|
|
کدخبر: ۱۵۷۸۴۶

کارشناس اقتصاد مسکن در گفت وگو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این که موضوع مستاجر کردن مردم از سوی دولت صحیح نیست، در عین حال گفت: یکی از نقاط ضعف برنامه های مسکن در ایران نپرداختن به موضوع مسکن اجاره ای یا در نظر گرفتن سهم اندک در نظام تامین مسکن بوده است.

محمود جهانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، افزود: این که گفته می شود دولت به دنبال مستاجر کردن مردم با اجرای طرح مسکن اجتماعی است، موضوع صحیحی نیست. واقعیت آن است که نفس ساخت مسکن استیجاری پدیده بدی نیست، بلکه موضوع بسیار لازم برای بازار مسکن به شمار می آید.

وی با تاکید بر این که یکی از ویژگی های یک نظام تامین مسکن مطلوب این است که به بحثخانه های اجاره ای پرداخته شود، تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف برنامه های مسکن در ایران نپرداختن به موضوع مسکن اجاره ای یا در نظر گرفتن سهم اندک در نظام تامین مسکن بوده است.

وی یادآور شد: زوج های جوان و کسانیکه مجبور به مهاجرت شده اند از جمله گروه هایی در جامعه هستند که در ابتدای زندگی نمی توانند مسکن ملکی برای خود تامین کنند و نباید از همه مردم انتظار داشت که قدرت خرید لازم برای خرید مسکن را داشته باشند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این که حق همه مردم است که در یک واحد مسکونی فارغ از نوع مالکیت آن سکونت داشته باشند، خاطرنشان کرد: قانون اساسی موضوع تامین مسکن را به عنوان وظیفه دولت ها دانسته تا ایجاد مسکن ملکی. واقعیت آن است که در ایران ملکیت مسکن مقوله ای فرهنگی است و مردم به دنبال ملکی هستند.

جهانی در عین حال با بیان این که عده ای هم وجود دارند که به دنبال مسکن ملکی نیستند، اظهار کرد: در مسئله طرح مسکن اجتماعی فارغ از این که چقدر عملیاتی بوده و آیا دولت می تواند به آن بپردازد باید گفت که این طرح برای دوران گذار و موقت جهت گروه های کم درآمد و زوج های جوان است تا بتوانند با عبور از دوران بحران برای مسکن ملکی برنامه ریزی کنند.

وی یادآور شد: در دهه ۷۰ طرح مسکن اجتماعی مطرح و قرار شد سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار مسکن اجاره ای ساخته شود، در آن زمان یک میلیون و ۱۵۰ هزار خانوار ۵ نفره و بیشتر در کشور داشتیم که در خانه های یک یا ۲ اتاقه و خیلی پائین تر از استانداردها زندگی می کردند.

وی ادامه داد: بنابراین وقتی واحدهای مسکونی اجاره ای ۵۰ تا ۶۰ متری به واجدان شرایط پیشنهاد شود به لحاظ مسکن ارتقای خوبی خواهد بود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار