حائز اهمیت در حوزه پارک ملی لار موضوع تعادل دام و مرتع و حفظ پوشش طبیعی این منطقه در ظرفیت برد مراتع با رعایت حق تعلیف حیات وحش منطقه است.

حیدر زاده با بیان این که در همه مناطق محدودیت هایی به لحاظ هرگونه بهره برداری قانونی نیز وجود دارد، افزود: ظرفیت استفاده از منابع در کشور نامحدود نیست، در همین راستا از جمله مواردی که در چهارمین جلسه کارگروه بررسی مسائل لار مطرح شد، تجدید ممیزی چرای دام به منظور استفاده بهینه و مطمئن از مراتع این پارک بود.

وی از ساماندهی گردشگری و معرفی و استفاده صحیح از ارزش های گردشگری حوزه آبریز لار در چارچوب ضوابط و مقررات ساختارهای طبیعی با دقت در حفظ شرایط اکولوژیکی و طبیعی به عنوان یکی دیگر از دستور کارهای این جلسه نام برد.

به گفته حیدرزاده موضوع تورهای گردشگری با هدف ترویج فرهنگ اکوتوریسم در کمیته زیرمجموعه کارگروه بررسی مسائل لار متشکل از محیط زیست، میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری تهران و منابع طبیعی ارزیابی و ایجاد خواهد شد.

پارک ملی لار در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، در حوزه آبریز رودخانه هراز و در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز و بین دو استان تهران و مازندران قرار گرفته است و دارای اقلیم مرطوب و سرد است. تیپ علفزار که مشتمل بر گندمیان پایا و بوته زارها و پوشش های آلپی است، پوشش گیاهی غالب منطقه را تشکیل می دهد. مجموعاً ۴۰۵ گونه گیاهی متعلق به ۴۸ تیره و ۳۷ تیپ در این منطقه شناسایی شده است که بیش ترین گونه در تیره کاسنی و کم ترین آن در تیره استبرق، پیچک، ناز، سرو، خواجه باشی، پنیرک، ثعلب، ورس و قیچ هر کدام با یک گونه است. همچنین ۱۵۹ گونه جانوری از رده پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در این منطقه شناسایی شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار