|
|
کدخبر: ۱۵۷۹۵۱

یادداشت / عشرت شایق*

خبرگزاری تسنیم: جا داشت، نقش زنان در تحقق عزم ملی و روحیه جهادی، عفاف و حجاب، تحکیم بنیان خانواده، بصیرت و ولایت پذیری، ایثار و فداکاری، رشد و تعالی زن در جامعه اسلامی و… نیز به نوعی در عناوین روزهای این هفته گنجانده می شد.

به گزارش گروه فرهنگیخبرگزاری تسنیم، عشرت شایق در یادداشتی به موضوع " عناوین فراموش شده در برنامه های هفته «بزرگداشت مقام زن و روز مادر» " پرداخت.

پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، عناوین روزهای «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» که از روز ۳۰ فروردین آغاز و تا ۵ اردیبهشت ماه ادامه پیدا می کند را به شرح ذیل اعلام نموده است:
شنبه ۳۰ فروردین: زن، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی
یکشنبه ۳۱ فروردین: زن، سیره فاطمی(س) و سبک زندگی اسلامی – ایرانی
دوشنبه ۱ اردیبهشت: زن، تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف
سه شنبه ۲ اردیبهشت: زن، مشارکت سیاسی و اجتماعی
چهارشنبه ۳ اردیبهشت: زن، شادابی و امید به آینده
پنجشنبه ۴ اردیبهشت: زن، فرهنگ و هنر اسلامی و خودباوری
جمعه ۵ اردیبهشت: زن، معنویت و امنیت اجتماعی
قبل از ورود به بحثاصلی، یادآوری این مطلب ضروری است که با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ۲۴ خرداد سال ۹۲ و آغاز به کار دولت جدید، امسال برای نخستین بار است که «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در دولت «تدبیر و امید» برگزار می شود و انتظار می رفت با توجه به شرایط و رخدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در یکسال گذشته و بخصوص نامگذاری سال ۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری، برنامه های پیش بینی شده برای این هفته، پربارتر و جامع تر از سال های گذشته باشد.

هرچند عناوین مطرح شده دارای مضامین مثبت بوده و در چارچوب اهداف کلان نظام مردمسالاری دینی قابل دسترسی است، اما الزاما به معنی محدود شدن برنامه های بزرگداشت «مقام زن و روز مادر» در قالب عناوین مطروحه و یا اجرایی شدن کامل آنها نیست و نمی تواند دربردارنده تمامی اهداف و خصوصیات زن مسلمان ایرانی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی این قشر باشد.

با این حال چون انتخاب عناوین، مشخص کننده سمت و سوی برنامه های کلی «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در سال جاری می باشد جا داشت که عناوینی همچون: نقش زنان در تحقق عزم ملی و روحیه جهادی، عفاف و حجاب، تحکیم بنیان خانواده، بصیرت و ولایت پذیری، ایثار و فداکاری، رشد و تعالی زن در جامعه اسلامی و… نیز به نوعی در عناوین روزهای این هفته گنجانده می شد تا جامعه از برکات آن بهره مند شود، عناوینی که بعضا در سال های گذشته نیز مطرح و پرداختن به آنها، دستاوردهای ملموس فرهنگی و اجتماعی نیز به همراه داشت.

یقینا زوایای مختلفی از مجاهدت و تلاش گسترده زنان ایرانی در عرصه های گوناگون اجتماعی تاکنون مغفول مانده است که پرداختن به آن ها می تواند در شناساندن این فعالیت ها به جامعه و ریل گذاری برای سال های آینده، مفید و تاثیرگذار باشد.

سال گذشته پس از غفلتی طولانی، کنگره ۷ هزار زن شهیده کشور با برنامه های متمرکز در تهران و برنامه های جانبی در سطح کشور برگزار گردید. هدف از این کنگره، بزرگداشت کسانی بود که در تغییر مسیر تاریخ اسلام و کشور، نقشی شایسته ایفاء کرده و سربلندی زن ایرانی را در مقابله با دشمنان به اثبات رساندند.

این برنامه ها باعثگردید تا زحمات شیرزنانی که با حضور موثر و سرنوشت ساز خود در صحنه های مختلف انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشوده اند، مورد بازخوانی قرار گیرد و الگویی عملی برای دختران جوان ایرانی ارائه شود.

الگویی که ثابت کرد می توان زن بود و در عین حال عفیف، محجبه و شریف نیز بود. الگویی که سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و همزمان در عرصه سیاسی و اجتماعی، سنگرسازی های جدید بنا کرد و فتوحات بزرگی به ارمغان آورد.

بدون شک اطاعت از ولی امر مسلمین و بصیرت و آگاهی در تحقق این دستاوردهای عظیم نقش اساسی داشت و برای تداوم این راه نیز لازم است که ویژگی ها اینچنینی در برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور مورد عنایت و تاکید قرار گیرند.

به برکت انقلاب اسلامی، زنانی در جامعه ظهور کردند که توانستند در ساحت رشد و تهذیب خویش، حفظ خانه سالم و خانواده متعال، حفظ حریم های اعتقادی و اصول و ارزشهای انسانی، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، جهاد علمی و فعالیت های متعهدانه هنری گام های بلندی برداشته و بن بست های بزرگ را درهم بشکنند.

معرفی زنان برجسته در هرکدام از این حوزه های می تواند بخش ثابت «هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر» در همه سالها باشد.

امید است برنامه های فرهنگی و اجتماعی کشور بخصوص برنامه های مربوط به زنان جامعه ایرانی همواره سرشار از آفتاب درخشان و جاوید سیره حضرت خدیجه کبری علیها السلام، فاطمه زهرا علهیاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام باشد و اصحاب رسانه، هنرمندان، فرزانگان و همه کسانی که توانایی انتقال پیام جهاد بزرگ زن مسلمان ایرانی را به دنیا دارند با این نگاه، به وظیفه خطیر خود در این برهه حساس عمل نمایند.

انشاا…
* کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار