|
|
کدخبر: ۱۵۷۳۸۹

مدیر کل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه در استان گلستان هزار تن، در گیلان ۲ هزار تن و در مازنداران ۲۵۰۰ تن زباله تولید می شود که این آمار در ایام نوروزی ۲ برابر می شود.

به گزارشخبرگزاری تسنیمبه نقل از سازمان محیط زیست، محمد درویش، مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان تولید زباله در استان های ساحلی شمال کشور گفت: روزانه در استان گلستان هزار تن، در گیلان ۲ هزار تن و در مازنداران ۲۵۰۰ تن زباله تولید می شود که این آمار در ایام نوروزی ۲ برابر می شود.

وی با بیان این که زباله یکی از معضلات اصلی استان های شمالی است، بیان کرد: برای مقابله با این مشکلات، جلوگیری از ریختن زباله و آموزش فرهنگ و رفتار زیست محیطی به گردشگران، طرحی با عنوان «مسیر سبز، ساحل پاک» امسال به اجرا در آمد که در ۶ استان البرز، تهران، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران اجرایی شد.

درویش افزود: در این طرح که با همکاری استانداری ها، ادارات کل محیط زیست و تشکل های مردم نهاد انجام شد با انجام اقداماتی مانند آموزش چهره به چهره، پخش تراکت و انجام کارهای تبلیغی سعی شد تا آموزش رفتارهای صحیح زیست محیطی به گردشگران در دستور کار قرار گیرد.

وی استان گیلان را «پیش رو» در اجرای این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: این استان با اجرا «گشت ویژه مسیر سبز ساحل پاک» اقدامات پیشگیرانه خوبی را انجام داد. همچنین کارهای نمادین خوبی نیز انجام شد و NGO ها نقش موثری داشتند، برای مثال کیسه های زباله از سنگ پر شد و در کنار جاده های گذاشته شد تا همگان متوجه این موضوع باشد که زباله ها باید در پلاستیک در بسته قرار گیرد.

وی درباره ارزیابی اقدامات سایر استان ها نیز گفت: استان البرز نیز از ابزارهای آموزشی به خوبی استفاده کرد. در استان تهران نیز NGOمسئول اجرای طرح های آموزشی مسیر سبز بودند و اداره کل محیط زیست تهران وظیفه نظارت را بر عهده داشت.

*مازندران رکورددار آلودگی در ایام نوروز

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، استان مازندران را دارای بیشتر میزان آلودگی ها در ایام نوروز عنوان کرد و توضیح داد: در ایام نوروز بیشترین نرخ آلودگی سواحل و جاده ها و زیستگاه ها مربوط به مازنداران بود که البته با وجود این که بیش ترین مسافرین به سمت این استان می آیند باید اقدامات بیش تر و مثمرثمرتری انجام شود و از استاندار و مسئولان اجرایی این استان انتظار بیش تری می رود.

همچنین محمد علی صدیق عربانی، مدیر روابط عمومی گیلان نیز اظهارداشت: برآوردهای ما نشان می دهد نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد زباله کم تری در نوار ساحلی و جاده ها استان گیلان ریخته شده است. با پایان تعطیلات نوروزی معمولاً با آلودگی سواحل و زیستگاه مواجهیم که امسال با بسیج همگانی توانستیم تا حد زیادی این آلودگی ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بکارگیری اقدامات پیشگیرانه در راستای حفاظت از محیط زیست متذکر شد: امسال بحثجرائم رانندگی زیست محیطی با همکاری پلیس راهور به خوبی اجرا و اعمال شد و با پرتاب زباله از خودرو به ویژه در مسیرهای جنگلی برخورد قانونی صورت گرفت.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار