|
|
کدخبر: ۱۵۷۹۶۳

رییس کل سازمان خصوصی سازی خبر داد

خبرگزاری تسنیم: رییس کل سازمان خصوصی سازی در اولین نشست خبری خود در سال ۹۳ به تشریح عملکرد این سازمان، آخرین وضعیت واگذاری سهام عدالت و باشگاه های استقلال و پرسپولیس پرداخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس کل سازمان خصوصی سازی صبح امروز در اولین نشست خبری خود در سال ۹۳ که در محل این سازمان تشکیل شد گفت: اگر سازمان خصوصی سازی بخشی از وظایف مهم خود را واگذاری اموال دولتی به بخش خصوصی فرض کند پایانی برای ماموریت این سازمان در قوانین دیده و قرار شده بود شرکت های گروه یک تا پایان سال ۹۲ واگذار شوند.
وی افزود: اگر واگذاریهای سازمان خصوصی سازی با شیب گذشته جلو می رفت انبوهی از شرکت های گروه یک و دو روی دست این سازمان باقی می ماند، بر این اساس طبیعی است که در دولت یازدهم شیب فعالیت سازمان خصوصی سازی تند شده و این سازمان برای انجام وظایف قانونی خود خیز بردارد.
معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به آمار واگذاری های سازمان خصوصی سازی گفت: تاکنون ۱۵۱ هزار میلیارد تومان واگذاری صورت گرفته که از این میزان حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان واگذاری به صورت قطعی نبوده و قیمت گذاری نشده است.
وی افزود: بر این اساس باید گفت عدد درست تر و دقیق تر آمار واگذاری های سازمان خصوصی سازی در طول ۱۲.۵ سال گذشته یعنی از سال ۸۰ تا شهریور ۹۲ حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان واگذاری های این سازمان به سهام عدالت را نیز شامل می شود و واگذاری های قطعی بابت رد دیون نیز داخل ۹۶ هزار میلیارد تومان قرار دارد که باقی واگذاری های خصوصی سازی، ۴۳ هزار میلیارد تومان به صورت قطعی بوده است.
پوری حسینی تصریح کرد: با این اوصاف مبلغ ۵۴ هزار میلیارد تومان به دلیل این که واگذاری قطعی و قیمت گذاری نبوده است از کارنامه سازمان خصوصی سازی حذف می شود و از این پس واگذاری های قطعی در آمار واگذاری ها اعلام خواهد شد.
رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: عدد واگذاری ها در نیمه اول سال ۹۲ معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان و در نیمه دوم سال گذشته، ۴۰هزار میلیارد تومان به صورت قطعی بوده است. همچنین تعداد شرکتهای باقیمانده برای واگذاری حدود ۳۰۰ شرکت است که برخی از آنها در سال جاری به لیست اضافه و برخی نیز از لیست خارج شده اند.
وی در خصوص عملکرد هیات واگذاری در سال ۹۲ گفت: هیات واگذاری نیز در نیمه دوم سال گذشته ۳۷ هزار میلیارد تومان سهم را قیمتگذاری کرد. بعلاوه این که دستورالعمل ویژه ای نیز سال گذشته برای خریداران بخش خصوصی واقعی به تصویب رسید که براساس آن برای این بخش امتیارات ویژه ای در نظر گرفته شد.
پوری حسینی در مورد واگذاری سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال نیز اضافه کرد: هرچند سازمان خصوصی سازی فشارها و پیگیریهای زیادی را برای واگذاری این دو باشگاه در سال گذشته وارد کرد اما به دلیل اینکه اطلاعات این باشگاهها در صورت های مالی کافی نبود و نیز همکاری مناسبی برای واگذاری آنها انجام نشد، خصوصی سازی این دو تیم در سال گذشته انجام نشد.
وی در ادامه به برگزاری جلسه ای با وزیر ورزش برای واگذای این دو باشگاه در آخر سال گذشته در هیات واگذاری اشاره کرد و اذعان داشت: براساس مصوبه هیات دولت در سالهای گذشته این باشگاه ها از گروه یک به دو منتقل شدند که بر همین اساس باید ۲۰ درصد سهام آنها در اختیار دولت باقی بماند اما این مطلب مورد انتقاد قرار گرفت و قرار شد از هیات وزیران برای بازگرداندن این باشگاه ها به گروه یک و واگذاری ۱۰۰ درصد سهام آن مجوز دریافت شود.
رییس سازمان خصوصی سازی همچنین تعیین تکلیف وضعیت مالکیت ورزشگاه های درفشی فر و مرغوبکار را از دیگر موارد برای تعیین تکلیف واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس اعلام کرد.
معاون وزیر اقتصاد در خصوص تاثیر واگذاریهای این خصوصی سازی در افت بورس گفت: وظیفه سازمان خصوصی سازی فروش سهام است که در صورت منفی بودن شاخص بورس سهام عرضه نمی کنیم.
پوری حسینی افزود: شاید این سازمان در مقاطع کوتاه زمانی وضعیت بورس را در نظر گیرد اما از آنجا که این مجموعه وظیفه سنگینی برای واگذاری سهام شرکت ها دارد، فعالیت های خود را ادامه خواهد داد.
وی در ادامه با اشاره به این که ارزش بازار سهام عدالت یکصد هزار میلیارد تومان است گفت: طرح آزادسازی این سهام باید به تایید هیات دولت و تصویب مجلس برسد و از آنجا که هنوز این امر انجام نشده وظیفه جدید برای آزادسازی سهام عدالت نداریم. همچنین اگر این وضعیت ادامه یابد تا دو سال دیگر باید منتظر ماند تا از محل سود سهام اقساط تامین شود.
رئیس کل سازمان خصوص سازی در خصوص درآمدهای سال جاری این سازمان نیز گفت: این درآمدها حدود چهل هزار میلیارد تومان را شامل می شود ضمن این که میزان این واگذاری های قطعا نباید کمتر از این رقم باشد.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار