|
|
کدخبر: ۱۵۷۵۶۹

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد صادرات چین به ایران در ۶ ماه نخست فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجه ۵۸ درصدی داشته و به ۹.۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۶ ماه نخست عمر دولت یازدهم رشد ۲۷ درصدی داشته و به ویژه صادرات این کشور به ایران از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده است.

بر اساس این آمار، کل مبادلات تجاری دو کشور در ماه های سپتامبر ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۳.۱۷ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای مدت مشابه سال قبل از آن یعنی سپتامبر ۲۰۱۲ تا فوریه ۲۰۱۳ حدود ۱۸.۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

صادرات چین به ایران در ۶ ماه نخست فعالیت دولت یازدهم رشد قابل توجه ۵۸ درصدی داشته و به ۹.۱۷ میلیارد دلار رسیده است. در دوره مشابه قبل از آن این رقم بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار گزارش شده است.

رشد ۵۸ درصدی ورود کالاهای چینی به ایران در دولت تدبیر و امید در حالی است که افزایش وابستگی ایران به اقتصاد چین و ورود کالاهای بی کیفیت چینی به ایران یکی از انتقادهایی بود که برخی فعالان سیاسی و اقتصادی به دولت قبل وارد می کردند.

با روی کار آمدن دولتی که غربی ها آن را بر اساس معیارهای خود میانه رو می دانند انتظار می رفت محدودیت های مبادلاتی ایران با غرب کاهش یابد و از سطح واردات ایران از چین کاسته شود.

بر اساس این گزارش واردات چین از ایران در ۶ ماه نخست عمر دولت تدبیر و امید نیز البته در سطح کمتری رشد داشته است. چین در این دوره ۱۴ میلیارد دلار از ایران واردات داشته است. واردات چین از ایران در دوره مشابه قبل ۱۲.۴ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش تسنیم، در دو ماه نخست سال جاری میلادی که توافق هسته ای ژنو به امضا رسیده آهنگ رشد صادرات چین به ایران نه تنها کند نشده بلکه شدت بیشتری پیدا کرده است. در این دو ماه صادرات چین به ایران دو برابر شده و از ۱.۵۳ میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل به ۳.۰۱ میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام / /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار