|
|
کدخبر: ۱۵۷۹۸۱

شرکت گاز اعلام کرد:

شرکت ملی گاز ایران با تشریح جزئیات سه افزایش جدید بار مالی قبوض گاز خانگی از ابتدای فروردین ماه شامل افزایش تعرفه، عوارض و مالیات ارزش افزوده، اعلام کرد: کف بار مالی قبوض گاز برای مشترکان کم مصرف در مناطق سردسیر ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید بوجارزاده در تشریح جزئیات اصلاح قیمت گاز و نحوه محاسبه گازبهای بخش خانگی گفت: همزمان با آغاز اصلاح قیمت حامل های انرژی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه ها، بر اساس قانون بودجه سال ۹۳، مقرر شده است، در بخش خانگی علاوه بر نرخ های موجود، به صورت متوسط ۱۴۰ ریال به ازای هر متر مکعب دریافت و عوارض دریافتی از مشترکین نیز با افزوده شدن ۳۰ ریال، به ۱۳۰ ریال تغییر یابد.

وی، افزود: به عنوان نمونه هزینه گاز مصرفی فصل سرد برای اقلیم ۱ که شامل استانهای سردسیر کشور می شود در پله اول با مصرف(تا ۳۰۰) متر مکعب، به ازای هر متر مکعب ۴۴ تومان گازبها به علاوه ۱۳ تومان عوارض برای هر مترمکعب و ۳۱۰۰ تومان ۰۸/۰ ارزش افزوده و آبونمان که برای همه مشترکین ثابت است، حدود ۲۰ هزار تومان و برای ماههای گرم گازبها به علاوه ۱۳ تومان عوارض و همچنین ارزش افزوده و آبونمان حدود ۷ هزار تومان خواهد شد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه حداکثر متوسط قیمت گاز طبیعی در بخش خانگی طی ماه های سرد سال به ازای هر متر مکعب ۱۸۰ تومان و حداکثر متوسط قیمت در ماه های گرم سال ۱۵۰ تومان به ازای هر مترمکعب است.

بوجارزاده یادآور شد: محاسبه قیمت گاز برای اقلیم های ۱ و ۲(خیلی سرد و سرد) از اول آبان هر سال، لغایت ۳۱ فروردین ماه سال بعد و برای اقلیم های ۳ و ۴(معتدل و گرم) از ۱۶ آبان هر سال تا ۱۵ فروردین سال بعد محسوب شده و تعرفه خانگی گاز مصرفی بر این اساس محاسبه می شود.

جزئیات افزایش قیمت گاز در سال ۹۳
پله مصرف میزان مصرف گاز در هر دوره قیمت گاز در فاز اول هدفمندی یارانه ها قیمت گاز در فاز دوم هدفمندی یارانه ها با احتساب ۱۳ تومان عوارض محدوده بار مالی قبوض در هر دوره با احتساب آبونمان و حق بیمه
اول ۰ تا ۲۵۰ مترمکعب ۳۰ تومان ۴۹ تومان ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان
دوم ۲۵۱ تا ۳۵۰ مترمکعب ۵۰ تومان ۷۳ تومان ۱۵ تا ۲۶ هزار تومان
سوم ۳۵۱ تا ۴۵۰ مترمکعب ۷۰ تومان ۹۷ تومان ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان
چهارم ۴۵۱ تا ۵۵۰ مترمکعب ۹۰ تومان ۱۲۱ تومان ۵۵ تا ۶۸ هزار تومان
پنجم ۵۵۱ تا ۶۵۰ مترمکعب ۱۱۰ تومان ۱۶۵ تومان ۹۰ تا ۱۰۸ هزار تومان
ششم ۶۵۱ تا ۷۵۰ مترمکعب ۱۶۰ تومان ۲۰۵ تومان ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
هفتم ۷۵۱ تا ۸۵۰ مترمکعب ۱۹۰ تومان ۲۴۱ تومان ۱۹۰ تا ۲۰۵ هزار تومان
هشتم ۸۵۱ تا ۹۵۰ مترمکعب ۲۲۰ تومان ۲۷۷ تومان ۲۵۰ تا ۲۶۵ هزار تومان
نهم ۹۵۱ تا ۱۰۵۰ مترمکعب ۲۵۰ تومان ۳۱۳ تومان ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تومان
دهم ۱۰۵۱ تا ۱۱۵۰ مترمکعب ۲۸۰ تومان ۳۴۹ تومان ۳۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
یازدهم ۱۱۵۱ تا ۱۲۵۰ مترمکعب ۳۲۰ تومان ۳۹۷ تومان ۴۱۰ تا ۵۰۰ هزار تومان
دوازدهم ۱۲۵۱ مترمکعب به بالا ۳۵۰ تومان ۴۳۳ تومان

۵۰۰ هزار تومان به بالا




جزئیات بیشتر از نحوه محاسبه قبوض گاز خانگی

به گزارش مهر، از ابتدای فروردین ماه سال جاری با مصوبه دولت تدبیر و امید قبوض گاز خانگی ۲ افزایش قیمت را تجربه کرده است. محاسبات بار مالی قبوض با قیمت های جدید نشان می دهد اکثر مشترکان برای هر دوره باید هزینه ۴۰ تا ۶۵ هزارتومان برای مصرف گاز پرداخت کنند.

بر اساس محاسبات انجام شده با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها که رسما در حوزه گاز از اول فروردین ماه سال جاری ابلاغ و اجرایی شده، متوسط بار مالی قبوض مشترکان کم مصرف که در هر دوره بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر مکعب گاز مصرف می کنند به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان افزایش می یابد که باید به آن هزینه بیمه و آبونمان هم معادل ۱۵۰۰ تومان اضافه کرد.

مطابق با آمارهای رسمی شرکت ملی گاز ایران در طول چند سال گذشته اکثر مشترکان خانگی کشور در هر دوره معادل ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب گاز مصرف می کنند که با قیمت ها و عوارض جدید متوسط قیمت هر مترمکعب گاز این مشترکان ۹۷ تومان است و عملا با احتساب هزینه آبونمان این مشترکان در هر دوره باید بیش از ۴۰ هزار تومان هزینه مصرف گاز پرداخت کنند.

در این بین محاسبات انجام شده نشان می دهد بار مالی قبوض مشترکان پله اول و دوم مصرف حدود ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، پله سوم و چهارم بین ۴۰ تا ۶۵ هزار تومان، پله پنجم و ششم بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، پله هفتم و هشتم بین ۲۰۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، پله نهم و دهم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، پله یازده و دوازدهم بین ۵۰۰ تا ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود.

با افزایش قیمت و عوارض فروش گاز به مشترکان خانگی از ابتدای سال جاری، شرکت ملی گاز برای سرشکن کردن هزینه و بار مالی قبوض گاز خانگی صدور صورت حساب های ۲۸ تا ۳۰ روزه را در دستور کار قرار داده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار